icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Hnatio: Magazyny gazu są stabilizatorem bezpieczeństwa energetycznego kraju

– Z perspektywy zużycia gazu i rozbudowy infrastruktury krytycznej, którą planuje się w Polsce dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, nie sposób zapomnieć o rozbudowie pojemności magazynowych gazu. Ma to szczególne znaczenie w perspektywie rosnącego zużycia gazu przez energetykę – powiedział Krzysztof Hnatio, prezes Gas Storage Poland podczas XXII konferencji Gazterm.

Krzysztof Hnatio wyjaśnił, że wypełnienie magazynów gazu zapewnia elastyczności handlu tym paliwem. – W moim przekonaniu w łańcuchu energetycznym nie docenia się roli magazynów gazu. Jako operator nie tylko stabilizujemy ceny gazu na rynku, ale i jego wolumeny – powiedział prezes GSP.

Realizowana przez Grupę Kapitałową PGNIG polityka rozbudowy pojemności magazynowych odpowiada przede wszystkim obecnej sytuacji na rynku gazu. – Widzimy, że tendencja zużycia gazu będzie wzrastała w znacznie większym stopniu, niż wskazują na to łagodne prognozy – zwrócił uwagę Krzysztof Hnatio.

Prezes Gas Storage Poland zwrócił również uwagę na konieczność planowania rozbudowy pojemności magazynowych z perspektywy rozwoju rynku gazu. – Należy mieć świadomość, że magazynów gazu, zwłaszcza kawernowych, nie wybuduje się szybko. W przypadku magazynu kawernowego, budowa jednej kawerny o pojemności 50 mln m sześć trwa ok. 2,5 roku. Jednocześnie tylko z tego typu magazynów można bardzo szybko podać gaz do systemu i w ten sposób stabilizować jego pracę – wyjaśnił Krzysztof Hnatio.

Odnosząc się do planów budowy pływającego terminala LNG, prezes GSP zwrócił uwagę, że będzie musiał być on spięty z magazynami gazu, gdyż jest to niezbędne dla zapewnienia elastyczności dostaw.
Krzysztof Hnatio poruszył też temat wzrastającej roli paliwa jakim jest wodór. Zwrócił on uwagę, że w Niemczech po zakończeniu rozbudowy pojemności magazynowych, środki unijne przekierowane zostały na wykorzystanie wodoru w transporcie. – Obecnie w Polsce nie mamy nawet demonstracyjnego projektu wodorowego, podczas gdy w Niemczech jeżdżą już pociągi napędzane tym paliwem, a w Wielkiej Brytanii rząd podjął decyzję, że w ciągu najbliższych dwóch lat 100 pociągów zostanie przystosowanych do wykorzystania paliwa wodorowego – powiedział prezes GSP.

– Jako Gas Storage Poland jesteśmy przygotowani do tego, żeby odpowiedzieć na to, co może być paliwem przyszłości, czyli wodór. Możemy rozpocząć również analizę projektów magazynów do przechowywania wodoru, gdyż istnieje możliwość uzyskania w tym zakresie dodatkowych środków unijnych, dzięki czemu ich budowa byłaby tańsza – zadeklarował Krzysztof Hnatio.

Organizatorem konferencji Gazterm jest Studio 4U, a jej partnerem merytorycznym Dolnośląski Instytut Studiów Energetycznych.

CIRE.PL

– Z perspektywy zużycia gazu i rozbudowy infrastruktury krytycznej, którą planuje się w Polsce dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, nie sposób zapomnieć o rozbudowie pojemności magazynowych gazu. Ma to szczególne znaczenie w perspektywie rosnącego zużycia gazu przez energetykę – powiedział Krzysztof Hnatio, prezes Gas Storage Poland podczas XXII konferencji Gazterm.

Krzysztof Hnatio wyjaśnił, że wypełnienie magazynów gazu zapewnia elastyczności handlu tym paliwem. – W moim przekonaniu w łańcuchu energetycznym nie docenia się roli magazynów gazu. Jako operator nie tylko stabilizujemy ceny gazu na rynku, ale i jego wolumeny – powiedział prezes GSP.

Realizowana przez Grupę Kapitałową PGNIG polityka rozbudowy pojemności magazynowych odpowiada przede wszystkim obecnej sytuacji na rynku gazu. – Widzimy, że tendencja zużycia gazu będzie wzrastała w znacznie większym stopniu, niż wskazują na to łagodne prognozy – zwrócił uwagę Krzysztof Hnatio.

Prezes Gas Storage Poland zwrócił również uwagę na konieczność planowania rozbudowy pojemności magazynowych z perspektywy rozwoju rynku gazu. – Należy mieć świadomość, że magazynów gazu, zwłaszcza kawernowych, nie wybuduje się szybko. W przypadku magazynu kawernowego, budowa jednej kawerny o pojemności 50 mln m sześć trwa ok. 2,5 roku. Jednocześnie tylko z tego typu magazynów można bardzo szybko podać gaz do systemu i w ten sposób stabilizować jego pracę – wyjaśnił Krzysztof Hnatio.

Odnosząc się do planów budowy pływającego terminala LNG, prezes GSP zwrócił uwagę, że będzie musiał być on spięty z magazynami gazu, gdyż jest to niezbędne dla zapewnienia elastyczności dostaw.
Krzysztof Hnatio poruszył też temat wzrastającej roli paliwa jakim jest wodór. Zwrócił on uwagę, że w Niemczech po zakończeniu rozbudowy pojemności magazynowych, środki unijne przekierowane zostały na wykorzystanie wodoru w transporcie. – Obecnie w Polsce nie mamy nawet demonstracyjnego projektu wodorowego, podczas gdy w Niemczech jeżdżą już pociągi napędzane tym paliwem, a w Wielkiej Brytanii rząd podjął decyzję, że w ciągu najbliższych dwóch lat 100 pociągów zostanie przystosowanych do wykorzystania paliwa wodorowego – powiedział prezes GSP.

– Jako Gas Storage Poland jesteśmy przygotowani do tego, żeby odpowiedzieć na to, co może być paliwem przyszłości, czyli wodór. Możemy rozpocząć również analizę projektów magazynów do przechowywania wodoru, gdyż istnieje możliwość uzyskania w tym zakresie dodatkowych środków unijnych, dzięki czemu ich budowa byłaby tańsza – zadeklarował Krzysztof Hnatio.

Organizatorem konferencji Gazterm jest Studio 4U, a jej partnerem merytorycznym Dolnośląski Instytut Studiów Energetycznych.

CIRE.PL

Najnowsze artykuły