Środowisko

Krakowski radny: Strefa Czystego Powietrza to początek. Uczymy się na błędach

Krakowski Kazimierz. Źródło: Wikipedia

Krakowski Kazimierz. Źródło: Wikimedia

Na sesji Rady Miasta Krakowa z 6 marca radni przyjęli pakiet poprawek do uchwały Strefy Czystego Transportu (SCT) na Kazimierzu. Wprowadzone zmiany umożliwiają wjazd każdemu na obszar całej dzielnicy.

Rada Miasta przyjęła zmiany zgodnie z którymi w SCT dostawcy do punktów usługowych będą mogli wjeżdżać w godzinach 6-12 oraz 16-20. Wszyscy będą mogli wjeżdżać na obszar Kazimierza w godzinach 9-17 jako klienci lub dostawcy.

Portal BiznesAlert.pl zapytał jednego z krakowskich radnych, Łukasza Sęka z Platformy Nowoczesna Koalicja Obywatelska o powody zmian. Nasz rozmówca podkreślił, że po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu mieszkańcy oraz przedsiębiorcy zaczęli zgłaszać się z uwagami odnośnie jej funkcjonowania. – Zgłaszane problemy dotyczyły godziny dostaw i związane z tym problemy z możliwościami wjazdu, np. fizjoterapeutów, ale przede wszystkim ze spadkiem obrotów związanym z mniejszą liczbą klientów. Wychodząc naprzeciw ich postulatom do Strefy po zmianach w godzinach 9-17 mogą wjeżdżać kontrahenci, a po tej godzinie muszą opuścić Strefę – powiedział.

Nadmienił, że takie rozwiązanie oczywiście budzi dużo kontrowersji. – Strefa jest niepełna, realnie po zmianach w godzinach 9-17 właściwie każdy będzie mógł do niej wjechać. Takie rozwiązanie jest ułomne, ale też jest pewnego rodzaju próbą. Być może ono wystarczy? Być może Strefa powinna obowiązywać tylko w godzinach popołudniowych i rannych? To się okaże – powiedział.

Jego zdaniem ta próba nie poprawi nagle powietrza w Krakowie. – Nie oszukujmy się. Problemem podstawowym ze Strefą od początku jest jednak brak możliwości egzekwowania przepisów przez Straż Miejską w związku z brakiem odpowiedniego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. – Straż może tylko upomnieć kierowcę lub złożyć wniosek do sądu. Mandat może wystawić jedynie Policja, która nie jest za bardzo zainteresowana kontrolowaniem Strefy, ponieważ ma inne obowiązki. – dodał.

SCT była pierwszym takim rozwiązaniem w Polsce. – Będziemy ją obserwować, uczyć się jej, sprawdzać, a potem będą dopiero decyzje odnośnie jej ewentualnego rozszerzenia itp. Po ewentualnym wprowadzeniu Strefy już na stałe w niektórych miejscach w każdej z nich powinna pojawić się stacja ładowania samochodu elektrycznego – zakończył.


Powiązane artykuły

Rekordowe upały w Europie. ONZ: trzeba nauczyć się z nimi żyć

W Europie zanotowano fale upałów. Portugalia walczy z pożarami, a Holandia i Belgia wdraża rozwiązania mające ulżyć mieszkańcom. Rzeczniczka WMO...

Ulewy i tornada w USA odcięły mieszkańców od energii

W sobotę i niedzielę stan Minnesota doświadczył ulew, które stworzyły ryzyko powodzi. Dodatkowo zarejestrowano tornada, które pozbawiły prawie 50 tysięcy...

Mięso niezgody. Greenpeace zarzuca niemieckim sklepom szkodliwe emisje

Według badań Greenpeace, zakłady mięsne niemieckich sieci Edeka, Kaufland i Rewe emitują rocznie ponad 10 milionów ton CO2, tyle co...

Udostępnij:

Facebook X X X