AktualnościŚrodowisko

Jest apel o skuteczną Strefę Czystego Transportu w Krakowie

Rynek Główny z widokiem na Sukiennice w Krakowie. Fot. Wikimedia Commons

Rynek Główny z widokiem na Sukiennice w Krakowie. Fot. Wikimedia Commons

Ponad 40 organizacji pozarządowych apeluje do Rady Miasta Krakowa o wprowadzenie “skutecznej” Strefy Czystego Transportu. – Stężenia szkodliwego dwutlenku azotu, za którego emisję w 70-procentach odpowiadają samochody, są znacząco za wysokie – podnoszą sygnatariusze. Wskazują, że Kraków wziąć przykład z innych dużych miast w Europie. W przeszłości bywało z tym jednak różnie.

Ponad czterdzieści krakowskich i ogólnopolskich organizacji pozarządowych zwróciło się z apelem do Radnych Miasta Krakowa o wprowadzenie w mieście Strefy Czystego Transportu (SCT).

– Strefa Czystego Transportu jest rozwiązaniem, które pozwala się skupić na tych autach, które emitują najwięcej zanieczyszczeń – a więc szczególnie starszych samochodach z silnikiem Diesla, pozostawiając jednocześnie możliwość korzystania z aut, w tym starszych, o ile będą to samochody benzynowe – czytamy w apelu.

Organizacje ekologiczne apelują jednocześnie o plan rozwoju transportu publicznego (w tym aglomeracyjnego), który będzie wprowadzany równolegle ze strefą.

SCT a zdrowie mieszkańców

– Zanieczyszczenia powietrza z transportu samochodowego mają dotkliwy wpływ na zdrowie mieszkańców naszego miasta. Badania prowadzone przez Śląski Uniwersytet Medyczny pokazują związek między zwiększonymi stężeniami dwutlenku azotu w powietrzu, a występowaniem nagłych schorzeń układu krwionośnego, takich jak zawał serca, udar mózgu czy migotanie przedsionków. Smog dotyka również najmłodszych: naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego ustalili, że podczas dni o wysokich stężeniach dwutlenku azotu u dzieci zmniejsza się zdolność zapamiętywania i rozumowania – mówi Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Pomiary przeprowadzone przez Polski Alarm Smogowy (PAS) w czerwcu i lipcu 2023 roku wykazały, że w żadnej z 44 lokalizacji w Krakowie nie osiągnięto rekomendacji WHO dla stężeń dwutlenku azotu (10 μg/m sześc.), a nowe wymogi unijne (20 μg/m sześc.), obowiązujące od 2030 roku, osiągnięto w zaledwie w trzech lokalizacjach. W 16 lokalizacjach przekroczone były obowiązujące obecnie normy (40 ug/m sześc.). Te wyniki potwierdzają pilną potrzebę działań zmierzających do redukcji emisji komunikacyjnych – podkreśla PAS.

– SCT są bardzo powszechne w wielu miastach europejskich. Już ponad 300 miast ma na swoim terenie takie obszary, do których nie mogą wjechać najmocniej zanieczyszczające pojazdy. W Polsce na razie istnieje tylko jedna strefa, w Warszawie. Kraków ma być drugim miastem w Polsce, gdzie podobne ograniczenia zostaną wprowadzone. Według szacunków na 2026 rok, opracowanych na podstawie badań wykonanych w Krakowie metodą teledetekcji w 2019 oraz 2021 roku, krakowska strefa obejmie swoimi wymogami tylko 10 procent samochodów, które jednak odpowiadają za około 30 procent emisji dwutlenku azotu – wylicza Filip Jarmakowski z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

PAS dodaje, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. – Miasto ma prawny obowiązek utworzenia strefy czystego transportu. Wynika on zarówno z Programu ochrony powietrza, jak i z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ponadto, w 2030 roku w całej UE wejdą w życie nowe, znacząco zaostrzone normy w zakresie jakości powietrza. Tymczasem w Krakowie nadal nie udało się osiągnąć poziomów dopuszczalnych niektórych zanieczyszczeń obowiązujących od kilkunastu lat – mówi Miłosz Jakubowski, radca prawny Fundacji Frank Bold.

11 czerwca odbędzie się posiedzenie Rady Miasta Krakowa, na którym procedowany będzie projekt uchwały w sprawie SCT. Jak podaje PAS, w najnowszej wersji uchwały wyłączono z ograniczeń zarejestrowane już pojazdy mieszkańców i mieszkanek Krakowa. Oznacza to, że mieszkańcy będą mogli bezterminowo użytkować swoje pojazdy niespełniające wymogów SCT i dopiero kupując kolejne auto będą musieli się dostosować do wymogów emisyjnych.

To kolejna próba pod Wawelem

To kolejna próba wprowadzenia SCT w Krakowie. W 2019 roku miasto testowało mechanizm na Kazimierzu (jednej z najsłynniejszych dzielnic miasta), ale sposób, w jaki został on opisany prawnie, z perspektywy mieszkańców pozostawiał wiele do życzenia. Początkowo strefa miała obowiązywać przez pół roku i dalej być rozszerzana, a już po trzech miesiącach została wycofana. Jak wówczas mówili mieszkańcy, założenia kreślone przy biurku w urzędzie, nie miały racji bytu w codziennym życiu.

W listopadzie 2023 roku Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o utworzeniu SCT na terenie całego miasta do 2026 roku. W założeniu, strefa ma ograniczać wjazd najstarszych pojazdów, emitujących najwięcej zanieczyszczeń, w tym m.in. pyłów i tlenków azotu. 

Jędrzej Stachura


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Ukraiński wywiad znokautował Gazprom. Wyczyścił wszystkie dane

Ukraiński wywiad wojskowy (HUR) przeprowadził atak na infrastrukturę informatyczną rosyjskiego Gazpromu. Państwowy gigant miał zostać „cofnięty do technologicznego średniowiecza”. Jak...

Rekonstrukcja rządu. Zabrakło rozmów między liderami

W przyszłym tygodniu zostanie przedstawiony plan rekonstrukcji rządu. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przekazała, że w mijającym tygodniu nie odbyło się spotkanie...
flagi Unii Europejskiej, Fot. PAP/Radek Pietruszka

Jest zgoda na nowe sankcje. Tak przykręcą śrubę Rosji

Unia Europejska przyjęła kolejny, 18. pakiet sankcji przeciwko Rosji. Obejmuje on 105 statków w tzw. floty cieni, zakaz działalności Nord...

Udostępnij:

Facebook X X X