InfrastrukturaKolejeLotniskaWszystko

Kowalski: Łącznice kolejowe z lotniskami regionalnymi powstaną, bo Unia każe

PKP PLK podjęło decyzję w sprawie połączenia kolejowego Katowice – Pyrzowice przez Piekary Śląskie. Zrezygnowano z tego wariantu ze względu na koszty inwestycji i duży opór społeczny. Teraz, zamiast opcji za 1,2 mld zł, proponowane jest połączenie lotniska w Pyrzowicach z Katowicami przez Tarnowskie Góry i Zawiercie. Koszt restytucji linii nr 182 to według szacunków PKP – tylko 250 mln zł – napisał na swoim blogu pos. Piotr Chmielowski (SLD).

– Mamy przykład wybudowanego w ostatnich latach połączenia kolejowego z warszawskim lotniskiem na Okęciu, z którym są ciągle problemy. Ale też innych, podobnych inwestycji, np. Goleniów – Szczecin – przypomina w rozmowie z naszym portalem Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR.

Jednak, wg Kowalskiego, obowiązek realizacji takich przedsięwzięć – najpóźniej do 2030 r. – wynika z prawodawstwa unijnego, m.in. z tzw. Białej Księgi. Obejmują one dojazdy kolejowe do wszystkich portów lotniczych ujętych w międzynarodowej sieci T-N-T. A w Polsce jest takich obiektów dziewięć, w tym oba wymienione.

– Jeśli zatem powstają jakieś nowe inwestycje przy użyciu pieniędzy unijnych, to ten obowiązek musi być uwzględniany – mówi dalej Kowalski. – Dziś, te istniejące połączenia są nieekonomiczne, ale gdyby nastąpiła synchronizacja z innymi działaniami, które skłonią ludzi do korzystania z transportu zbiorowego, poprzez np. wprowadzenie wysokich, zaporowych opłat za parkowanie samochodów osobowych w okolicach lotniska, to możliwe, że w większym stopniu takie połączenia staną się ekonomiczne.

Zdaniem Kowalskiego poszerzenie możliwości ich wykorzystania poprzez przewozy towarowe cargo dałoby niewiele. Samoloty przewożą bowiem stosunkowo małe ładunki tego typu. I to nie wszędzie. Bazy cargo często usytuowane są w innych miejscach niż terminale pasażerskie.

– Tak więc, należałoby walczyć o większą opłacalność ekonomiczną takich połączeń w dłuższej perspektywie, poprzez synchronizację polityki w zakresie transportu publicznego z transportem indywidualnym: stosowanie odpowiednio wysokich opłat za parkowanie prywatnych aut na terenie terminali pasażerskich. Bo gdy nie ma dla samochodów alternatywy, trudno im blokować dostęp do lotniska – konkluduje ekspert.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Strajk we Francji. Odwołano 40 procent lotów

Na skutek strajku we Francji odwołano około 40 procent paryskich lotów. Dyrektor Ryanair określił je jako niedopuszczalne. Pierwszego dnia, w...

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Udostępnij:

Facebook X X X