InfrastrukturaKolejeWszystko

Jurgiel: Pogłębienie podziału na Polskę „A” i „B”

PKP Intercity potwierdziła zawieszenie czterech par pociągów TLK ze stolicy do Białegostoku i z powrotem. Jak relacjonował po spotkaniu z wicepremier Elżbietą Bieńkowską podlaski poseł Robert Tyszkiewicz (PO), nie zapadły żadne decyzje nt. czasowego zawieszenia połączeń kolejowych na trasie Białystok-Warszawa. – Wszelkie decyzje w tym zakresie będą podejmowane po konsultacjach z władzami regionalnymi i ciałami opiniującymi, działającymi przy podlaskich samorządach – stwierdził Tyszkiewicz – doniosły lokalne media.

– Zawieszenie połączeń kolejowych na trasie Białystok – Warszawa to kolejny krok realizowany przez obecny rząd PO, który spowoduje zapaść ekonomiczną Podlasia i osłabienie rozwoju zwłaszcza lokalnych obszarów wiejskich. Przypomnę, że rząd PiS, w którym byłem ministrem, przewidywał inwestycje infrastrukturalne: Via Baltica, Via Carpatia – drogi łączące Rzeszów, Lublin, Białystok i Suwałki. Miała być też przeprowadzona rewitalizacja lokalnych połączeń kolejowych. Stało się inaczej pod obecnymi rządami – ocenia pos. Krzysztof Jurgiel (PiS).

Jego zdaniem teraz coraz bardziej rozwarstwiony jest rozwój kraju – mniej rozwinięte regiony, takie jak tzw. ściana wschodnia rozwijają się jeszcze słabiej, rośnie bezrobocie. Do tego doszło zaplanowane przez PKP Intercity drastyczne zmniejszenie połączeń kolejowych regionu ze stolicą. – Rozmawiałem z wieloma ludźmi z Podlasia, którzy informowali mnie, że przez to nie będą mieli czym dojechać do pracy. Sam często jeździłem jednym ze zlikwidowanych pociągów, w którym spotykałem wiele osób jadących do Warszawy, skąd wieczorem mogli powrócić do domu.

– Okaże się to tragiczne w skutkach. Jest to kolejny krok, prowadzący do tego, że młodzież podlaska będzie opuszczać region i że ten obszar nie będzie się właściwie rozwijał gospodarczo – mówi dalej Jurgiel.

Przypomina on, że powojenny plan Marshalla miał na celu wyrównanie poziomu rozwoju gospodarczego, a zarazem konkurencji między Europą i Stanami Zjednoczonymi.

Obecne władze zarzuciły jednak analogiczną politykę wyrównywania szans regionów słabiej rozwiniętych gospodarczo, jak Podlasie.

– Takie kroki, jak zwijanie się kolei w regionie podlaskim spowoduje, że duże obszary, zwłaszcza wiejskie, zostaną wyludnione. W konsekwencji nastąpi utrwalenie i pogłębienie podziału na Polskę „A” i „B” – kończy Jurgiel.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X