icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kowalczyk: Państwo powinno zachować pakiet kontrolny w PKP Cargo

– Miałem przyjemność zakładać spółkę PKP Cargo i kierować nią w pierwszych latach jej istnienia jako prezes zarządu – przypomina w wypowiedzi dla naszego portalu Józef Marek Kowalczyk, obecny przewodniczący Komitetu Infrastruktury Krajowej Izby Gospodarczej. – Bardzo się cieszę, że spółka trafiła na giełdę. Taki plan istniał zresztą od samego początku. Choć równolegle proponowane były inne rozwiązania, np. wprowadzenie do PKP Cargo inwestora strategicznego. Byłem temu absolutnie przeciwny, czemu dawałem publicznie wyraz – mówi dalej Kowalczyk.

Jego zdaniem takich rozmiarów firma, pełniąca istotne funkcje w obszarze kolejowego rynku przewozów towarowych, powinna być spółką giełdową, publiczną. Jednakże z zachowaniem kontrolnego pakietu jej akcji przez państwo. Dzisiaj wynosi on 50 proc. udziałów + 1 akcja. – Sądzę, że w perspektywie ten pakiet kontrolny będzie mniejszy, bo przy rozproszonym akcjonariacie nie ma potrzeby utrzymywanie udziału na obecnym poziomie – ocenia Kowalczyk. – Tym niemniej z racji istotnych funkcji PKP Cargo w naszej gospodarce pakiet kontrolny państwa na poziomie 25-20 proc. powinien pozostać. Dzisiejszy debiut spółki uważam za udany. Myślę, że zainteresowanie nią inwestorów instytucjonalnych będzie z biegiem miesięcy rosło.

Wg Kowalczyka wynika to z faktu, że spółka ma stabilną i wciąż dominującą pozycję na naszym rynku. Ale także spore perspektywy wzrostu zarówno przychodów, jak i przewozów. – Tak się złożyło, że akurat w br. następuje korzystna zmiana systemowa dla wszystkich (nie tylko dla PKP Cargo) przewoźników. Otóż płacone przez nich stawki dostępu do infrastruktury kolejowej ulegają istotnemu obniżeniu o 20 proc. (jest to rezultat wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który nakazał ich zmniejszenie, bo były zbyt wysokie; przez to w ostatnich latach cały przyrost przewozów ładunków przypadał na drogi – nie na kolej. Teraz więc pojawiła się szansa, by te trendy odwrócić).

– Reasumując, oceniam, że perspektywy rynkowe dla PKP Cargo są co najmniej niezłe – kończy przewodniczący Komitetu Infrastruktury KIG.

– Miałem przyjemność zakładać spółkę PKP Cargo i kierować nią w pierwszych latach jej istnienia jako prezes zarządu – przypomina w wypowiedzi dla naszego portalu Józef Marek Kowalczyk, obecny przewodniczący Komitetu Infrastruktury Krajowej Izby Gospodarczej. – Bardzo się cieszę, że spółka trafiła na giełdę. Taki plan istniał zresztą od samego początku. Choć równolegle proponowane były inne rozwiązania, np. wprowadzenie do PKP Cargo inwestora strategicznego. Byłem temu absolutnie przeciwny, czemu dawałem publicznie wyraz – mówi dalej Kowalczyk.

Jego zdaniem takich rozmiarów firma, pełniąca istotne funkcje w obszarze kolejowego rynku przewozów towarowych, powinna być spółką giełdową, publiczną. Jednakże z zachowaniem kontrolnego pakietu jej akcji przez państwo. Dzisiaj wynosi on 50 proc. udziałów + 1 akcja. – Sądzę, że w perspektywie ten pakiet kontrolny będzie mniejszy, bo przy rozproszonym akcjonariacie nie ma potrzeby utrzymywanie udziału na obecnym poziomie – ocenia Kowalczyk. – Tym niemniej z racji istotnych funkcji PKP Cargo w naszej gospodarce pakiet kontrolny państwa na poziomie 25-20 proc. powinien pozostać. Dzisiejszy debiut spółki uważam za udany. Myślę, że zainteresowanie nią inwestorów instytucjonalnych będzie z biegiem miesięcy rosło.

Wg Kowalczyka wynika to z faktu, że spółka ma stabilną i wciąż dominującą pozycję na naszym rynku. Ale także spore perspektywy wzrostu zarówno przychodów, jak i przewozów. – Tak się złożyło, że akurat w br. następuje korzystna zmiana systemowa dla wszystkich (nie tylko dla PKP Cargo) przewoźników. Otóż płacone przez nich stawki dostępu do infrastruktury kolejowej ulegają istotnemu obniżeniu o 20 proc. (jest to rezultat wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który nakazał ich zmniejszenie, bo były zbyt wysokie; przez to w ostatnich latach cały przyrost przewozów ładunków przypadał na drogi – nie na kolej. Teraz więc pojawiła się szansa, by te trendy odwrócić).

– Reasumując, oceniam, że perspektywy rynkowe dla PKP Cargo są co najmniej niezłe – kończy przewodniczący Komitetu Infrastruktury KIG.

Najnowsze artykuły