Kolejowy szlak przyszłości – linia transkaspijska

13 sierpnia 2015, 13:09 Alert

(Trend/Julia Krajcarz)

3 sierpnia do Baku dotarł w trakcie próbnego przejazdu pierwszy pociąg, mający kursować na linii Chiny-Kazachstan-Azerbejdżan. Pociag, składający się z 82 kontenerów i 41 platform, wyruszył z chińskiego miasta Shihetsi, kierując się na kazachski Aktau, trasą transkaspijską dotarł do bakijskiego portu Elet.

Jest to alternatywna droga transportowa z Chin do Europy. Trasa jest w większości gotowa, a główną rolę w dalszym transporcie odgrywa właśnie Azerbejdżan.

Już na wrzesień planuje się przejazdy tą trasą z Baku dalej do Stambułu. W jeszcze dalszej perspektywie planowane jest stworzenie połączeń dla tych pociągów przez całą Europę, aż do Wielkiej Brytanii.

Wymiana towarowa Europy z Chinami trwała od wieków, ale szczególnie nasiliła się w ostatnich latach. W pierwszej połowie bieżącego roku Chiny były głównym partnerem handlowym Unii Europejskiej: są pierwszym eksporterem do Europy i jednym z głównych importerów dóbr europejskich. Do Europy z Chin przywozi się głównie ubrania, buty, zabawki, sprzęt elektroniczny, wyroby przemysłu motoryzacyjnego, maszynowego i inne.

Do 2011 roku główną drogą transportową towarów z Chin do Europy był szlak morski Szanghaj-Duisburg (Niemcy). Transport tą trasa trwał około 36 dni. W 2011 r. uruchomiono trasę kolejową z chińskiego Tsuntsin do niemieckiego Duisburga i tu przesył trwał około 16 dni.

Pociągiem na trasie Chiny-Kazachstan-Azerbejdżan-Turcja do 2020 r. planuje się przewieźć 300-400 tysięcy razy towary. Dla samego Azerbejdżanu byłby to zysk wielkości ok. 600-700 milionów dolarów.

Linia ta uczyniłaby z Azerbejdżanu bardzo ważny węzeł transportowy w tej części świata.

Obecnie magistrala kolejowa Baku-Tbilisi-Kars, będąca także ważną trasą przesyłową towarów do Europy – jest już na ukończeniu. Obecnie trwaja jeszcze ważne prace budowlano-modernizacyjne w bakijskim porcie Elet. W początkowym okresie port ma mieć mozliwoscoi przyjęcia 10 milionów ton towarów, a docelowo ma byc to 25 milionów ton.

Jednocześnie port ten będzie też ważną częścią trasy „Wschód-Zachód”, która ma łączyć kolejowo Europę z z krajami środkowo- i wschodnioazjatyckimi i Iranem. Wówczas Azerbejdżan, z racji swego położenia geograficznego, stanie niezwykle ważnym miejscem regulacji transportu dla kontynentu azjatyckiego i europejskiego.