DrogiInfrastrukturaKolejeWszystko

Hahn: Program rozwoju miast w UE musi być zgodny z zasadą pomocniczości

72 proc. ludności UE mieszka w miastach, których dotyczy – bezpośrednio lub pośrednio – ponad dwie trzecie wszystkich unijnych polityk, m.in. w obszarze transportu, energii i ochrony środowiska. W wielu miastach możliwości przemieszczania się pieszo, rowerem i transportem publicznym nie są wystarczająco rozwiniętą alternatywą dla samochodów, co powoduje zagęszczenie ruchu, złą jakość powietrza i duże zużycie energii. Dlatego KE rozpoczęła konsultacje społeczne, które potrwają do 26 września br., dotyczące programu rozwoju miast.

– Nie możemy osiągnąć naszych celów – niezależnie od tego, czy chodzi o zanieczyszczenia czy ubóstwo, bezrobocie czy energię – jeśli nie poradzimy sobie z tymi problemami w europejskich miastach – przekonuje komisarz Johannes Hahn odpowiedzialny za unijną polityką regionalną i miejską.

Według Hahna program rozwoju miast w UE musi być zgodny z zasadą pomocniczości – lecz tam, gdzie można usprawnić politykę UE poprzez wzmocnienie wymiaru miejskiego, powinno się to zrobić, jak również przyznać miastom europejskim większą rolę, traktując je, jako partnera UE. Konsultacje są ważnym krokiem w tym kierunku.

– Ponad dwie trzecie ludności UE mieszka w europejskich miastach, więc nasza reforma unijnej polityki spójności słusznie umieszcza miasta i rozwój obszarów miejskich wysoko w agendzie politycznej – dodał komisarz. – Program rozwoju miast w UE idzie jeszcze dalej. – teraz chcemy usłyszeć opinie najważniejszych zainteresowanych stron i samych mieszkańców miast.

– Uważamy, że poprzez wzmocnienie pozycji miast podczas opracowywania polityki UE będzie skuteczniej reagować na zmieniające się potrzeby nie tylko mieszkańców obszarów miejskich, ale również osób mieszkających poza miastem, jednak uzależnionych od tamtejszych usług – kończy komisarz Johannes Hahn.


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X