EnergetykaOpinieRopa

KO: Polska straciła siedem miliardów złotych na przejęciu Lotosu przez Orlen

Fot. Orlen/Lotos. Grafika: Gabriela Cydejko.

Fot. Orlen/Lotos. Grafika: Gabriela Cydejko.

– Na przejęciu Lotosu przez Orlen państwo polskie straciło 7 mld zł, czyli kwotę, na którą WOŚP musiałaby grać przez 100 lat. To nie jest żadna fuzja, tylko likwidacja Lotosu za bezcen – ocenił Cezary Tomczyk, poseł Koalicji Obywatelskiej.

– To nie jest żadna fuzja, tylko likwidacja Lotosu za bezcen. Sprzedaż czegoś, co jest warte 8 mld zł, za 1 mld zł powoduje, że na tej transakcji państwo straciło 7 mld zł. Poza tym jaką korzyść ma obywatel polski, że powstał tego typu monopol? – mówił poseł Cezary Tomczyk podczas wysłuchania eksperckiego, zorganizowanego przez Koalicję Obywatelską.

Jednym z uczestników dyskusji pt. “Przejęcie przez PKN Orlen Grupy Lotos”, był również były prezes Lotosu Paweł Olechnowicz. Powiedział on, że nadal nie wie, dlaczego doszło do przejęcia Lotosu przez Orlen. Według niego w świecie nie ma czegoś takiego jak koncern multienergetyczny, którego powstaniem tłumaczy fuzję prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

– Mamy prawo wiedzieć, po co to wszystko i dlaczego. To, że to będzie duże, to nie jest żadne wytłumaczenie. W wyniku transakcji Polska przeszła z monopolistycznych dostaw rosyjskich ropy na monopolistyczne dostawy od Arabii Saudyjskiej i to w sytuacji, gdy na rynku światowym ropy jest pod dostatkiem – mówił Olechnowicz.

Olechnowicz zwracał uwagę, że firma Salomon z Teksasu, która wycenia firmy naftowe na całym świecie, za 2020 rok wyceniła Rafinerię Gdańską na ponad 21 mld zł, czyli – jak mówił – 30 procent z tego to jest ok. 7 miliardów zł. – W takim układzie nie wolno było sprzedać taniej Rafinerii Gdańskiej. Tymczasem 30 procent udziałów w RG sprzedano za 1,15 mld zł. Serce mi się kraje, że znaczna część biznesu została sprzedana takiej marce jak MOL – powiedział.

– To nie jest tak, że ktoś się pomylił i inni za nim ciągną. To jest gdzieś poukładane. Bardzo chciałbym wiedzieć, dlaczego taka transakcja została dokonana. To nie jest łączenie Lotosu z Orlenem, to jest likwidacja marki, na czyjeś życzenie – dodał.

Opracował Jędrzej Stachura

Obajtek: Bez fuzji nie byłoby umów gazowych z Norwegami a passa Rafinerii Gdańskiej się kończy


Powiązane artykuły

Tesla Megapack w Australii. Fot. Tesla

Tesla zbuduje za 560 mln dolarów magazyn energii w Chinach 

Amerykańska grupa Tesla, znana z produkcji pojazdów elektrycznych, która produkuje również baterie i panele słoneczne, ogłosiła podpisanie kontraktu w Chinach...

Shell Polska odbudował wyniki po trudnym 2023 roku

W 2024 roku Shell Polska po zawirowaniach na detalicznym rynku paliw rok wcześniej wyszedł na plus. Skonsolidowany zysk netto wyniósł...
Elektrownia jądrowa Kozłoduj. Fot. Wikimedia Commons.

Partner jądrowy Polski rusza z kopyta w Bułgarii

Westinghouse poszerza łańcuch dostaw projektu budowy dwóch reaktorów AP1000 w bułgarskiej Elektrowni Jądrowej Kozłoduj. Podpisał memoranda o współpracy (MoU) z...

Udostępnij:

Facebook X X X