Grupa Azoty ZAK rozpoczyna budowę Laboratorium Paliw Alternatywnych – poinformowała we wtorek Grupa Azoty. Spółka zawarła umowę z generalnym wykonawcą inwestycji, opiewającą na 19,5 mln zł. Ma być to pierwsze takie laboratorium w tej części Europy.
Strategiczna inwestycja
Grupa Azoty poinformowała we wtorek, że jej kędzierzyńska spółka Grupa Azoty ZAK zawarła umowę z generalnym wykonawcą Laboratorium Paliw Alternatywnych. Inwestycja jest elementem realizacji Strategii Grupy Azoty na lata 2021-2030, w tym projektu Zielone Azoty, którego założeniem jest aktywność Grupy Azoty w rozwoju europejskiego rynku wodorowego – zaznaczono w komunikacie.
Zakończenie budowy obiektu nastąpi w 2023 roku
Wyjaśniono, że w zakresie umowy z generalnym wykonawcą, opiewającej na kwotę 19,5 mln zł, mieści się budowa laboratorium o powierzchni użytkowej ponad 900 m kw. W obiekcie, obok laboratorium analityki wodoru z pracownią fizykochemiczną, powstanie również pracownia analiz metali oraz niezbędne zaplecze dla obu działów – dodano.
https://twitter.com/Grupa_Azoty/status/1554419178534305793
Projekt Zielone Azoty
– Laboratorium Paliw Alternatywnych to kolejny projekt realizowany w ramach ogłoszonej w zeszłym roku strategii Grupy Azoty do roku 2030, w tym naszego sztandarowego projektu Zielone Azoty. Rozwój technologii wodorowych jest jednym z kluczowych procesów umożliwiających przeprowadzenie transformacji gospodarki w kierunku nisko- i zeroemisyjnym, dlatego Grupa Azoty chce aktywnie w nim uczestniczyć – stwierdził cytowany w komunikacie prezes Grupy Azoty Tomasz Hinc.
– Utworzenie Laboratorium Paliw Alternatywnych pozwoli nam na rozpoczęcie działalności w zakresie oznaczania jakości wodoru, przeznaczonego do stosowania w ogniwach paliwowych. To ważny z biznesowego punktu widzenia projekt dla całej Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, która jest największym producentem wodoru w Polsce – podkreślił prezes Grupy Azoty ZAK Paweł Stańczyk.
Grupa Azoty zakłada, że:
– biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój gospodarki wodorowej w Polsce, laboratorium będzie stanowiło istotny element tego procesu.
-Obecnie w Europie jest niewiele laboratoriów wykonujących analizy czystości wodoru. Nasze laboratorium będzie pierwszym w tej części Europy, a wykonywanie kompleksowych analiz wodoru dla automotive będzie kluczowym działaniem dopuszczającym paliwo do użytku. Tym samym stanie się ważnym ogniwem w rozwoju gospodarki wodorowej – twierdziła wówczas Grupa Azoty.
Porozumienie z Toyota Motor Poland
Grupy Azoty współpracuje już z Toyota Motor Poland w zakresie wykorzystania technologii wodorowych w transporcie. Transport odgrywa istotną role wewnątrz grupy kapitałowej, której spółki znajdują się w różnych częściach Polski: w Tarnowie, w Policach, w Puławach, w Kędzierzynie-Koźlu.
-Współpraca z Toyota Motor Poland jest realizowana w ramach Dolnośląskiej Doliny Wodorowej – informowała spółka w marcu.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wiceprezesa Grupy Azoty Puławy Grzegorza Kądzielawskiego spółka prowadzi intensywne prace, by wykorzystywać wodór w procesach logistycznych w grupie w transporcie kołowym, rzecznym, kolejowym. Chodzi też o współpracę z samorządami w ramach projektów dotyczących zielonego transportu.
Grupa Azoty to nie tylko największy w Polsce producent wodoru, ale też nawozów azotowych i wieloskładnikowych oraz istotny gracz na rynku produkcji tworzyw sztucznych i chemikaliów.
Polska Agencja Prasowa/Grupa Azoty/Jakub Sadowski
Grupa Azoty jest zainteresowana budową elektrowni fotowoltaicznej Brzezinka