icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Indie złożą skargę na unijny podatek węglowy do Światowej Organizacji Handlu

Indie planują złożyć skargę do Światowej Organizacji Handlu w związku z propozycją Unii Europejskiej nałożenia 20-35-procentowych ceł na import towarów wysokoemisyjnych (CBAM), takich jak stal, ruda żelaza i cement z Indii.

W zeszłym miesiącu Unia Europejska zatwierdziła pierwszy na świecie plan wprowadzenia od 2026 roku cła na import towarów wysokoemisyjnych, ukierunkowanego na import stali, cementu, aluminium, nawozów, energii elektrycznej i wodoru, w celu osiągnięcia zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku, wyprzedzając cel Indii na 2070 rok.

Indie postrzegają proponowaną opłatę jako dyskryminację i barierę handlową i kwestionują jej legalność, powołując się na to, że New Delhi już przestrzega protokołów obiecanych w porozumieniu klimatycznym ONZ z Paryża, powiedział inny urzędnik rządowy zaangażowany w zespół zajmujący się sprawami WTO.

Jest to część strategii New Delhi mającej na celu zwalczanie unijnego mechanizmu dostosowywania cen na granicach z emisją dwutlenku węgla (CBAM), mającego na celu skłonienie lokalnego przemysłu do inwestowania w nowe technologie w celu obniżenia emisji dwutlenku węgla, przy jednoczesnym podnoszeniu tej kwestii w rozmowach dwustronnych.

Piyush Goyal, minister handlu Indii, przebywa z wizytą w Brukseli. Ma on zamiar spotkać się z przywódcami UE w celu omówienia kwestii dwustronnych i promowania handlu. – Jestem pewien, że intencją nie jest stworzenie bariery dla handlu – powiedział na konferencji prasowej.

– Pozostajemy zaangażowani, omawiamy tę kwestię i mamy przed sobą długi czas, w którym będziemy wspólnie pracować nad znalezieniem odpowiednich rozwiązań – dodał.

Szef handlu UE Valdis Dombrovskis powiedział, że Komisja Europejska starannie zaprojektowała CBAM, aby była zgodna z zasadami WTO, stosując tę samą cenę emisji dwutlenku węgla w przypadku towarów importowanych, jak w przypadku krajowych producentów z UE.

Wiele krajów krytykuje wprowadzenie cła węglowego na ich zakłady produkcyjne, jednak KE podkreśla, że podatek nie jest wymierzony w podmioty z państw trzecich, tylko w największych emitentów, którzy dzięki mniej restrykcyjnym przepisom klimatyczną mogą one oferować niższe ceny produktów, a europejskie firmy muszą obniżać poziom emisji.

Reuters / Jacek Perzyński

Burny: CBAM, czyli zielony bat Europy na zagranicę (ANALIZA)

Indie planują złożyć skargę do Światowej Organizacji Handlu w związku z propozycją Unii Europejskiej nałożenia 20-35-procentowych ceł na import towarów wysokoemisyjnych (CBAM), takich jak stal, ruda żelaza i cement z Indii.

W zeszłym miesiącu Unia Europejska zatwierdziła pierwszy na świecie plan wprowadzenia od 2026 roku cła na import towarów wysokoemisyjnych, ukierunkowanego na import stali, cementu, aluminium, nawozów, energii elektrycznej i wodoru, w celu osiągnięcia zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku, wyprzedzając cel Indii na 2070 rok.

Indie postrzegają proponowaną opłatę jako dyskryminację i barierę handlową i kwestionują jej legalność, powołując się na to, że New Delhi już przestrzega protokołów obiecanych w porozumieniu klimatycznym ONZ z Paryża, powiedział inny urzędnik rządowy zaangażowany w zespół zajmujący się sprawami WTO.

Jest to część strategii New Delhi mającej na celu zwalczanie unijnego mechanizmu dostosowywania cen na granicach z emisją dwutlenku węgla (CBAM), mającego na celu skłonienie lokalnego przemysłu do inwestowania w nowe technologie w celu obniżenia emisji dwutlenku węgla, przy jednoczesnym podnoszeniu tej kwestii w rozmowach dwustronnych.

Piyush Goyal, minister handlu Indii, przebywa z wizytą w Brukseli. Ma on zamiar spotkać się z przywódcami UE w celu omówienia kwestii dwustronnych i promowania handlu. – Jestem pewien, że intencją nie jest stworzenie bariery dla handlu – powiedział na konferencji prasowej.

– Pozostajemy zaangażowani, omawiamy tę kwestię i mamy przed sobą długi czas, w którym będziemy wspólnie pracować nad znalezieniem odpowiednich rozwiązań – dodał.

Szef handlu UE Valdis Dombrovskis powiedział, że Komisja Europejska starannie zaprojektowała CBAM, aby była zgodna z zasadami WTO, stosując tę samą cenę emisji dwutlenku węgla w przypadku towarów importowanych, jak w przypadku krajowych producentów z UE.

Wiele krajów krytykuje wprowadzenie cła węglowego na ich zakłady produkcyjne, jednak KE podkreśla, że podatek nie jest wymierzony w podmioty z państw trzecich, tylko w największych emitentów, którzy dzięki mniej restrykcyjnym przepisom klimatyczną mogą one oferować niższe ceny produktów, a europejskie firmy muszą obniżać poziom emisji.

Reuters / Jacek Perzyński

Burny: CBAM, czyli zielony bat Europy na zagranicę (ANALIZA)

Najnowsze artykuły