Kanał Elbląski w nowej odsłonie

1 czerwca 2015, 06:50 Alert

(Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju/Ministerstwo Środowiska)

Po trwającej ponad dwa lata rewitalizacji rusza na nowo żegluga po Kanale Elbląskim. Pierwszy od ponad 150 lat kompleksowy remont unikatowego szlaku wodnego, sfinansowano z funduszy Programu Innowacyjna Gospodarka (PO IG).

Buczyniec

Kanał Elbląski to najdłuższy w Polsce kanał żeglowny i jedyna na świecie czynna dla turystów droga wodna, na której wykorzystuje się system przemieszczania statków za pomocą wózków poruszających się po pochylniach.

Śluza Mała RuśŻródło: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku

Realizowany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku projekt pn. „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki”, umożliwił odtworzenie wszystkich nadwyrężonych półtorawieczną eksploatacją budowli oraz mechanizmów obiektu. Dzięki 57 mln zł dofinansowania z PO IG wyremontowano pochylnie, przebudowano śluzy, wykonano oznakowanie nawigacyjne i informacyjne oraz zainstalowano sieci teletechniczne, umożliwiające monitoring trasy, sygnalizację i łączność radiową. Powstała także Izba Historyczna Kanału Elbląskiego, w której umieszczono ekspozycję przybliżającą turystom historię pochylni oraz mechanizm ich działania.

Rewitalizacja była pierwszym od ponad 150 lat kompleksowym remontem Kanału. Celem prac była poprawa warunków żeglugowych i bezpieczeństwa na Kanale, co wiązało się z odtworzeniem wszystkich budowli i mechanizmów obiektu, nadwyrężonych półtorawieczną eksploatacją. Projekt rewitalizacji był podzielony na cztery zadania:

  • Przebudowa Kanału Elbląskiego na szlakach żeglownych: Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki, Miłomłyn – Iława, Jezioro Ruda Woda – Jezioro Bartężek;
  • Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinku pochylniowym, między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny;
  • Przebudowa śluz: Miłomłyn, Zielona, Ostróda i Mała Ruś na Kanale Elbląskim;
  • Oznakowanie turystyczne przy obiektach Kanału.

Kanał Elbląski to jeden z najbardziej znanych i malowniczych szlaków żeglugowych Polski. Poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur. To najdłuższy kanał żeglowny w Polsce. Infrastruktura Kanału jest unikatowa w skali światowej. To jedyna na świecie, czynna dla turystów, droga wodna, na której wykorzystuje się system przemieszczania statków za pomocą wózków poruszających się po pochylniach. Pochylnie te są napędzane systemem kół (lub turbiny), które czerpią energię z różnicy poziomów wody.

Projekt „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki” jest współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, 6. Oś priorytetowa „Polska gospodarka na rynku międzynarodowym”, Działanie 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”. Wartość projektu to 115 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 48 439 800 zł.