Kaspijska gra o wpływy. Bruksela wesprze rywala Nowego Jedwabnego Szlaku

27 lutego 2017, 07:00 Alert

Komisja Europejska jest gotowa przekazać wsparcie na rzecz rozwoju korytarza transportowego Azja-Europa – powiedział wiceprzewodniczący Komisji ds. Unii Energetycznej Marosz Szefczovicz.

Jak informuje kancelaria prezydenta Azerbejdżanu, w trakcie trzeciego spotkania Rady Doradczej Południowego Korytarza Gazowego Ilham Alijew spotkał się z Szefczoviczem.

– Odnosząc się do możliwości wykorzystania nowego szlaku transportowego Azja-Europa, Szefczovicz zwrócił uwagę na istotę pozyskania spółek europejskich do tego projektu oraz wsparcie jego realizacji ze strony Komisji Europejskiej – czytamy w oświadczeniu.

Podczas spotkania strony rozmawiały również na temat zwiększenia wykorzystania przez Azerbejdżan odnawialnych źródeł energii. Podkreślono możliwość wykorzystania przez Baku europejskiego doświadczenia w tym zakresie.

Korytarz transportowy Azja-Europa połączy zachodnią Europę z zachodnimi prowincjami w Chinach, a także poprzez znajdujący się we wschodniej części Państwa Środka port Lianyungang z pozostałymi regionami Azji Wschodniej.

W styczniu 2016 roku Azerbejdżan, Kazachstan, Gruzja i Ukraina podpisały protokół w sprawie ustanowienia konkurencyjnych taryf na przewozy towarów przez tzw. Międzynarodowy Transkaspijski Korytarz Transportowy. Biegnie on z Chin przez terytorium Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji i dalej przez Turcję i Ukrainę do Europy. Pierwszy testowy pociąg kontenerowy na trasie Shihezi (Chiny) – Dostyk (Kazachstan) – Aktau (Kazachstan) – Alat (Azerbejdżan) przybył do międzynarodowego terminalu morskiego w Baku 3 sierpnia 2015 roku.

Nowy Jedwabny Szlak pod lupą

Komisja Europejska bada planowany 350-kilometrowy odcinek kolei szybkiej prędkości między stolicami Serbii i Węgier. Projekt ten ogłaszany jest jako część wartej 900 mld dolarów inicjatywy One Belt, One Road, (Jeden Pas, Jeden Szlak – przyp. red.) która ma pozwolić Chinom na zbudowanie infrastruktury oraz na pozyskanie przychylności dyplomacji w Europie, Azji oraz Afryce.

Zahamowanie tego projektu kolejowego może wpłynąć na tempo inicjatywy Jeden Pas, Jedna Droga”, z którą nadzieję wiążą Chiny, Europa, Bliski Wschód oraz Afryka. Dzięki budowie dróg, kolei, portów oraz wykorzystaniu innych możliwości transportu wzdłuż starożytnego Jedwabnego Szlaku regiony te zbliżą się do siebie. Projekt jest zwany Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Eksperci: Nowy Jedwabny Szlak wymaga pogodzenia interesów

Korytarz Południowy

Współpraca w ramach kaspijskiego projektu transportowego może być kartą przetargową w rozmowach o fundamentalnym przedsięwzięciu na rzecz dostarczenia gazu ziemnego z Azerbejdżanu do Europy. Alijew i Szefczovicz wymienili się poglądami na temat przebiegu realizacji Południowego Korytarza Gazowego oraz omówili zagadnienia związane ze współpracą w sektorze kolejowym, zwłaszcza w ramach projektu Baku-Tbilisi-Kars.

Europejski Bank Inwestycyjny prowadzi rozmowy na temat wsparcia finansowego dla Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) i Transanatolijskiego (TANAP), które oprócz Gazociągu Południowokaukaskiego (SCP) składają się na projekt Korytarza Południowego.

Podczas rozmów o Korytarzu minister energetyki Natig Alijew, dyrektor EBI na Europę Środkową i Środkowo-Wschodnią Flavia Palanza, dyrektor generalny Południowego Korytarza Gazowego Afgan Isajew, dyrektor generalny departamentu bezpieczeństwa energetycznego EBI Rajan Sanjoj i inni urzędnicy rozmawiali o finansowaniu tych inwestycji.

Alijew zapewnił, że pomimo problemów finansowych na świecie, Korytarz nie będzie miał problemów z pozyskaniem środków. Przypomniał, że otrzyma dofinansowanie z Banku Światowego, Azjatyckiego Banku Rozwoju i Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju i Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju.

Flavia Palanza przyznała, że jej bank chce dofinansować TAP i TANAP.

Interfax/Financial Times

Bruksela może zablokować Nowy Jedwabny Szlak