AlertEnergetykaGaz.

Komisja Europejska przeznaczy 130 milionów euro na rozbudowę terminalu LNG

Źródło: Gaz-System

Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję o wartości 130 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na rozbudowę terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu w północno-zachodniej Polsce.

130 mln euro na rozbudowę terminala LNG

Projekt zwiększy zdolność regazyfikacyjną, magazynowania i zapewni łatwy przesył terminalu LNG.- Finansowanie z EFRR było możliwe ze względu na ważny regionalny wymiar projektu. Gaz pochodzący z terminalu będzie przesyłany przez nowo budowane połączenia międzysystemowe do innych krajów, w tym do krajów bałtyckich: Słowacji, Czech i Ukrainy – podkreśla komisja w komunikacie.

Marosz Szefczovicz, wiceprzewodniczący komisji, wyraził zadowolenie z zaangażowania Polski przy realizacji polityki dywersyfikacyjnej, która leży u podstaw strategii unii energetycznej. – Jest to kolejny kluczowy krok wzmacniania bezpieczeństwa dostaw w całej Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej – podkreślił.

Dodał, że rosnąca konkurencja na regionalnym rynku gazu to zapewnianie przemysłowi (a także gospodarstwom domowym) bezpiecznej, niezawodnej i niedrogiej energii.

Komisja Europejska przypomina, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu była możliwa dzięki dofinansowaniu w wysokości 224 mln euro w poprzednim okresie budżetowym UE.

Rozbudowa zdolności regazyfikacyjnych

Na początku października tego roku, spółka Polskie LNG, odpowiedzialna za terminal, podpisała umowę z firmą Selas-Linde, która dostarczy regazyfikatory SCV – urządzenia niezbędne do realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu. Urządzenia SCV są sercem gazoportu, dzięki temu terminal ma możliwość wysyłki gazu po regazyfikacji na poziomie 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po rozbudowie zdolność ta zwiększy się do 7,5 mld m sześc.

Zakup regazyfikatorów SCV realizowany jest w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z czterech projektów:

  • SCV – dodatkowa instalacja regazyfikacyjna – zwiększająca nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.
  • Trzeci zbiornik LNG – poprawiający elastyczność pracy instalacji Terminalu LNG, dzięki zwiększeniu pojemności magazynowej o dodatkowe 180 tys. m sześc., co zapewni optymalną zdolność procesową składowania LNG.
  • Instalacja przeładunkowa LNG na kolej – rozszerza zakres świadczonych usług o możliwość załadunku LNG na kontenery ISO i cysterny kolejowe, co umożliwi dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
  • Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.

Komisja Europejska/PLNG/Bartłomiej Sawicki


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X