icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Inwestycje Polskich Linii Kolejowych sięgają obecnie na Śląsku ponad 2,5 mld zł, prace obejmują nawet 600 km linii kolejowych w regionie

Usprawniany jest ruch pasażerski, uwzględniamy dojazdy z małych miast do dużych ośrodków. Trwają właśnie dodatkowe prace za 100 mln zł ze środków własnych PKP PLK nad zdecydowaną poprawą i udrożnieniem wyjazdów ze Śląska.

Do końca roku zakończy się także rewitalizacja linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Wyremontowana linia posłuży także ruchowi towarowemu. Jeszcze w tym roku zakończą się prace na ważnej w regionie linii z Katowic przez Chorzów i Zabrze do Gliwic. W nowym rozkładzie podróż tym odcinkiem potrwa tylko 20 minut.

Rośne liczba stacji, przystanków i dworców, które po przebudowie oferują podróżnym zdecydowanie wyższy standard, wygodne przejścia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i są czytelnie oznakowane, np. Łazy, Dąbrowa, czy zupełnie nowe Gliwice, gdzie prace na dworcu skończą się jeszcze w tym roku, a na peronach kilka miesięcy później.

Nowa unijna perspektywa to przyspieszenie transportu towarów w regionie oraz udrożnienie tras wyjazdowych ze Śląska, zwłaszcza w kierunku portów morskich.

Inwestycje te wyniosą ponad 9 mld zł, dzięki czemu zostanie wyremontowanych blisko 900 km torów. Ponadto, PKP PLK tworzy na Śląsku miejsca pracy. W ciągu 2 ostatnich lat przybyło ich w sumie 500.

Modernizacje dworców
Dworzec w Kłobucku od lat 90-tych nie pełnił roli kolejowej. Został zamknięty w 2009 r.

Do tej pory zmodernizowano 5 dworców w woj. śląskim:

  • 2012 r. – Katowice (33,6 mln zł netto), Zawiercie (9,4 mln zł netto),
  • 2014 r. – Myszków (3,6 mln zł netto), Pszczyna (2,3 mln zł netto), Poraj (3,8 mln zł netto).

Koszty powyższych modernizacji dworców wyniosły 52,7 mln zł netto.

Obecnie trwają modernizacje dworców:

  • Gliwice (ok. 156 mln zł z czego 81,5 mln zł to dofinansowanie unijne) – inwestycja obejmuje zarówno modernizację dworca, jak i infrastruktury torowo-peronowej. Zmodernizowany obiekt zostanie udostępniony podróżnym w IV kwartale br., a inwestycja w zakresie infrastruktury torowo-peronowej zakończy się w II kwartale 2016 r.
  • Częstochowa Osobowa (7,4 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.
  • Katowice Ligota (4,2 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.

Trwają również przygotowania do inwestycji na dworcu Sosnowiec Maczki (30 mln zł netto) – obiekt ma zostać zmodernizowany, a po zakończeniu inwestycji powstanie tam Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego (w ramach współpracy PKP S.A. i Politechniki Śląskiej). Obecnie w fazie planowania (w zakresie modernizacji) znajduje się również dworzec w Raciborzu (wcześniej planowany do sprzedaży w ramach programu Dworzec na własność).

Remonty dworców
W ubiegłym roku PKP S.A. wykonała remonty śląskich dworców za łączną kwotę 2,7 mln zł netto (w tym dworce: Częstochowa Stradom, Lubliniec). W tym roku PKP S.A. na terenie woj. śląskiego wyremontowało już dworce:

  • Sosnowiec Główny (ok. 1 mln zł netto) – po wielu latach ponownie udostępniono poczekalnię i z podziemnych tuneli przeniesiono tam kasy PKP Intercity. Obiekt otwarty jest całodobowo, objęty ochroną.
  • Chorzów Batory (70 tys. zł netto),
  • Rajcza (90 tys. zł netto),
  • Zebrzydowice (80 tys. zł netto),
  • Węgierska Górka (60 tys. zł netto),
  • Wisła Głębce (68 tys. zł netto),
  • Żywiec (211 tys. zł netto),
  • Ruda Śląska (212 tys. zł netto).

W tym roku planowane są również remonty dworców: Rybnik Paruszowiec (otwarcie ofert w przetargu na wybór wykonawcy nastąpiło 23.06) i Katowice Szopienice (73 tys. zł netto). Wstępne plany dotyczące remontów dworców w 2016 r. obejmują obiekty: Czechowice-Dziedzice, Koniecpol i Koszęcin.

Ponadto PKP S.A. współpracuje z Urzędami Miast i Gmin w zakresie remontów dworców współuczestnicząc w ich odnawianiu, jak to ma miejsce w Będzinie Miasto, Zabrzu, Tychach.

Poprawa sieci kolejowej nie tylko główne szlaki, ale także połączenia regionalne. Wykorzystywane są środki z różnych źródeł m.in. z Regionalnych Programów Operacyjnych. W nowej perspektywie UE samorządy przy współpracy PKP PLK planują w ramach RPO przeznaczyć na inwestycje kolejowe dwukrotnie więcej pieniędzy niż w kończącym się budżecie UE. Obecna perspektywa to plany PLK i samorządów na kolejne trasy, tak by maksymalnie wykorzystać linie w regionach, które są społecznie i gospodarczo potrzebne. Planowane są przy nich centra przesiadkowe by integrować środki transportu, tak by się uzupełniały, a nie konkurowały.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Usprawniany jest ruch pasażerski, uwzględniamy dojazdy z małych miast do dużych ośrodków. Trwają właśnie dodatkowe prace za 100 mln zł ze środków własnych PKP PLK nad zdecydowaną poprawą i udrożnieniem wyjazdów ze Śląska.

