Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił kredytu w wysokości 268 mln euro PKP Polskim Liniom Kolejowym na modernizację 58 km linii kolejowej z Katowic do Krakowa. Łączna suma dziesięciu kredytów EBI dla PKP PLK na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,9 mld euro.
– Myślę, że ten kredyt gwarantowany jest przez Skarb Państwa. Wobec tego nie potrzeba się z góry obawiać, że PKP PLK może mieć problemy ze spłatą tych pieniędzy – uważa w rozmowie z naszym portalem Małgorzata Kuczewska-Łaska, b. prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne.
W jej opinii należy po prostu spokojnie poczekać, aż środki te zostaną do końca wydatkowane na planowany cel. A także trzeba życzyć PKP PLK sukcesu i sprawnego zrealizowania zamierzonej inwestycji.
– Pamiętajmy, że w rejonie Katowic i Krakowa potrzebna jest zarówno istniejąca autostrada, jak i sprawnie działająca kolej, użytkująca nowoczesną, zmodernizowaną infrastrukturą – mówi dalej Kuczewska-Łaska. – Na tym obszarze tysiące ludzi codziennie musi przecież dojeżdżać do pracy. Tymczasem wiele osób miało już niejednokrotnie okazję stać w korku na autostradzie. Tak więc sprawnie działająca kolej w tym miejscu jest jak najbardziej potrzebna. Pamiętajmy, że jest to także fragment jednego z głównych, europejskich korytarzy transportowych.
– Moim zdaniem trasa między Katowicami i Krakowem miała od zawsze szansę na rozwój kolejowych przejazdów pasażerskich – przekonuje dalej Kuczewska-Łaska.
Jej zdaniem w skali naszego kraju brakuje równocześnie kilku innych, odpowiednio zmodernizowanych, sprawnie funkcjonujących i szybkich tras kolejowych. Np. z Warszawy do Wrocławia. Podobnie z Warszawy do Szczecina – obecne połączenie przez Poznań nie jest dobrym rozwiązaniem. Przekłada się to w praktyce na znaczące wydłużenie czasu podróży dla pasażerów.
– Znalezienie środków EBI na modernizację trasy kolejowej Katowice – Kraków uważam za krok w dobrym kierunku – kończy Kuczewska-Łaska.