Grzegorczyk: Inwestycje Taurona nie mogą zaszkodzić stabilności finansowej Grupy

24 lutego 2017, 07:30 Energetyka

Między innymi na temat zbliżającego się końca kadencji obecnego zarządu, inwestycji – tych planowanych i realizowanych oraz udziału w programie elektromobilności, z prezesem Taurona Filipem Grzegorczykiem rozmawiała „Rzeczpospolita”.

Filip Grzegorczyk, fot. Tauron

Dziennik zaczął wywiad od pytania odnośnie planów prezesa w związku kończącą się w marcu kadencją obecnego zarządu Taurona. Szef Taurona zapowiedział, że jeśli zostanie ogłoszone postępowania kwalifikacyjne lub konkurs to wystartuje w nim. Jednocześnie zwrócił uwagę, że jest już czwartym prezesem Taurona wciągu zaledwie dwóch lat, co być może rada nadzorcza weźmie pod uwagę i gdyby otrzymał propozycję kontynuacji pracy na stanowisku prezesa, to nie odmówi.

Rozmowa dotyczyły również planowych przez spółkę inwestycji, między innymi budowy nowych bloków Łagiszy i Blachowni, czy modernizacji bloków 200 MW. Jak podkreślił prezes Taurona, ich realizacja jest uzależniona od ostatecznego kształtu rynku mocy, który jak wiadomo wymaga uzgodnień na poziomie UE. Rozmowy z unijnymi urzędnikami w tej sprawie będą dla rządu bardzo trudne wobec zawartych w pakiecie zimowym obostrzeń odnośnie poziomu emisji (poniżej 550 na MWh) wspieranych źródeł. – Oczekuję na merytoryczne negocjacje pomiędzy Ministerstwem Energii a Unią. Na tym etapie jest jeszcze przestrzeń do przyjęcia pozytywnych dla Polski rozwiązań – powiedział „Rz” prezes Grzegorczyk odnosząc się do tych kwestii.

Mówiąc o planach inwestycyjnych prezes Taurona podkreślał również, że ich realizacja nie może negatywnie wpływać na stabilnością finansową Grupy i podstawową kwestią jest utrzymanie wskaźnika długu netto do EBITDA poniżej 3,5.

„Rzeczpospolita” poruszyła również temat zmiany paliwa w Łagiszy, gdzie plany zakładają budowę bloku gazowego. Od jakiegoś czasu mówi się o budowie źródła węglowego w tym miejscu, gdyż jak wiadomo, temu sprzyja lokalizacja. Prezes Grzegorczyk przyznał, że taka zmiana jest możliwa, ale jak zastrzegł, będzie to zupełnie inne przedsięwzięcie, niż dotychczas planowano, a to wymaga wymagają analiz i oceny wykonalności.

Tematem rozmowy był również stan realizacji inwestycji w Stalowej Woli. Jak wynika z wypowiedzi prezesa, kolejnych przetargów na dokończenie tej inwestycji (red. w ubiegłym tygodniu został ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy rurociągu wody) można spodziewać się w marcu – kwietniu. Jednocześnie rozmówca „Rz” ujawnił, że dotychczas na budowę wydano 1 mld zł, a na dokończenie bloku trzeba jeszcze 400 mln zł, więc przedsięwzięcie powinno się zamknąć w planowanym budżecie (1,5 mld zł).
„Rzeczpospolita” zapytała również swego rozmówcę o inwestycję budowy nowego bloku w Jaworznie, o stan jej realizacji oraz finansowanie. Prezes ujawnił między innymi, że trwają rozmowy o zaangażowaniu w finansowanie tego projektu Polskiego Funduszu Rozwoju, ale jak przyznał nie ma jeszcze żadnych ustaleń czy zobowiązań. Szef Taurona zaznaczył jednocześnie, że Grupa preferuje zaangażowanie PFR w projekt jako udziałowca. Jak powiedział, gdyby Fundusz zdecydował się na ten scenariusz, znacznie odciążyłoby to bilans Taurona.

Przypominamy, że na początku lutego prezes PFR Paweł Borys zadeklarował, iż Fundusz mógłby finansować projekt w Jaworznie. Jednocześnie ocenił, że optymalne zaangażowanie PFR w finansowania kapitałowe energetyki to poziom 500 mln zł, ale jak dodał, Fundusz jest w stanie dojść do 1 mld zł.

„Rzeczpospolita” poruszyła też temat relacji Taurona z Rafako – wykonawcą projektu w Jaworznie – przypominając o rozbieżnościach harmonogramie i wycenie dodatkowych prac. Jak powiedział prezes, w tej sprawie prowadzone są rozmowy, które których efektem powinno być wypracowane stanowiska akceptowanego przez obie strony, i o rezultacie których Tauron poinformuje rynek w odpowiednim trybie.

Rozmowa dotyczyła też przedsięwzięć badawczo-rozwojowych i udziału Taurona w projekcie rozwoju elektromobilności w Polsce. Jak powiedział prezes, pierwszych pozytywnych efektów biznesowych działania niedawno powołanej do tych celów spółki Magenta, Grupa spodziewa się w już tym roku. Jednocześnie z zapowiedzi rozmówcy „Rz” wynika, że w drugim kwartale Tauron Magenta ma przedstawić konkretne propozycje wdrożeniowe kompleksowej oferty dla samorządów z zakresu elektrycznego transportu publicznego.

Rzeczpospolita/CIRE.PL