icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kuk: PKP CARGO – W Polsce obowiązuje swobodny dostęp do infrastruktury punktowej

KOMENTARZ

Mirosław Kuk,

dyrektor ds. komunikacji PKP CARGO S.A.

Polski rynek towarowych przewozów kolejowych jest jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków spośród wszystkich państw UE. Działa na nim 55 przewoźników, którzy mają zróżnicowany majątek, a także PKP PLK, które jest zarządca infrastruktury kolejowej.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał wobec PKP CARGO S.A. decyzję w sprawie konieczności rozdzielania funkcji przewoźnika kolejowego oraz faktycznego wykonywania funkcji zarządcy infrastruktury w dniu 28 maja 2013 roku. Następnie, po rozpoznaniu wniosku PKP CARGO S.A. o ponowne rozpatrzenie sprawy, Prezes UTK utrzymał ją w mocy decyzją z dnia 31 grudnia 2013 r. Obecnie, PKP CARGO nie zgadzając się z treścią rozstrzygnięcia Prezesa UTK, zaskarżyła decyzję do Wojewódzkiego Sądy Administracyjnego.

Niemniej jednak, PKP CARGO S.A. zobowiązane zostało do natychmiastowego wykonania ww. decyzji Prezesa UTK i od ubiegłego roku takie działania podejmuje.

W listopadzie 2013 r. z PKP CARGO S.A. wydzielona została nowa spółka – CARGOTOR, do której trafiły elementy zawierające punkty ładunkowe i bocznice. Głównym zadaniem CARGOTOR jest zarządzanie wyodrębnioną częścią nieruchomości kolejowych i udostępnianie ich przewoźnikom kolejowym na zasadach niedyskryminujących oraz utrzymanie powierzonego majątku, gwarantujące bezpieczny transport towarów koleją. Nie jesteśmy zresztą w tego typu działaniach na rynku kolejowym odosobnieni. W strukturach DB Schenker Rail Polska funkcjonuje spółka zależna – Infra Silesia, zajmująca się zarządzaniem infrastrukturą.

Mimo, że spółka CARGOTOR działa stosunkowo niedawno, już podpisywane są stopniowo umowy na dostęp do wyodrębnionych nieruchomości z zainteresowanymi przewoźnikami. Wszystkich przewoźników obowiązują takie same warunki. Tym samym zarzuty DB Schenker należy uznać za bezpodstawne.

KOMENTARZ

Mirosław Kuk,

dyrektor ds. komunikacji PKP CARGO S.A.

Polski rynek towarowych przewozów kolejowych jest jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków spośród wszystkich państw UE. Działa na nim 55 przewoźników, którzy mają zróżnicowany majątek, a także PKP PLK, które jest zarządca infrastruktury kolejowej.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał wobec PKP CARGO S.A. decyzję w sprawie konieczności rozdzielania funkcji przewoźnika kolejowego oraz faktycznego wykonywania funkcji zarządcy infrastruktury w dniu 28 maja 2013 roku. Następnie, po rozpoznaniu wniosku PKP CARGO S.A. o ponowne rozpatrzenie sprawy, Prezes UTK utrzymał ją w mocy decyzją z dnia 31 grudnia 2013 r. Obecnie, PKP CARGO nie zgadzając się z treścią rozstrzygnięcia Prezesa UTK, zaskarżyła decyzję do Wojewódzkiego Sądy Administracyjnego.

Niemniej jednak, PKP CARGO S.A. zobowiązane zostało do natychmiastowego wykonania ww. decyzji Prezesa UTK i od ubiegłego roku takie działania podejmuje.

W listopadzie 2013 r. z PKP CARGO S.A. wydzielona została nowa spółka – CARGOTOR, do której trafiły elementy zawierające punkty ładunkowe i bocznice. Głównym zadaniem CARGOTOR jest zarządzanie wyodrębnioną częścią nieruchomości kolejowych i udostępnianie ich przewoźnikom kolejowym na zasadach niedyskryminujących oraz utrzymanie powierzonego majątku, gwarantujące bezpieczny transport towarów koleją. Nie jesteśmy zresztą w tego typu działaniach na rynku kolejowym odosobnieni. W strukturach DB Schenker Rail Polska funkcjonuje spółka zależna – Infra Silesia, zajmująca się zarządzaniem infrastrukturą.

Mimo, że spółka CARGOTOR działa stosunkowo niedawno, już podpisywane są stopniowo umowy na dostęp do wyodrębnionych nieruchomości z zainteresowanymi przewoźnikami. Wszystkich przewoźników obowiązują takie same warunki. Tym samym zarzuty DB Schenker należy uznać za bezpodstawne.

Najnowsze artykuły