Usprawniany jest ruch pasażerski, uwzględniamy dojazdy z małych miast do dużych ośrodków. Trwają właśnie dodatkowe prace za 100 mln zł ze środków własnych PKP PLK nad zdecydowaną poprawą i udrożnieniem wyjazdów ze Śląska.
Do końca roku zakończy się także rewitalizacja linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Wyremontowana linia posłuży także ruchowi towarowemu. Jeszcze w tym roku zakończą się prace na ważnej w regionie linii z Katowic przez Chorzów i Zabrze do Gliwic. W nowym rozkładzie podróż tym odcinkiem potrwa tylko 20 minut.
Rośne liczba stacji, przystanków i dworców, które po przebudowie oferują podróżnym zdecydowanie wyższy standard, wygodne przejścia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i są czytelnie oznakowane, np. Łazy, Dąbrowa, czy zupełnie nowe Gliwice, gdzie prace na dworcu skończą się jeszcze w tym roku, a na peronach kilka miesięcy później.
Nowa unijna perspektywa to przyspieszenie transportu towarów w regionie oraz udrożnienie tras wyjazdowych ze Śląska, zwłaszcza w kierunku portów morskich.
Inwestycje te wyniosą ponad 9 mld zł, dzięki czemu zostanie wyremontowanych blisko 900 km torów. Ponadto, PKP PLK tworzy na Śląsku miejsca pracy. W ciągu 2 ostatnich lat przybyło ich w sumie 500.
Modernizacje dworców
Dworzec w Kłobucku od lat 90-tych nie pełnił roli kolejowej. Został zamknięty w 2009 r.
Do tej pory zmodernizowano 5 dworców w woj. śląskim:
- 2012 r. – Katowice (33,6 mln zł netto), Zawiercie (9,4 mln zł netto),
- 2014 r. – Myszków (3,6 mln zł netto), Pszczyna (2,3 mln zł netto), Poraj (3,8 mln zł netto).
Koszty powyższych modernizacji dworców wyniosły 52,7 mln zł netto.
Obecnie trwają modernizacje dworców:
- Gliwice (ok. 156 mln zł z czego 81,5 mln zł to dofinansowanie unijne) – inwestycja obejmuje zarówno modernizację dworca, jak i infrastruktury torowo-peronowej. Zmodernizowany obiekt zostanie udostępniony podróżnym w IV kwartale br., a inwestycja w zakresie infrastruktury torowo-peronowej zakończy się w II kwartale 2016 r.
- Częstochowa Osobowa (7,4 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.
- Katowice Ligota (4,2 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.
Trwają również przygotowania do inwestycji na dworcu Sosnowiec Maczki (30 mln zł netto) – obiekt ma zostać zmodernizowany, a po zakończeniu inwestycji powstanie tam Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego (w ramach współpracy PKP S.A. i Politechniki Śląskiej). Obecnie w fazie planowania (w zakresie modernizacji) znajduje się również dworzec w Raciborzu (wcześniej planowany do sprzedaży w ramach programu Dworzec na własność).
Remonty dworców
W ubiegłym roku PKP S.A. wykonała remonty śląskich dworców za łączną kwotę 2,7 mln zł netto (w tym dworce: Częstochowa Stradom, Lubliniec). W tym roku PKP S.A. na terenie woj. śląskiego wyremontowało już dworce:
- Sosnowiec Główny (ok. 1 mln zł netto) – po wielu latach ponownie udostępniono poczekalnię i z podziemnych tuneli przeniesiono tam kasy PKP Intercity. Obiekt otwarty jest całodobowo, objęty ochroną.
- Chorzów Batory (70 tys. zł netto),
- Rajcza (90 tys. zł netto),
- Zebrzydowice (80 tys. zł netto),
- Węgierska Górka (60 tys. zł netto),
- Wisła Głębce (68 tys. zł netto),
- Żywiec (211 tys. zł netto),
- Ruda Śląska (212 tys. zł netto).
W tym roku planowane są również remonty dworców: Rybnik Paruszowiec (otwarcie ofert w przetargu na wybór wykonawcy nastąpiło 23.06) i Katowice Szopienice (73 tys. zł netto). Wstępne plany dotyczące remontów dworców w 2016 r. obejmują obiekty: Czechowice-Dziedzice, Koniecpol i Koszęcin.
Ponadto PKP S.A. współpracuje z Urzędami Miast i Gmin w zakresie remontów dworców współuczestnicząc w ich odnawianiu, jak to ma miejsce w Będzinie Miasto, Zabrzu, Tychach.
Poprawa sieci kolejowej nie tylko główne szlaki, ale także połączenia regionalne. Wykorzystywane są środki z różnych źródeł m.in. z Regionalnych Programów Operacyjnych. W nowej perspektywie UE samorządy przy współpracy PKP PLK planują w ramach RPO przeznaczyć na inwestycje kolejowe dwukrotnie więcej pieniędzy niż w kończącym się budżecie UE. Obecna perspektywa to plany PLK i samorządów na kolejne trasy, tak by maksymalnie wykorzystać linie w regionach, które są społecznie i gospodarczo potrzebne. Planowane są przy nich centra przesiadkowe by integrować środki transportu, tak by się uzupełniały, a nie konkurowały.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju