icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kreml stawia Rosnieft pod ścianą ws. projektów LNG

(Oilcapital.ru/Piotr Stępiński/Wojciech Jakóbik)

Rosyjski resort energetyki oczekuje, że w 2016 roku bądź na początku 2017 roku Rosnieft podejmie ostateczną decyzję o realizacji projektów Far East LNG i Peczora LNG. O tym podczas swojego wystąpienia w trakcie forum ,,Arctica. Made in Russia” poinformował wiceszef resortu Kirył Mołodcow.

W dobie taniej ropy naftowej realizacja projektów LNG jest mało rentowna. Utrudnieniem w ich realizacji jest także obecność Rosnieftu na liście firm rosyjskich objętych sankcjami USA i Unii Europejskiej. Odcinają one Rosjan od kapitału, technologii i partnerów zagranicznych, którzy mogliby wesprzeć przedsięwzięcia gazowe.

Problemy projektów LNG Rosnieftu

W kontekście realizacji projektu Far East LNG warto odnotować decyzję rosyjskiego Sądu Najwyższego z grudnia ubiegłego roku, która oddaliła złożoną przez Gazprom oraz operatora projektu Sachalin 2 spółkę Sakhalin Energy (50 procent plus jedną akcję posiada w nim Gazprom – przyp. red.) skargę kasacyjną na decyzję sądu okręgowego niższej instancji, która zobowiązywała Sakhalin Energy do zapewnienia Rosnieftowi dostępu do wolnej przepustowości gazociągu na Sachalinie.

Rosnieft potrzebował dostępu do gazociągów spółki-córki Gazpromu, aby móc wykorzystać je do przesyłu gazu z projektu wydobywczego Sachalin-1, co umożliwiłoby jego słanie do planowanego terminala Far East LNG. Jednak ze względu na problemy z dostępem do infrastruktury Rosnieft rozważa obecnie wycofanie się z tego pomysłu lub zrealizowanie go gdzie indziej. Jedyny terminal LNG w Rosji znajduje się właśnie na Sachalinie i należy do rywala Rosnieftu – Gazpromu, który decydował o dopuszczeniu tej firmy do infrastruktury.

Zdaniem sądu Rosnieft nie przedstawił dokumentów potwierdzających, że spółka samodzielnie bądź razem z ExxonMobil podjęła zasadniczą decyzję o budowie Far East LNG na Sachalinie a także dokumentów potwierdzających wybór gruntów przeznaczonych pod budowę zakładu.

Oczekiwano, że ostateczna decyzja inwestycyjna w sprawie Far East LNG będzie przyjęta do końca 2015 roku. Wartość projektu szacowana jest na 8 mld dolarów. Udziałowcami projektu Sachalin 1 są : ExxonMobil – 30 procent, japoński Sodeco – 30 procent, Rosnieft – 20 procent oraz indyjski ONGC – 20 procent.

Rosnieft sygnalizował jednak możliwość zamrożenia projektu. Nowa decyzja sądu jest zwrotem, który może pozwolić rywalowi Gazpromu na znalezienie porozumienia, tym bardziej, że koncern zwrócił się do Rosnieftu z propozycją zakupu gazu z jego złóż na potrzeby eksportu terminalem na wyspie.

Z kolei projekt Peczora LNG zakłada wydobycie ze złóż Korowinskoje oraz Kumżinskoje, które znajdują się w Nienieckim Okręgu Autonomicznym, przygotowanie ropy oraz gazu dla Kompleksowej Instalacji Przetwarzania Gazu, przetwarzanie kondensatu gazowego i oleju napędowego oraz budowę terminala LNG.

Jak informował 7 grudnia 2015 roku BiznesAlert.pl, Federalna Służba Antymonopolowa (FSA) wyraziła zgodę na zakup 100 proc. udziałów w projekcie Peczora LNG przez Rosnieft oraz należący do Dmitrija Bosowa – Alltech. Plan zakłada dwa warianty przepustowości terminala LNG – 4 oraz 8 mln ton rocznie, przy szacowanej kwocie inwestycji na poziomie odpowiednio 5,5 oraz 12,5 mld dol. Rosnieft będzie mógł eksportować LNG w ramach projektu, jeśli przejmie nad nim kontrolę.

Rosyjskie spółki inne niż Gazprom mogą słać LNG za granicę na mocy ustawy o liberalizacji eksportu LNG, która weszła w życie z dniem 1 grudnia 2013 r. Zgodnie z nią wysyłać LNG za granicę mogą wyłącznie te spółki, w których udział państwa wynosi ponad 50 proc. i które pracują na obszarze wewnętrznych wód morskich, morskich wód terytorialnych i szelfie kontynentalnym włącznie z Morzem Czarnym i Azowskim. Ponadto przepisom tym podlegają ich spółki zależne w ramach kapitału, w którym państwo ma ponad 50 proc. udziałów, produkujące LNG z gazu wydobywanego ze wskazanych złóż albo z gazu wydobytego przy realizacji umowy o rozdziale produkcji w tym tych, które zostały podpisane do dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy. Wobec czego RN Peczora LNG nie może samodzielnie eksportować LNG i potrzebuje zmian obowiązujących przepisów.

Jak informował 24 grudnia 2015 roku BiznesAlert.pl podczas sesji wiosennej rosyjska Duma planuje rozpatrzyć projekt ustawy, zakładający zmianę przepisów o eksporcie gazu, która umożliwi eksport LNG w ramach projektu Peczora LNG – poinformowało agencję RIA Novosti źródło zaznajomione z sytuacją.

Czytaj:

Rosja liczy na pomoc Japonii przy arktycznym gazie

(Oilcapital.ru/Piotr Stępiński/Wojciech Jakóbik)

Rosyjski resort energetyki oczekuje, że w 2016 roku bądź na początku 2017 roku Rosnieft podejmie ostateczną decyzję o realizacji projektów Far East LNG i Peczora LNG. O tym podczas swojego wystąpienia w trakcie forum ,,Arctica. Made in Russia” poinformował wiceszef resortu Kirył Mołodcow.

W dobie taniej ropy naftowej realizacja projektów LNG jest mało rentowna. Utrudnieniem w ich realizacji jest także obecność Rosnieftu na liście firm rosyjskich objętych sankcjami USA i Unii Europejskiej. Odcinają one Rosjan od kapitału, technologii i partnerów zagranicznych, którzy mogliby wesprzeć przedsięwzięcia gazowe.

Problemy projektów LNG Rosnieftu

W kontekście realizacji projektu Far East LNG warto odnotować decyzję rosyjskiego Sądu Najwyższego z grudnia ubiegłego roku, która oddaliła złożoną przez Gazprom oraz operatora projektu Sachalin 2 spółkę Sakhalin Energy (50 procent plus jedną akcję posiada w nim Gazprom – przyp. red.) skargę kasacyjną na decyzję sądu okręgowego niższej instancji, która zobowiązywała Sakhalin Energy do zapewnienia Rosnieftowi dostępu do wolnej przepustowości gazociągu na Sachalinie.

Rosnieft potrzebował dostępu do gazociągów spółki-córki Gazpromu, aby móc wykorzystać je do przesyłu gazu z projektu wydobywczego Sachalin-1, co umożliwiłoby jego słanie do planowanego terminala Far East LNG. Jednak ze względu na problemy z dostępem do infrastruktury Rosnieft rozważa obecnie wycofanie się z tego pomysłu lub zrealizowanie go gdzie indziej. Jedyny terminal LNG w Rosji znajduje się właśnie na Sachalinie i należy do rywala Rosnieftu – Gazpromu, który decydował o dopuszczeniu tej firmy do infrastruktury.

Zdaniem sądu Rosnieft nie przedstawił dokumentów potwierdzających, że spółka samodzielnie bądź razem z ExxonMobil podjęła zasadniczą decyzję o budowie Far East LNG na Sachalinie a także dokumentów potwierdzających wybór gruntów przeznaczonych pod budowę zakładu.

Oczekiwano, że ostateczna decyzja inwestycyjna w sprawie Far East LNG będzie przyjęta do końca 2015 roku. Wartość projektu szacowana jest na 8 mld dolarów. Udziałowcami projektu Sachalin 1 są : ExxonMobil – 30 procent, japoński Sodeco – 30 procent, Rosnieft – 20 procent oraz indyjski ONGC – 20 procent.

Rosnieft sygnalizował jednak możliwość zamrożenia projektu. Nowa decyzja sądu jest zwrotem, który może pozwolić rywalowi Gazpromu na znalezienie porozumienia, tym bardziej, że koncern zwrócił się do Rosnieftu z propozycją zakupu gazu z jego złóż na potrzeby eksportu terminalem na wyspie.

Z kolei projekt Peczora LNG zakłada wydobycie ze złóż Korowinskoje oraz Kumżinskoje, które znajdują się w Nienieckim Okręgu Autonomicznym, przygotowanie ropy oraz gazu dla Kompleksowej Instalacji Przetwarzania Gazu, przetwarzanie kondensatu gazowego i oleju napędowego oraz budowę terminala LNG.

Jak informował 7 grudnia 2015 roku BiznesAlert.pl, Federalna Służba Antymonopolowa (FSA) wyraziła zgodę na zakup 100 proc. udziałów w projekcie Peczora LNG przez Rosnieft oraz należący do Dmitrija Bosowa – Alltech. Plan zakłada dwa warianty przepustowości terminala LNG – 4 oraz 8 mln ton rocznie, przy szacowanej kwocie inwestycji na poziomie odpowiednio 5,5 oraz 12,5 mld dol. Rosnieft będzie mógł eksportować LNG w ramach projektu, jeśli przejmie nad nim kontrolę.

Rosyjskie spółki inne niż Gazprom mogą słać LNG za granicę na mocy ustawy o liberalizacji eksportu LNG, która weszła w życie z dniem 1 grudnia 2013 r. Zgodnie z nią wysyłać LNG za granicę mogą wyłącznie te spółki, w których udział państwa wynosi ponad 50 proc. i które pracują na obszarze wewnętrznych wód morskich, morskich wód terytorialnych i szelfie kontynentalnym włącznie z Morzem Czarnym i Azowskim. Ponadto przepisom tym podlegają ich spółki zależne w ramach kapitału, w którym państwo ma ponad 50 proc. udziałów, produkujące LNG z gazu wydobywanego ze wskazanych złóż albo z gazu wydobytego przy realizacji umowy o rozdziale produkcji w tym tych, które zostały podpisane do dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy. Wobec czego RN Peczora LNG nie może samodzielnie eksportować LNG i potrzebuje zmian obowiązujących przepisów.

Jak informował 24 grudnia 2015 roku BiznesAlert.pl podczas sesji wiosennej rosyjska Duma planuje rozpatrzyć projekt ustawy, zakładający zmianę przepisów o eksporcie gazu, która umożliwi eksport LNG w ramach projektu Peczora LNG – poinformowało agencję RIA Novosti źródło zaznajomione z sytuacją.

Czytaj:

Rosja liczy na pomoc Japonii przy arktycznym gazie

Najnowsze artykuły