InfrastrukturaKolejeWszystko

Kuk: PKP Cargo dalej będzie działać na rzecz Parowozowni Wolsztyn

– PKP Cargo bardzo mocno angażuje się w wypracowanie optymalnego rozwiązania Parowozowni Wolsztyn prowadząc rozmowy z Wielkopolskim Urzędem Marszałkowskim. Mamy tutaj na uwadze zarówno dobro miłośników kolei czy parowozów, jak i interes społeczności lokalnej, której miasto słynie głownie z Parowozowni – twierdzi w wypowiedzi dla naszego portalu Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo SA.

W jego opinii jest to główny atut turystyczny dla regionu.

– Aby zachować dobro strony społecznej i zoptymalizować cały proces ekonomiczny przedstawiamy konkretne rozwiązania poparte licznymi analizami i konkretnymi argumentami. Temu ma służyć kolejne spotkanie, w której rzecz jasna weźmiemy bardzo aktywny udział – stwierdza dalej rzecznik. – Korzystnym dla wszystkich zainteresowanych stron rozwiązaniem jest koncepcja utworzenia na bazie Parowozowni Wolsztyn instytucji kulturalnej i muzeum. Skorzystają na tym nie tylko miłośnicy parowozów ale przede wszystkim społeczność lokalna.

Zdaniem Kuka utworzenie podmiotu gospodarczego w formie spółki prawa handlowego nie jest poparte żadną ani społeczną ani tym bardziej ekonomiczną argumentacją. Utworzenie na bazie Parowozowni Wolsztyn instytucji kulturalnej i muzeum gwarantowałoby zachowanie długoterminowej perspektywy działania, poprzez zwiększenie możliwości pozyskania finansowania w postaci dotacji czy środków unijnych. Umożliwiłoby to zaangażowanie w rozwój Parowozowni szerszej rzeszy organizacji, firm i miłośników kolei.

– Całość byłaby motywem do realizacji szerszych programów aktywizujących konkretne grupy hobbystów, również w innych kategoriach, np. sportowych. To są już konkretne korzyści dla regionu i dla dużo większej grupy odbiorców – twierdzi rzecznik. – Jednocześnie podtrzymaliśmy chęć realizacji przewozów trakcją parową, co jest naturalnym źródłem utrzymania parowozowni w należytym stanie. PKP Cargo jest gotowa do przedłużenia umowy na świadczenie usług przewozu trakcją parową na linii Leszno-Wolsztyn. Decyzja o ewentualnym zawieszeniu wykonywania tego połączenia trakcją parową jest decyzją operatora przewozów na terenie województwa wielkopolskiego, czyli urzędu marszałkowskiego.

Kuk przypomina dalej, że obecna umowa wygasa z końcem marca. 10 marca br. doszło do spotkania przedstawicielami urzędu marszałkowskiego z reprezentantami spółki PKP Cargo SA, na którym zostały zaprezentowane możliwe propozycje wzajemnej współpracy gwarantującej utrzymanie Parowozowni w Wolsztynie jako jedynego działającego obiektu tego typu w Polsce, unikalnego zabytku w skali światowej. Nie wykorzystanie tych propozycji działa na niekorzyść zarówno regionu, społeczności lokalnej jak i miłośników parowozów.

– Propozycja PKP Cargo nie jest jedynie deklaracją – stwierdza Kuk. – Nasza spółka od lat angażuje się w ratowanie narodowego dziedzictwa kultury kolejowej utrzymując Parowozownie Wolsztyn i organizując co roku „Paradę Parowozów”. Koszt, jaki ponosimy na te cele, to rząd wielkości ok. 4 mln zł rocznie. Nie przerażają nas takie kwoty, bo wiemy, że spectrum działania jest niezwykle istotne dla całej rzeszy konkretnych osób czy instytucji. Dbałość o kolejowe dziedzictwo jest działaniem wpisującym się w ideę Biznesu Społecznie Odpowiedzialnego, realizowanego w PKP Cargo od 2008 r.

– Mamy nadzieję, że podczas kolejnego spotkania z samorządem wypracujemy optymalne rozwiązanie z korzyścią dla społeczności lokalnej oraz środowisk związanych z historią i tradycją parowozów w Polsce – kończy Mirosław Kuk.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X