icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Schnie strumień ropy z Rosji pranej w Indiach do Europy

Rosnące koszty dostaw przez Morze Czerwone zmniejszają dostawy diesla z Indii do Europy. Był podejrzewany o pochodzenie w istotnej mierze z ropy dostarczanej do kraju Ghandiego na coraz większą skalę z Rosji. Europa ma poza tym zmniejszać popyt.

Dostawy diesla o niskiej zawartości siarki z Indii do Europy mogą być w styczniu 2024 roku najniższe od dwóch lat. Dane ośrodków Kpler, LSEG i Vortexy pokazują spadek miesiąc do miesiąca o 80 procent do 33 400 baryłek dziennie.

Powód to rosnące koszty dostaw przez napięcie na Morzu Czerwonym. Fracht z Azji do Europy podrożał w ostatnim tygodniu o ponad 30 procent przez rosnące zagrożenie militarne. Dlatego Indyjczycy wybierają coraz częściej rynek w Azji. Z kolei Europejczycy mają zmniejszać popyt przez transformację energetyczną długofalowo, a krótkoterminowo przez przestoje rafinerii wynikające z zimowych prac utrzymaniowych.

W przeszłości Indie notowały rekordowe dostawy ropy z Rosji, a Europejczycy – rekordowe dostawy paliw z rafinerii indyjskich. Indie były największym importerem ropy rosyjskiej w 2023 roku sprowadzając średnio 1,75 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 140 procent w stosunku do 2022 roku. Unia Europejska zwiększyła w zeszłym roku dostawy paliw z Indii o 115 procent do 231 800 baryłek dziennie.

Jednakże dostawy z Rosji do Indii zaczęły spadać. Dostawy w grudniu 2023 roku były najniższe od 11 miesięcy. Powodem miała być mało atrakcyjna cena, podobnie jak w przypadku dostaw paliw indyjskich na rynek europejski obecnie. Niezależnie od tego część ładunków z Rosji nie mogła zostać rozładowana w Indiach przez sankcje zachodnie w postaci ceny maksymalnej G7, Unii Europejskiej i Australii.

Reuters / The Independent / Wojciech Jakóbik

Indie wyprowadzą trędowatą ropę Rosji z depresji, ale tylko z sowitym rabatem

Rosnące koszty dostaw przez Morze Czerwone zmniejszają dostawy diesla z Indii do Europy. Był podejrzewany o pochodzenie w istotnej mierze z ropy dostarczanej do kraju Ghandiego na coraz większą skalę z Rosji. Europa ma poza tym zmniejszać popyt.

Dostawy diesla o niskiej zawartości siarki z Indii do Europy mogą być w styczniu 2024 roku najniższe od dwóch lat. Dane ośrodków Kpler, LSEG i Vortexy pokazują spadek miesiąc do miesiąca o 80 procent do 33 400 baryłek dziennie.

Powód to rosnące koszty dostaw przez napięcie na Morzu Czerwonym. Fracht z Azji do Europy podrożał w ostatnim tygodniu o ponad 30 procent przez rosnące zagrożenie militarne. Dlatego Indyjczycy wybierają coraz częściej rynek w Azji. Z kolei Europejczycy mają zmniejszać popyt przez transformację energetyczną długofalowo, a krótkoterminowo przez przestoje rafinerii wynikające z zimowych prac utrzymaniowych.

W przeszłości Indie notowały rekordowe dostawy ropy z Rosji, a Europejczycy – rekordowe dostawy paliw z rafinerii indyjskich. Indie były największym importerem ropy rosyjskiej w 2023 roku sprowadzając średnio 1,75 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 140 procent w stosunku do 2022 roku. Unia Europejska zwiększyła w zeszłym roku dostawy paliw z Indii o 115 procent do 231 800 baryłek dziennie.

Jednakże dostawy z Rosji do Indii zaczęły spadać. Dostawy w grudniu 2023 roku były najniższe od 11 miesięcy. Powodem miała być mało atrakcyjna cena, podobnie jak w przypadku dostaw paliw indyjskich na rynek europejski obecnie. Niezależnie od tego część ładunków z Rosji nie mogła zostać rozładowana w Indiach przez sankcje zachodnie w postaci ceny maksymalnej G7, Unii Europejskiej i Australii.

Reuters / The Independent / Wojciech Jakóbik

Indie wyprowadzą trędowatą ropę Rosji z depresji, ale tylko z sowitym rabatem

Najnowsze artykuły