Komisja Europejska przyznała finansowanie na potrzeby transgranicznych projektów infrastruktury energetycznej w ramach europejskich sieci (TEN-E). Wśród beneficjentów znalazł się Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy, magistrala biegnąca z Finlandii przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę do Niemiec, z dotacją w wysokości 6,8 mln euro.
Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy (NBHC) otrzyma wsparcie finansowe z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Magistrala z Finlandii przez Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę do Niemiec, zostanie dofinansowana kwotą 6,8 mln euro.
„Kręgosłup zielonej energii”
Zdaniem Gaz-Systemu, decyzja ta istotnie przyczyni się do powstania „kręgosłupa rozwoju przyszłej zielonej energii w Europie”. – Rywalizacja o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w UE jest zacięta, więc decyzja ta jest doskonałym świadectwem jakości i konieczności projektu NBHC oraz pokazuje jego potencjał i znaczenie w realizacji celów samowystarczalności energetycznej UE i wspierania transformacji w kierunku czystej energii – tłumaczy polski operator systemu przesyłowego paliw gazowych.
Dotacja CEF w wysokości 6,8 mln euro ma istotnie wesprzeć realizację studiów wykonalności projektu NBHC w poszczególnych krajach. Analizy te obejmą m.in. trasę rurociągu, planowane lokalizacje tłoczni, finanse, kwestie środowiskowe i bezpieczeństwa, a także badania dotyczące harmonogramu. Według planu, zostaną one ukończone do końca 2026 roku.
– Decyzja o przyznaniu unijnego dofinansowania na opracowanie studium wykonalności Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego potwierdza jego priorytetowe znaczenie dla Unii Europejskiej. Projekt ten daje impuls w kierunku realizacji założeń REPowerEU. Jako operatorzy infrastruktury przesyłowej możemy wspólnie odegrać ważną rolę w kształtowaniu przyszłości europejskiej energetyki i wspierać dążenie do zmniejszania emisyjności gospodarki. Im szybciej wdrożymy te rozwiązania, tym szybciej nasz przemysł i obywatele odczują korzyści z czystszej energii, a Europa zyska szansę, by stać się liderem w dziedzinie nowoczesnych technologii wodorowych – podkreśla Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu.
Wspólna droga wodorowa
NBHC to wspólny projekt sześciu europejskich operatorów systemów przesyłowych: Gasgrid Vetyverkot Oy z Finlandii, Elering z Estonii, Conexus Baltic Grid z Łotwy, Amber Grid z Litwy, GAZ-SYSTEM z Polski oraz ONTRAS z Niemiec.
Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy to inicjatywa włączenia odnawialnego wodoru jako źródła energii w sześciu państwach członkowskich Unii Europejskiej. W założeniu, połączenie centrów produkcyjnych w regionie z głównymi ośrodkami popytu umożliwi szybszą dekarbonizację tamtejszych systemów energetycznych, w tym przemysłu. Szacunki pomysłodawców mówią o możliwej redukcji emisji dwutlenku węgla nawet o 37 milionów ton ekwiwalentu CO2 rocznie do 2050 roku.
Gaz-System / Jędrzej Stachura
Podsumowanie rynku LNG w 2024 roku, czyli jak radził sobie gaz skroplony w Polsce i nie tylko