Do końca roku zakończy się także rewitalizacja linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Wyremontowana linia posłuży także ruchowi towarowemu. Jeszcze w tym roku zakończą się prace na ważnej w regionie linii z Katowic przez Chorzów i Zabrze do Gliwic. W nowym rozkładzie podróż tym odcinkiem potrwa tylko 20 minut.

Rośne liczba stacji, przystanków i dworców, które po przebudowie oferują podróżnym zdecydowanie wyższy standard, wygodne przejścia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i są czytelnie oznakowane, np. Łazy, Dąbrowa, czy zupełnie nowe Gliwice, gdzie prace na dworcu skończą się jeszcze w tym roku, a na peronach kilka miesięcy później.

Nowa unijna perspektywa to przyspieszenie transportu towarów w regionie oraz udrożnienie tras wyjazdowych ze Śląska, zwłaszcza w kierunku portów morskich.

Inwestycje te wyniosą ponad 9 mld zł, dzięki czemu zostanie wyremontowanych blisko 900 km torów. Ponadto, PKP PLK tworzy na Śląsku miejsca pracy. W ciągu 2 ostatnich lat przybyło ich w sumie 500.

Modernizacje dworców
Dworzec w Kłobucku od lat 90-tych nie pełnił roli kolejowej. Został zamknięty w 2009 r.

Do tej pory zmodernizowano 5 dworców w woj. śląskim:

  • 2012 r. – Katowice (33,6 mln zł netto), Zawiercie (9,4 mln zł netto),
  • 2014 r. – Myszków (3,6 mln zł netto), Pszczyna (2,3 mln zł netto), Poraj (3,8 mln zł netto).

Koszty powyższych modernizacji dworców wyniosły 52,7 mln zł netto.

Obecnie trwają modernizacje dworców:

  • Gliwice (ok. 156 mln zł z czego 81,5 mln zł to dofinansowanie unijne) – inwestycja obejmuje zarówno modernizację dworca, jak i infrastruktury torowo-peronowej. Zmodernizowany obiekt zostanie udostępniony podróżnym w IV kwartale br., a inwestycja w zakresie infrastruktury torowo-peronowej zakończy się w II kwartale 2016 r.
  • Częstochowa Osobowa (7,4 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.
  • Katowice Ligota (4,2 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.

Trwają również przygotowania do inwestycji na dworcu Sosnowiec Maczki (30 mln zł netto) – obiekt ma zostać zmodernizowany, a po zakończeniu inwestycji powstanie tam Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego (w ramach współpracy PKP S.A. i Politechniki Śląskiej). Obecnie w fazie planowania (w zakresie modernizacji) znajduje się również dworzec w Raciborzu (wcześniej planowany do sprzedaży w ramach programu Dworzec na własność).

Remonty dworców
W ubiegłym roku PKP S.A. wykonała remonty śląskich dworców za łączną kwotę 2,7 mln zł netto (w tym dworce: Częstochowa Stradom, Lubliniec). W tym roku PKP S.A. na terenie woj. śląskiego wyremontowało już dworce:

  • Sosnowiec Główny (ok. 1 mln zł netto) – po wielu latach ponownie udostępniono poczekalnię i z podziemnych tuneli przeniesiono tam kasy PKP Intercity. Obiekt otwarty jest całodobowo, objęty ochroną.
  • Chorzów Batory (70 tys. zł netto),
  • Rajcza (90 tys. zł netto),
  • Zebrzydowice (80 tys. zł netto),
  • Węgierska Górka (60 tys. zł netto),
  • Wisła Głębce (68 tys. zł netto),
  • Żywiec (211 tys. zł netto),
  • Ruda Śląska (212 tys. zł netto).

W tym roku planowane są również remonty dworców: Rybnik Paruszowiec (otwarcie ofert w przetargu na wybór wykonawcy nastąpiło 23.06) i Katowice Szopienice (73 tys. zł netto). Wstępne plany dotyczące remontów dworców w 2016 r. obejmują obiekty: Czechowice-Dziedzice, Koniecpol i Koszęcin.

Ponadto PKP S.A. współpracuje z Urzędami Miast i Gmin w zakresie remontów dworców współuczestnicząc w ich odnawianiu, jak to ma miejsce w Będzinie Miasto, Zabrzu, Tychach.

Poprawa sieci kolejowej nie tylko główne szlaki, ale także połączenia regionalne. Wykorzystywane są środki z różnych źródeł m.in. z Regionalnych Programów Operacyjnych. W nowej perspektywie UE samorządy przy współpracy PKP PLK planują w ramach RPO przeznaczyć na inwestycje kolejowe dwukrotnie więcej pieniędzy niż w kończącym się budżecie UE. Obecna perspektywa to plany PLK i samorządów na kolejne trasy, tak by maksymalnie wykorzystać linie w regionach, które są społecznie i gospodarczo potrzebne. Planowane są przy nich centra przesiadkowe by integrować środki transportu, tak by się uzupełniały, a nie konkurowały.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Najnowsze artykuły