InfrastrukturaKolejeWszystkoŻegluga

Gromadowski: Rośnie udział transportu kolejowego w obsłudze gdyńskiego portu

Przewozy kolejowe odgrywają coraz większą rolę w obsłudze Portu Gdynia. Ich znaczenie będzie stale wzrastać wraz z modernizacją linii kolejowych prowadzoną przez PKP PLK. Port prowadzi inwestycje również w wewnętrzną infrastrukturę kolejową. Inną dużą inwestycją jest zagospodarowanie Nabrzeża Bułgarskiego.

– Nabrzeże Bułgarskie jest w trakcie inwestycji. Uzyskamy tam nowy odcinek nabrzeża oraz place składowe i operacyjne. Ta inwestycja, która powstaje z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej, połączona jest z zagospodarowaniem terenu centrum logistycznego po drugiej stronie Estakady Kwiatkowskiego. Centrum logistyczne będzie wspierało rozwój obrotu towarów transportem morskim, w tym zwłaszcza transportu ładunków wysoko przetworzonych w kontenerach – mówi Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i PR w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Inwestycja ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu i przygotowanie infrastruktury pod działalność logistyczną. Koszt realizacji to ponad 100 mln zł. Całość ma być gotowa w I połowie 2015 roku.

W latach 2014-2016 ZMPG zamierza wydać ponad 730 mln zł na rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Część środków trafi na drogi i koleje. Swoje inwestycje w infrastrukturę kolejową prowadzi też Bałtycki Terminal Kontenerowy. Jak podkreśla Gromadowski, transport kolejowy ma dla portu duże znaczenie.

– Poza modernizacją torów wewnątrz portu ważna jest też infrastruktura, która łączy terminale portowe ze stacją Gdynia Port. Inwestycje te pozostają w gestii PKP PLK, które wkrótce rozpoczną wielki projekt o wartości 600 mln złotych. W ramach projektu pewne niepotrzebne elementy infrastruktury będą likwidowane, a wszystkie istotne elementy bocznic aż do połączenia z głównymi szlakami kolejowymi będą modernizowane – wyjaśnia dyrektor w Porcie Gdynia.

Dla portu ogromne znaczenie ma też trwająca modernizacja krajowych tras kolejowych. Szczególnie ważna jest modernizacja linii kolejowych łączących Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę i Maksymilianowo.

– Realizacja tych projektów stworzy warunki do odciążenie bardzo mocno zajętych linii: Gdynia-Gdańsk oraz głównej magistrali na odcinku Gdańsk-Tczew. Z uwagi na rozwój obydwu portów w Gdańsku i Gdyni, to połączenie przez Kościerzynę w przyszłości na pewno pozwoli nam na lepsze wykorzystanie szlaków kolejowych, ponieważ obserwujemy stałą tendencję wzrostu udziału transportu kolejowego w obsłudze portów Trójmiasta – podkreśla Gromadowski.

Modernizacja linii kolejowych w całym kraju wiąże się z trudnościami w organizacji przewozów do i z portów morskich. Jak jednak zaznacza Gromadowski, ograniczenia przepustowości linii są minimalizowane, dzięki dobrej współpracy z PKP PLK.

Newseria.pl


Powiązane artykuły

40-letni okręt podwodny pilnuje Polski. Czy umowa z Koreą to zmieni?

Na Bałtyku rośnie zagrożenie hybrydowe ze strony Rosji. Statki powiązane z flotą cieni są widziane w pobliżu podmorskiej infrastruktury (również...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...
Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...

Udostępnij:

Facebook X X X