icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Komisja grozi Litwie 43 mln euro kary za praktyki wobec Orlen Lietuva

(Wojciech Jakóbik)

Media litewskie donoszą, że w zeszłym tygodniu minister transportu i komunikacji Litwy Rimantas Sinkevicius spotkał się z komisarz Unii Europejskiej ds. transportu Violetą Bulc. Omówili sprawę „kilkudziesięciu milionów euro kary” jaka może zostać nałożona na Litewskie Koleje w związku z monopolistycznymi praktykami wobec polskiej firmy Orlen Lietuva działającej w sektorze naftowym naszego północno-wschodniego sąsiada. Według informacji BiznesAlert.pl może chodzić nawet o 43 mln euro kary.

Komisja dała Litwie do wyboru alternatywę: albo zapłaci karę i zrekonstruuje połączenie kolejowe do łotewskiego Renge (istotne dla eksportu produktów naftowych z rafinerii Możejki należącej do Polaków), albo podzieli się na dwa podmioty. 25 maja ma odbyć się spotkanie prezydent Litwy Dalii Grybauskaite i ministra transportu w celu umówienia decyzji Komisji.

W kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych sprawa może urosnąć do rangi jednego z głównych tematów kampanii. Obóz prezydent Grybauskaite będzie rywalizował w niej ze stronnictwem politycznym premiera Algirdasa Butkeviciusa, czyli Litewską Partią Socjaldemokratyczną. Bezpartyjna prezydent ma poparcie stronnictwa liberalnego i konserwatywnego – Ruchu Liberalnego i Związku Ojczyzny.

Orlen Lietuva: Litwini stosują wobec nas praktyki monopolistyczne

(Wojciech Jakóbik)

Media litewskie donoszą, że w zeszłym tygodniu minister transportu i komunikacji Litwy Rimantas Sinkevicius spotkał się z komisarz Unii Europejskiej ds. transportu Violetą Bulc. Omówili sprawę „kilkudziesięciu milionów euro kary” jaka może zostać nałożona na Litewskie Koleje w związku z monopolistycznymi praktykami wobec polskiej firmy Orlen Lietuva działającej w sektorze naftowym naszego północno-wschodniego sąsiada. Według informacji BiznesAlert.pl może chodzić nawet o 43 mln euro kary.

Komisja dała Litwie do wyboru alternatywę: albo zapłaci karę i zrekonstruuje połączenie kolejowe do łotewskiego Renge (istotne dla eksportu produktów naftowych z rafinerii Możejki należącej do Polaków), albo podzieli się na dwa podmioty. 25 maja ma odbyć się spotkanie prezydent Litwy Dalii Grybauskaite i ministra transportu w celu umówienia decyzji Komisji.

W kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych sprawa może urosnąć do rangi jednego z głównych tematów kampanii. Obóz prezydent Grybauskaite będzie rywalizował w niej ze stronnictwem politycznym premiera Algirdasa Butkeviciusa, czyli Litewską Partią Socjaldemokratyczną. Bezpartyjna prezydent ma poparcie stronnictwa liberalnego i konserwatywnego – Ruchu Liberalnego i Związku Ojczyzny.

Orlen Lietuva: Litwini stosują wobec nas praktyki monopolistyczne

Najnowsze artykuły