icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kabel na Bałtyku przerwany. O sabotaż podejrzane chiński kontenerowiec oraz tankowiec z „floty cieni”

Operator przebiegającego na dnie Bałtyku kabla elektroenergetycznego Estlink 2, łączącego Finlandię z Estonią, poinformował o jego przerwaniu. Wiadomo, że w pobliżu kabla znajdował się kontenerowiec Xin Xin Tian 2 pływający pod banderą Hongkongu, a także tankowiec kojarzony z rosyjską „flotą cieni”.

„Wszczęto dochodzenie w sprawie wystąpienia zakłóceń przesyłu prądu” – podkreślił w komunikacie operator – firma Fingrid.

Przedstawiciel spółki Arto Pahkin w rozmowie z fińskim nadawcą publicznym Yle nie wykluczył sabotażu.

Kontenerowiec na celowniku

W wyjaśnienc ie sprawy, jak i lokalizację usterki, zaangażowane są straż przybrzeżna, straż graniczna oraz policja. Prasa powołując się na informacje z mediów społecznościowych jak i serwisów śledzących ruch morski, poinformowała, że uwaga została skoncentrowana m.in. na pływającym pod banderą Hongkongu kontenerowcu Xin Xin Tian 2, który odbywał rejs przez Zatokę Fińską z Petersburga do egipskich portów i w stronę Kanału Sueskiego. Jak wskazuje włoski dziennik „Il Messaggero”, właścicielem kontenerowca jest chińska firma logistyczna ściśle powiązana z Rosją.

Drugim podejrzanym o sabotaż jest tankowiec Eagles S, pływający pod banderą Wysp Cooka i należący do koncernu ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jednostka – jak pisze „Il Messaggero” –  jest okrętem rosyjskiej floty cieni, wykorzystywanym przez Moskwę do transportu ropy naftowej z pominięciem sankcji.

Po tym jak jesienią ub. roku doszło do rozerwania estońsko-fińskiego rurociągu Balticconnector przez prawdopodobne uderzenie kotwicy należącej do chińskiego frachtowca New Polar Bear, za każdym razem przy awariach i uszkodzeniach infrastruktury krytycznej pojawiają się obawy o możliwy sabotaż, wandalizm, czy akt terrorystyczny.

Problem dla Estonii

Połączenie energetyczne Estlink 2, utrzymywane przez fiński Fingrid i estoński Elering ma długość ok 170 km, z czego na odcinku ok. 145 km kabel położony jest na dnie morskim, we wschodniej części Zatoki Fińskiej między estońskim Pussi i fińskim Porvoo.

Kabel oddano do użytku w 2014 r. Stanowi ważne połączenie przesyłowe między Finlandią a krajami bałtyckimi o mocy ponad 650 MW (działający obecnie kabel Estlink 1 ma moc 350 MW).

Podkreśla się, że awaria Estlink 2 ma większe znaczenie dla Estonii, ponieważ w ostatnim czasie ceny energii elektrycznej w tym kraju były wyższe niż w Finlandii. Wcześniej na początku tego roku doszło do zwarcia instalacji w Estlink 2 po stronie estońskiej. Usterka naprawiana była przez kilka miesięcy.

Uruchomione były m.in. moce rezerwowe, a przedłużająca się naprawa doprowadziła do wzrostu cen energii o kilkanaście procent.

Biznes Alert / Reuters / PAP/

Operator przebiegającego na dnie Bałtyku kabla elektroenergetycznego Estlink 2, łączącego Finlandię z Estonią, poinformował o jego przerwaniu. Wiadomo, że w pobliżu kabla znajdował się kontenerowiec Xin Xin Tian 2 pływający pod banderą Hongkongu, a także tankowiec kojarzony z rosyjską „flotą cieni”.

„Wszczęto dochodzenie w sprawie wystąpienia zakłóceń przesyłu prądu” – podkreślił w komunikacie operator – firma Fingrid.

Przedstawiciel spółki Arto Pahkin w rozmowie z fińskim nadawcą publicznym Yle nie wykluczył sabotażu.

Kontenerowiec na celowniku

W wyjaśnienc ie sprawy, jak i lokalizację usterki, zaangażowane są straż przybrzeżna, straż graniczna oraz policja. Prasa powołując się na informacje z mediów społecznościowych jak i serwisów śledzących ruch morski, poinformowała, że uwaga została skoncentrowana m.in. na pływającym pod banderą Hongkongu kontenerowcu Xin Xin Tian 2, który odbywał rejs przez Zatokę Fińską z Petersburga do egipskich portów i w stronę Kanału Sueskiego. Jak wskazuje włoski dziennik „Il Messaggero”, właścicielem kontenerowca jest chińska firma logistyczna ściśle powiązana z Rosją.

Drugim podejrzanym o sabotaż jest tankowiec Eagles S, pływający pod banderą Wysp Cooka i należący do koncernu ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jednostka – jak pisze „Il Messaggero” –  jest okrętem rosyjskiej floty cieni, wykorzystywanym przez Moskwę do transportu ropy naftowej z pominięciem sankcji.

Po tym jak jesienią ub. roku doszło do rozerwania estońsko-fińskiego rurociągu Balticconnector przez prawdopodobne uderzenie kotwicy należącej do chińskiego frachtowca New Polar Bear, za każdym razem przy awariach i uszkodzeniach infrastruktury krytycznej pojawiają się obawy o możliwy sabotaż, wandalizm, czy akt terrorystyczny.

Problem dla Estonii

Połączenie energetyczne Estlink 2, utrzymywane przez fiński Fingrid i estoński Elering ma długość ok 170 km, z czego na odcinku ok. 145 km kabel położony jest na dnie morskim, we wschodniej części Zatoki Fińskiej między estońskim Pussi i fińskim Porvoo.

Kabel oddano do użytku w 2014 r. Stanowi ważne połączenie przesyłowe między Finlandią a krajami bałtyckimi o mocy ponad 650 MW (działający obecnie kabel Estlink 1 ma moc 350 MW).

Podkreśla się, że awaria Estlink 2 ma większe znaczenie dla Estonii, ponieważ w ostatnim czasie ceny energii elektrycznej w tym kraju były wyższe niż w Finlandii. Wcześniej na początku tego roku doszło do zwarcia instalacji w Estlink 2 po stronie estońskiej. Usterka naprawiana była przez kilka miesięcy.

Uruchomione były m.in. moce rezerwowe, a przedłużająca się naprawa doprowadziła do wzrostu cen energii o kilkanaście procent.

Biznes Alert / Reuters / PAP/

Najnowsze artykuły