Grupa Lotos nawiązała współpracę z Microsoft w ramach porozumienia podpisanego w 2018 roku. Cyfrowy bliźniak od Microsoft będzie innowacją, która pozwoli przewidzieć przyszłość.
Trwa cyfrowa transformacja Grupy Lotos
Żeby zwiększyć bezpieczeństwo finansowe, Microsoft stworzy dla Lotosu wirtualne odwzorowanie rzeczywistej instalacji, urządzeń i procesów. Grupa Lotos zabezpiecza się przed dodatkowymi kosztami związanym z potencjalnymi przestojami, a projekt powstanie w ramach porozumienie o rozwoju w obszarze technologii podpisanego w 2018 roku. To pierwszy taki projekt dla sektora naftowo-gazowego w Polsce.
– Stworzenie cyfrowego bliźniaka to innowacja, która pozwala niejako „przewidywać przyszłość”. Możemy zapobiegać awariom i przestojom, zanim się pojawią – powiedział Global Chief Information Officer Grupy Lotos Piotr Stępniewski. Dzięki temu koncern będzie mógł korzystać z odwzorowanego procesu eksploatacji oraz zobaczyć potencjalne zniszczenia instalacji oraz konsekwencje jaki może to przynieść. – Na podstawie analizy ryzyka i prowadzonych symulacji procesów korozyjnych na elementach infrastruktury rafineryjnej, pracownicy firmy będą w stanie doskonalić przewidywanie awarii oraz lepiej prognozować czas przeprowadzenia napraw oraz wymiany konkretnych elementów – napisano w komunikacie Grupy Lotos.
Efektem wprowadzenia cyfrowego bliźniaka będzie możliwość wypracowania scenariuszy działania żeby zapobiegać awariom oraz wprowadzić regularne podnoszenie się poziomu zarządzania bezpieczeństwem technicznym instalacji.
– Bardziej trafne przewidywanie awarii i odpowiednie zarządzanie ryzykiem potwierdzi, że wydłużenie okresu eksploatacji między poszczególnymi postojami remontowymi jest realizowane zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Dla rafinerii każdy dzień dłuższego wykorzystania pełnych mocy przetwórczych ma olbrzymie korzyści i przynosi konkretne oszczędności finansowe mierzone w milionach złotych – powiedział dyrektor Rafinerii Gdańskiej Wojciech Kościaniuk.
Współpraca między Grupą Lotos oraz Microsoftem rozpoczęła się od powstania Centrum Kompetencyjnego Sztucznej Inteligencji, Cyfrowej Innowacji oraz Zaawansowanej Analizy Danych. To elementy cyfrowej transformacji, którą kontynuuje spółka żeby w nowoczesny sposób odpowiadać na potrzeby oraz zagrożenia rynku. Firma sukcesywnie wdraża działanie sztucznej inteligencji w różnych sektorach.
Microsoft/Maria Andrzejewska