InfrastrukturaKolejeWszystko

Kuczewska-Łaska: Dworzec Główny mógłby stać się drugim Dworcem Wileńskim

PKP SA wybrała listę pięciu inwestorów (spośród sześciu), których zaprosiła do złożenia ofert na komercyjne zagospodarowanie terenów przy dworcu Warszawa Główna. – Ostateczne zagospodarowanie nieruchomości (ok. 10 ha) będzie zależało od ofert przedstawionych przez inwestorów. Zakładamy integrację środków transportu publicznego i stworzenie nowoczesnej zabudowy komercyjnej – mówi Jarosław Bator, dyr. zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA. Wyłonienie inwestora planowane jest na przełom 2014/2015. Wartość projektu może wynieść do 3,6 mld zł.

– W Warszawie najwęższym wąskim gardłem komunikacyjnym jest kolejowa linia średnicowa. Zatem chcąc rozwijać połączenia kolejowe w stolicy, zwłaszcza na liniach podmiejskich, gdzie wciąż występuje rosnący popyt, trzeba szukać możliwości ominięcia linii średnicowej, zaczynającej się w tunelu przed Dworcem Centralnym, prowadzącej do Dworca Wschodniego – uważa w rozmowie z naszym portalem Małgorzata Kuczewska-Łaska, b. prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne.

W jej opinii na tej trasie panuje zbyt mała przepustowość.

– Co prawda, gdy byłam prezesem spółki Przewozy Regionalne, wielokrotnie próbowałam przekonywać kolegów z PKP PLK, że gdyby poprawili tam automatykę i zrobili wysokiej jakości tory, to pociągi mogłyby jeździć z częstotliwością co trzy minuty – przypomina Małgorzata Kuczewska-Łaska. Oni uważali jednak inaczej.

Zdaniem Małgorzaty Kuczewskiej-Łaska prędzej czy później dojdziemy do momentu, gdy Dworzec Główny pełniłby funkcje kolejowe. – Mogłyby stąd odjeżdżać np. pociągi do Radomia po zmodernizowanej właśnie linii – uważa Małgorzata Kuczewska-Łaska. – Byłoby to całkiem sensowne rozwiązanie. Dworzec Główny stałby się, zdaniem części planistów, czymś w rodzaju drugiego Dworca Wileńskiego.

Kuczewska-Łaska przypomina, że jeszcze nie tak dawno Dworzec Wileński był miejscem, na którym mało kto lubił kończyć podróż. Jednak jego oblicze zostało gruntownie zmienione i stał się tym samym dobrym węzłem komunikacyjnym. Zaś de facto stanowi potężne odciążenie dla Dworca Wschodniego i dla linii średnicowej.

Zdaniem  b. prezes Przewozów Regionalnych gdyby wszystkie pociągi jadące do Warszawy Wileńskiej chciano przenieść na Dworzec Wschodni, to bardzo szybko by się on zatkał.

– Dla pasażerów, dojeżdżających do Warszawy, do pracy, np. z kierunku Radomia, fakt, że będą mogli wysiąść na Dworcu Głównym powinien okazać się dobrym rozwiązaniem. Stamtąd przesiadaliby się w inne środki komunikacji miejskiej: tramwaje i autobusy, jadące do centrum, na Wolę, Ochotę czy na Okęcie – dodaje na zakończenie Małgorzata Kuczewska-Łaska.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X