12 lutego Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia PE i Rady, który ma zapobiegać zakłóceniom w ruchu kolejowym między Wielką Brytanią a Unią Europejską w przypadku braku umowy dotyczącej Brexitu. Celem współpracy KE, PE i Rady jest prawne uregulowanie tej kwestii do czasu opuszczenia Unii przez Wielką Brytanię, czyli do 29/30 marca.
Rozwiązania
Wniosek przedłuży o dokładnie 3 miesiące okres, w którym dotychczasowe systemy zarządzania bezpieczeństwem dla niektórych części infrastruktury kolejowej będą nadal ważne.W szczególności dotyczy to tunelu pod kanałem La Manche i zależy od utrzymania przez Wielką Brytanię norm bezpieczeństwa zgodnych z wymogami unijnymi, do czego ta już się zobowiązała.
Zdaniem Komisji konieczne są dalsze działania państw i przedsiębiorstw kolejowych na rzecz przestrzegania przepisów unijnych. Dotyczy to w szczególności licencji maszynistów, dostępu do rynku oraz certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń wymaganych do prowadzenia działalności w UE.
Railway Gazette/Ewa Czyżewska