icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Cabak: JSW w grze o wodór

W ubiegłym tygodniu Polska podpisała tzw. deklarację wodorową, określającą zasady   współpracy międzynarodowej w zakresie rozwoju technologii magazynowania energii opartych na tym paliwie. Dokument zawarło w sumie 30 państw. Oprócz Polski były to m.in. Australia, Katar, RPA czy Nowa Zelandia – pisze Mateusz Cabak, współpracownik BiznesAlert.pl.

Na rynku międzynarodowym Polska jest dziś jednym z kluczowych producentów wodoru, dostarczając około 1 mln ton tego surowca rocznie. Największymi krajowymi producentami paliwa jest Grupa Azoty, Orlen oraz Lotos.

Ambicję dołączenia do tego grona ma Jastrzębska Spółka Węglowa, będąca kolejną spółka skarbu państwa wiążąca swoją przyszłość z produkcją i dostawami wodoru m.in. dla pojazdów z ogniwami wodorowymi.

JSW jest w stanie pozyskiwać wodór z tzw. gazu koksowniczego, będącego produktem ubocznym w procesie produkcji koksu z węgla. Cztery koksownie, wchodzące w skład grupy kapitałowej JSW, produkują obecnie 1,7 mld m3 gazu koksowniczego rocznie. Ponad połowę tego wolumenu stanowi wodoru.

Zarząd JSW szacuje, że po separacji i oczyszczeniu wodoru grupa będzie w stanie dostarczyć ilość paliwa wystarczającą do zasilenia nawet 800 autobusów przez okrągły rok. Spółka uczestniczy aktualnie w projekcie, w ramach którego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma pojawić się pierwszych 300 autobusów bezemisyjnych o napędach elektrycznych i wodorowych.

Równolegle JSW współpracuje z Ursusem w zakresie możliwości wykorzystania tego paliwa na rynku motoryzacyjnym. Pierwszym wymiernym efektem współpracy będzie prezentacja stacji wodorowej oraz autobusu zasilanego tym paliwem, wyprodukowanego właśnie przez Ursus, która odbędzie się podczas grudniowej konferencji COP24 w Katowicach.

Z kolei gdańska rafineria pozyskuje dziś (w procesie przerobu ropy naftowej) ok. 13 t wodoru na godzinę. Po zakończeniu realizowanego właśnie Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Do oczyszczenia wodoru rafinerii posłuży specjalna instalacja mająca powstać w ramach współfinansowanego przez UE projektu „Pure H2”. Natomiast Orlen uruchomił już w Niemczech (na stacjach sieci Star) dwa testowe punkty dla aut zasilanych wodorem. Spółka poinformowała że analizuje potencjał wdrożenia tej technologii również na rynku polskim.

W ubiegłym tygodniu Polska podpisała tzw. deklarację wodorową, określającą zasady   współpracy międzynarodowej w zakresie rozwoju technologii magazynowania energii opartych na tym paliwie. Dokument zawarło w sumie 30 państw. Oprócz Polski były to m.in. Australia, Katar, RPA czy Nowa Zelandia – pisze Mateusz Cabak, współpracownik BiznesAlert.pl.

Na rynku międzynarodowym Polska jest dziś jednym z kluczowych producentów wodoru, dostarczając około 1 mln ton tego surowca rocznie. Największymi krajowymi producentami paliwa jest Grupa Azoty, Orlen oraz Lotos.

Ambicję dołączenia do tego grona ma Jastrzębska Spółka Węglowa, będąca kolejną spółka skarbu państwa wiążąca swoją przyszłość z produkcją i dostawami wodoru m.in. dla pojazdów z ogniwami wodorowymi.

JSW jest w stanie pozyskiwać wodór z tzw. gazu koksowniczego, będącego produktem ubocznym w procesie produkcji koksu z węgla. Cztery koksownie, wchodzące w skład grupy kapitałowej JSW, produkują obecnie 1,7 mld m3 gazu koksowniczego rocznie. Ponad połowę tego wolumenu stanowi wodoru.

Zarząd JSW szacuje, że po separacji i oczyszczeniu wodoru grupa będzie w stanie dostarczyć ilość paliwa wystarczającą do zasilenia nawet 800 autobusów przez okrągły rok. Spółka uczestniczy aktualnie w projekcie, w ramach którego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma pojawić się pierwszych 300 autobusów bezemisyjnych o napędach elektrycznych i wodorowych.

Równolegle JSW współpracuje z Ursusem w zakresie możliwości wykorzystania tego paliwa na rynku motoryzacyjnym. Pierwszym wymiernym efektem współpracy będzie prezentacja stacji wodorowej oraz autobusu zasilanego tym paliwem, wyprodukowanego właśnie przez Ursus, która odbędzie się podczas grudniowej konferencji COP24 w Katowicach.

Z kolei gdańska rafineria pozyskuje dziś (w procesie przerobu ropy naftowej) ok. 13 t wodoru na godzinę. Po zakończeniu realizowanego właśnie Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Do oczyszczenia wodoru rafinerii posłuży specjalna instalacja mająca powstać w ramach współfinansowanego przez UE projektu „Pure H2”. Natomiast Orlen uruchomił już w Niemczech (na stacjach sieci Star) dwa testowe punkty dla aut zasilanych wodorem. Spółka poinformowała że analizuje potencjał wdrożenia tej technologii również na rynku polskim.

Najnowsze artykuły