Po wczorajszym spotkaniu prezesa Orlenu Wojciecha Jasińskiego z premierem Litwy Algirdasem Butkevičiusem, które dotyczyły rafinerii w Możejkach, rozmowy na ten temat mają być kontynuowane w przyszłym tygodniu – donosi „Rzeczpospolita”.
Po środowym spotkaniu żadna ze stron nie udzieliła komentarza na jego temat, ale jak wynika z informacji „Rz” dalszego ciągu rozmów na temat nierozwiązanych od lata problemów Orlenu na Litwie można się spodziewać w przyszłym tygodniu.
Dziennik cytuje Wojciecha Jakóbika z BiznesAlert.pl, według którego podczas zaplanowanej na 21 marca Polskę wizyty litewskiego ministra energetyki Rokas Masiulis odbędą się rozmowy na tent temat z ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim.
Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów. Spółka nie ma możliwości korzystać z usług innego przewoźnika, bo litewskie koleje są monopolistą na tamtejszym. Wcześniej Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 roku 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny.
Zbliżenie z Litwą?
Po spotkaniu 16 marca, rzeczniczka litewskiego rządu Evelina Butkute-Lazdauskiene powiedziała, że Litwa jest zainteresowana działalnością PKN Orlen Lietuva i rozwojem rafinerii w Możejkach.
„Zarządzana przez polską spółkę rafineria w Możejkach jest dla Litwy obiektem strategicznym. Litwie zależy na zapewnieniu długoterminowej działalności przedsiębiorstwa” – poinformowała polską rozgłośnię w Wilnie Radio Znad Wilii.
Rzeczniczka zaznaczyła, że podczas spotkania prezes Wojciech Jasiński zapewnił, że również koncern jest zainteresowany zwiększaniem produkcji rafinerii.
Agencja informacyjna BNS podaje, że w czwartek spółka kolejowa Lietuvos Gieleżinkeliai i koncern PKN Orlen zamierzają osiągnąć porozumienie w trwającym od lat sporze w sprawie stawek kolejowych za przewóz produktów rafinerii.
Orlen Lietuva, jako firma litewska od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie może korzystać z usług innego przewoźnika, ponieważ Lietuvos Geleżinkeliai jest monopolistą na rynku litewskim.
Źródło: Rzeczpospolita/CIRE/Polska Agencja Prasowa