AlertEnergetykaInfrastrukturaLotniskaŚrodowisko

Dyrektor niemieckiego lotniska do strajkującej młodzieży: porzućcie Netflixa

Strajk Fridays For Future w Erlangen w Niemczech. Fot. Flickr

Strajk Fridays For Future w Erlangen w Niemczech. Fot. Flickr

– Zrezygnujcie z Netflixa – mówi szef lotniska w Hanowerze Raoul Hille do uczestników młodzieżowych strajków klimatycznych. Domaga się on od polityków zwolnienia lotnictwa od opłat za emisje CO2 i argumentuje, że ślad węglowy Internetu jest wyższy niż w przypadku lotów samolotowych.

Szef lotniska w Hanowerze, Raoul Hille, żąda więcej pieniędzy na testowanie przyjaznych dla klimatu alternatyw nafty lotniczej. – Lot bez CO2 będzie możliwy za 20 lat, może wcześniej. CO2 i woda mogą być wykorzystywane do produkcji syntetycznej nafty z wykorzystaniem energii odnawialnej. Umożliwia to latanie bez emisji CO2 – powiedział Hille niemieckiej agencji prasowej. Zasugerował on, że w ciągu dziesięciu lat można to zrobić na dużą skalę przemysłową. – Aby sfinansować takie projekty, należy przewidzieć opłatę lotniczą w wysokości około miliarda euro rocznie. Europa ma szansę odegrać wiodącą rolę na świecie dzięki technologii power-to-liquid. Byłoby to błogosławieństwem dla środowiska – powiedział.

Szef lotniska w Hanowerze z irytacją zareagował na debatę na temat droższych biletów lotniczych i tzw. “wstydu latania”: – Szczerze mówiąc, kiedy słyszę słowo o “wstydzie latania”, skacze mi ciśnienie. Nikt nie musi lubić latania i można dyskutować o wszystkim, ale w świetle obiektywnych faktów – powiedział. W Niemczech tylko 0,3 procent emisji CO2 było spowodowane lotami krajowymi, a ruch lotniczy na całym świecie odpowiada za 2–3 procent emisji. – Tak długo, jak działają elektrownie węglowe, nie ma znaczenia, czy latamy, czy nie. Internet ma również większy ślad węglowy niż lotnictwo, ale nie słyszę od dzieci z Fridays For Future hasła “porzućcie Netflixa” – powiedział Hille.

W ramach politycznej dyskusji na temat podatku od paliw lub emisji CO2 Hille, który od 2004 roku zarządza lotniskiem w Hanowerze, powiedział, że taki środek będzie bezcelowy, dopóki pieniądze nie zostaną przeznaczone na projekty mające na celu poprawę śladu węglowego. – W tej chwili słyszę tylko to, co powinno być zabronione i droższe. Tymczasem nie da się obejść bez ruchu lotniczego – powiedział.

Frankfurter Allgemeine Zeitung/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom w opałach. Rosja wszczęła postępowanie antymonopolowe

Rosyjski organ antymonopolowy wszczął postępowanie przeciwko Gazpromowi, w związku ze spadkiem wolumenu i ceny benzyny sprzedawanej na giełdzie w Sankt...
Warszawa, 25.07.2025. Premier Donald Tusk podczas posiedzenia rządu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie, 25 bm. Rząd zajmie się m.in. przygotowanymi przez Ministerstwo Obrony Narodowej Strategią Bezpieczeństwa Narodowego Polski oraz projektem uchwały ws. upoważnienia MON do złożenia deklaracji dot. zaangażowania Polski w działania w celu pozyskania pomocy finansowej w ramach unijnego instrumentu „Security Action for Europe (SAFE)”. (amb) PAP/Leszek Szymański

Premier o małym atomie: Decyzja w lecie

– Liczę na to, że jeszcze tego lata rząd podejmie kierunkową decyzję dotyczącą średnich modułowych reaktorów jądrowych – powiedział w...
Elektrownia jądrowa w Flamanville. Źródło: EDF

Francja jednak nie porzuci atomu. Nowe reaktory do 2038 roku

Firma energetyczna EDF i francuski rząd osiągnęły pod koniec czerwca porozumienie, dotyczące planu finansowania programu odbudowy energetyki jądrowej. Projekt przewiduje...

Udostępnij:

Facebook X X X