EnergetykaRopaWszystko

Jakóbik dla Rzeczpospolitej: W przyszłym tygodniu dalsze rozmowy o Możejkach

Rafineria Płock. Fot. PKN Orlen

Rafineria Płock. Fot. PKN Orlen

Po wczorajszym spotkaniu prezesa Orlenu Wojciecha Jasińskiego z premierem Litwy Algirdasem Butkevičiusem, które dotyczyły rafinerii w Możejkach, rozmowy na ten temat mają być kontynuowane w przyszłym tygodniu – donosi “Rzeczpospolita”.

Po środowym spotkaniu żadna ze stron nie udzieliła komentarza na jego temat, ale jak wynika z informacji “Rz” dalszego ciągu rozmów na temat nierozwiązanych od lata problemów Orlenu na Litwie można się spodziewać w przyszłym tygodniu.

Dziennik cytuje Wojciecha Jakóbika z BiznesAlert.pl, według którego podczas zaplanowanej na 21 marca Polskę wizyty litewskiego ministra energetyki Rokas Masiulis odbędą się rozmowy na tent temat z ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim.

Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów. Spółka nie ma możliwości korzystać z usług innego przewoźnika, bo litewskie koleje są monopolistą na tamtejszym. Wcześniej Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 roku 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny.

Zbliżenie z Litwą?

Po spotkaniu 16 marca, rzeczniczka litewskiego rządu Evelina Butkute-Lazdauskiene powiedziała, że Litwa jest zainteresowana działalnością PKN Orlen Lietuva i rozwojem rafinerii w Możejkach.

“Zarządzana przez polską spółkę rafineria w Możejkach jest dla Litwy obiektem strategicznym. Litwie zależy na zapewnieniu długoterminowej działalności przedsiębiorstwa” – poinformowała polską rozgłośnię w Wilnie Radio Znad Wilii.

Rzeczniczka zaznaczyła, że podczas spotkania prezes Wojciech Jasiński zapewnił, że również koncern jest zainteresowany zwiększaniem produkcji rafinerii.

Agencja informacyjna BNS podaje, że w czwartek spółka kolejowa Lietuvos Gieleżinkeliai i koncern PKN Orlen zamierzają osiągnąć porozumienie w trwającym od lat sporze w sprawie stawek kolejowych za przewóz produktów rafinerii.

Orlen Lietuva, jako firma litewska od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie może korzystać z usług innego przewoźnika, ponieważ Lietuvos Geleżinkeliai jest monopolistą na rynku litewskim.

Źródło: Rzeczpospolita/CIRE/Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X