AlertEnergetykaInfrastrukturaKolejeOnetWykop

Polska kolej nie lekceważy znaczenia wodoru, ale jest ostrożna

Koleje Litwa Białoruś

fot. pxhere.com

W Poznaniu odbyła się w ostatnich dniach druga edycja konferencji “Kolej Wodorowa”. Najważniejszym wydarzeniem tej konferencji był list intencyjny Impact Clean Power Technology razem z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych oraz Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, którzy zamierzają razem współpracować nad projektem zastosowania ogniw paliwowych w pociągach. Podstawą techniczną w ramach tego projektu ma być skonstruowana przez FPS, nowa platforma Plus.

W ramach konferencji swoje zapotrzebowanie taborowe przedstawił PKP Cargo. Najważniejszy gracz polskiej logistyki kolejowej podchodzi do kwestii wodoru nader trzeźwo i wskazał plusy i minusy tez technologii. PKP Cargo uważa, że napęd wodorowy miałby tylko sens dla lokomotyw manewrowych i tam, gdzie nie ma elektryfikacji. To stwierdzenie dobrze pasuje do prac bydgoskiej PESY w wymiarze wodorowym. PESA przedstawiła już swoją wodorową lokomotywę manewrową SM42-6Dn i pracuje nad kolejnymi.

Natomiast Siemens zaprezentował się na konferencji z wynikami analizy eksploatacji swojego pociągu wodorowego Mireo Plus H w niemieckim Dürren. Prezentacja zwracała uwagę na to, że opłacalność napędu wodorowego będzie wzrastać przez wysokie koszty prądu i diesla.

Pod kątem rozwoju technologii wodorowych i energetycznych najbardziej interesująca była konkluzja występu Pawła Kwaśnickiego z ML System. Jako jedna z najważniejszych firm branży PV ML System niekoniecznie związana jest z koleją, dlatego też pierwszy kwadrans prezentacji wydawał się nie pasować do tego spotkania w Poznaniu, bo traktował o branży energetyki słonecznej i produkcji wodoru. Natomiast wraz z końcem prezentacji Kwaśnickiego robiło się coraz bardziej interesująco, bo ML System ma do zaoferowanie tworzywa, materiały i nawet nanomateriały, które zdaniem Kwaśnickiego, mogą znacznie podnieść wydajność produkcji elektrolizerów oraz umożliwić sprawniejszy transport i magazynowanie wodoru. ML System pokazał się jako pionier technologiczny ze wzrastającym znaczeniem dla polskich technologii wodorowych.

Aleksandra Fedorska

Wysychające rzeki zmuszają Niemcy do transportu węgla koleją


Powiązane artykuły

Elektrownie węglowe wracają do łask? OZE w odwrocie

W Polsce w pierwszym kwartale 2025 roku o 10,8 procent do 34,8 TWh zwiększyła się produkcja energii elektrycznej w zawodowych...

Orlen wybrał polskie firmy do zbadania dna pod nową farmę wiatrową

Koncern wybrał trzy polskie firmy do przeprowadzenia badań geologicznych w obszarze na którym powstanie morska farma wiatrowa Baltic East. Mają...

Orlen podpisał porozumienie z Naftogazem. Pomoże odbudować Ukrainę

Obie spółki podpisały porozumienie dotyczące wzmocnienia współpracy strategicznej. Wśród konkretnych sektorów wskazano m.in. współprace przy odbudowie infrastruktury zniszczonej przez rosyjskie...

Udostępnij:

Facebook X X X