InfrastrukturaWszystkoŻegluga

Kounoudes: Bezprzewodowe identyfikatory pozwalają ustalić miejsca przebywania osób na statku

Podczas wakacji wielu Europejczyków decyduje się na rejs wycieczkowy lub korzysta z promu, aby dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Podstawą żeglugi pasażerskiej jest bezpieczeństwo. W wyniku badań finansowanych przez UE udało się usprawnić ewakuację dużych statków pasażerskich, zaś nowe rozwiązania konstrukcyjne podnoszą odporność jednostek w wypadku kolizji lub wejścia na mieliznę.

– Naukowcy prowadzący finansowane przez UE badania przyczynią się również do projektowania stabilniejszych statków wycieczkowych i promów. Celem trzyletniego projektu Lynceus, który kończy się na początku 2015 r., jest pokazanie, w jaki sposób bezprzewodowe technologie – charakteryzujące się m.in. niewielkim poborem energii – mogą pomagać w lokalizowaniu i śledzeniu osób na pokładzie statków, dostarczając zasadnicze informacje w przypadku ewakuacji, a także usprawnić poszukiwania człowieka za burtą oraz akcję ratowniczą – twierdzi dr Anastasis Kounoudes, dyrektor ds. technicznych i dyrektor generalny firmy SignalGeneriX, jednego z partnerów projektu.

W jego przekonaniu ma to na celu radykalną zmianę obecnej praktyki zarządzania kryzysowego i ewakuacji statku.

– Opracowaliśmy innowacyjne bezprzewodowe identyfikatory, które mogą być wbudowane w kamizelki ratunkowe – mówi dalej Anastasis Kounoudes. – Tak aby można było bez trudu ustalić miejsca przebywania osób na statku.

Zdaniem Kounoudesa zapewni to oficerom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo precyzyjną wiedzę na temat miejsca przebywania każdego pasażera i członka załogi podczas ewakuacji.

– Technologię tę można też zastosować do monitorowania zdrowia pacjentów, wyposażając ich w specjalne bransoletki, lub wspomóc za jej pośrednictwem rodziców w śledzeniu miejsca pobytu dzieci na dużych statkach wycieczkowych, przystosowanych do przewozu wielu tysięcy pasażerów i członków załogi. Naukowcy opracowali też w ramach projektu urządzenia radarowe zdolne do dokładnego lokalizowania pasażerów, którzy wypadli za burtę – kończy Anastasis Kounoudes.

Źródło: Komisja Europejska


Powiązane artykuły

Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Chiny wprowadzają specjalne opłaty dla statków sojuszników USA

Chińskie ministerstwo transportu ogłosiło w piątek wprowadzenie od 14 października specjalnej opłaty portowej dla statków powiązanych z USA. Decyzja jest...

Udostępnij:

Facebook X X X