DrogiInfrastrukturaKolejeWszystko

Kuczewska-Łaska: Katowice i Kraków potrzebują zarówno kolei jak autostrad

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił kredytu w wysokości 268 mln euro PKP Polskim Liniom Kolejowym na modernizację 58 km linii kolejowej z Katowic do Krakowa. Łączna suma dziesięciu kredytów EBI dla PKP PLK na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,9 mld euro.

– Myślę, że ten kredyt gwarantowany jest przez Skarb Państwa. Wobec tego nie potrzeba się z góry obawiać, że PKP PLK może mieć problemy ze spłatą tych pieniędzy – uważa w rozmowie z naszym portalem Małgorzata Kuczewska-Łaska, b. prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne.

W jej opinii należy po prostu spokojnie poczekać, aż środki te zostaną do końca wydatkowane na planowany cel. A także trzeba życzyć PKP PLK sukcesu i sprawnego zrealizowania zamierzonej inwestycji.

– Pamiętajmy, że w rejonie Katowic i Krakowa potrzebna jest zarówno istniejąca autostrada, jak i sprawnie działająca kolej, użytkująca nowoczesną, zmodernizowaną infrastrukturą – mówi dalej Kuczewska-Łaska. – Na tym obszarze tysiące ludzi codziennie musi przecież dojeżdżać do pracy. Tymczasem wiele osób miało już niejednokrotnie okazję stać w korku na autostradzie. Tak więc sprawnie działająca kolej w tym miejscu jest jak najbardziej potrzebna. Pamiętajmy, że jest to także fragment jednego z głównych, europejskich korytarzy transportowych.

– Moim zdaniem trasa między Katowicami i Krakowem miała od zawsze szansę na rozwój kolejowych przejazdów pasażerskich – przekonuje dalej Kuczewska-Łaska.

Jej zdaniem w skali naszego kraju brakuje równocześnie kilku innych, odpowiednio zmodernizowanych, sprawnie funkcjonujących i szybkich tras kolejowych. Np. z Warszawy do Wrocławia. Podobnie z Warszawy do Szczecina – obecne połączenie przez Poznań nie jest dobrym rozwiązaniem. Przekłada się to w praktyce na znaczące wydłużenie czasu podróży dla pasażerów.

– Znalezienie środków EBI na modernizację trasy kolejowej Katowice – Kraków uważam za krok w dobrym kierunku – kończy Kuczewska-Łaska.


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X