icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kurtyka: Podwójne życie baterii pozwoli na stabilizację sieci w Polsce (ROZMOWA)

ROZMOWA

– Zainstalowana dzisiaj bateria ma działać w perspektywie 5-6 lat. Bateria ta, po wyjęciu z autobusu może być atrakcyjnym elementem dla sieci elektroenergetycznych i służyć jako bufor. Nadal będzie sprawna w ok. 80 proc. Wpisuje się to w trendy, jakie pojawiają się w Unii Europejskiej. Mamy rosnący udział OZE, które charakteryzują się pewną niestabilnością. Rośnie więc potrzeba tworzenia buforów do stabilizacji sieci. Rola ministerstwa energii jest kluczowa, ale nasz zamysł jest szerszy. Pracujemy nad tym, aby modele biznesowe zostały wypracowane przez rynek – zapewnił wiceminister energii Michał Michał Kurtyka podczas konferencji w Ministerstwie Rozwoju pod tytułem: „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki”.

BiznesAlert.pl: Jak będzie wyglądać podwójne życie baterii elektrycznej?

Michał Kurtyka: Dzisiaj magazyn energii nie jest opłacalny z dwóch powodów. Po pierwsze, wynika to z kwestii technologicznych. Możemy taniej wytworzyć energię. Po drugie, z powodów regulacyjnych. Nie mamy mechanizmów, które pozwalałyby lepiej wykorzystać zróżnicowany profil produkcji z różnych źródeł. W niektórych momentach mamy bardzo tanią energię. Wyzwaniem z naszej strony jest dopasowanie regulacji do fluktuacji cen i tworzenie potencjału. Chodzi więc o różnicę ceny pomiędzy najniższą i najwyższą w której to magazyn zaczyna być opłacalny. W tym kontekście z punktu widzenie elektroenergetyki atrakcyjnym wydaje się myślenie o magazynie energii przez pryzmat podwójnego zastosowania. Takim podwójnym zastosowaniem jest bateria znajdują się w pojeździe elektrycznym. Nie traci ona wiele na swojej jakości po wyjęciu jej z pojazdu. W ten sposób jesteśmy w stanie wykorzystać ten produkt dla dwóch zastosowań. Wtedy jest w stanie być rentowny, dzięki takiemu modelowi jego eksploatacji.

Jaki będzie efekt zastosowania takiej baterii w sektorze elektroenergetycznym?

Zastosowanie jej pozwoli na stabilizację sieci elektroenergetycznych w momencie największego poboru energii. Przede wszystkim chodzi tu o sieci niskiego i średniego napięcia, ponieważ tam jest najwięcej wyzwań związanych z faktem, że czerpią one energię z małych źródeł wytwórczych. Umożliwi to także większą optymalizację po stornie użytkownika końcowego i wprowadzenie mechanizmów zarządzania popytem. Na poziomie na którym stabilizacja sieci jest konieczna magazyny znajdą swoje zastosowanie.

Autobus elektryczny to więc nie jedyne zastosowanie dla baterii….

Dyskutując o autobusach elektrycznych należy pamiętać, że magazyny energii to jest szersza kwestia niż tylko bateria elektryczna w pojeździe. To jest także kwestia ładowania takiego pojazdu na zajezdni, które wymaga także dodatkowych mocy czy buforu. To są za każdym razem bardzo rożne wyzwania dla sieci, którym baterie pomogą sprostać. Wielkim wyzwaniem na poziomie biznesowym jest znalezienie takiego rozwiązania, które uwzględniałoby „drugie życie baterii” po wykorzystaniu w transporcie.

Kiedy możemy spodziewać powstania takiej baterii „podwójnego zastosowania”?

Musimy podążać krok po kroku wcześniej obraną śnieżką. Najpierw powinien pojawić się popyt, który będzie determinował rozwój branży i rynku, a rozwiązanie dzięki przyjaznemu otoczeniu sam powstanie.

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

ROZMOWA

– Zainstalowana dzisiaj bateria ma działać w perspektywie 5-6 lat. Bateria ta, po wyjęciu z autobusu może być atrakcyjnym elementem dla sieci elektroenergetycznych i służyć jako bufor. Nadal będzie sprawna w ok. 80 proc. Wpisuje się to w trendy, jakie pojawiają się w Unii Europejskiej. Mamy rosnący udział OZE, które charakteryzują się pewną niestabilnością. Rośnie więc potrzeba tworzenia buforów do stabilizacji sieci. Rola ministerstwa energii jest kluczowa, ale nasz zamysł jest szerszy. Pracujemy nad tym, aby modele biznesowe zostały wypracowane przez rynek – zapewnił wiceminister energii Michał Michał Kurtyka podczas konferencji w Ministerstwie Rozwoju pod tytułem: „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki”.

BiznesAlert.pl: Jak będzie wyglądać podwójne życie baterii elektrycznej?

Michał Kurtyka: Dzisiaj magazyn energii nie jest opłacalny z dwóch powodów. Po pierwsze, wynika to z kwestii technologicznych. Możemy taniej wytworzyć energię. Po drugie, z powodów regulacyjnych. Nie mamy mechanizmów, które pozwalałyby lepiej wykorzystać zróżnicowany profil produkcji z różnych źródeł. W niektórych momentach mamy bardzo tanią energię. Wyzwaniem z naszej strony jest dopasowanie regulacji do fluktuacji cen i tworzenie potencjału. Chodzi więc o różnicę ceny pomiędzy najniższą i najwyższą w której to magazyn zaczyna być opłacalny. W tym kontekście z punktu widzenie elektroenergetyki atrakcyjnym wydaje się myślenie o magazynie energii przez pryzmat podwójnego zastosowania. Takim podwójnym zastosowaniem jest bateria znajdują się w pojeździe elektrycznym. Nie traci ona wiele na swojej jakości po wyjęciu jej z pojazdu. W ten sposób jesteśmy w stanie wykorzystać ten produkt dla dwóch zastosowań. Wtedy jest w stanie być rentowny, dzięki takiemu modelowi jego eksploatacji.

Jaki będzie efekt zastosowania takiej baterii w sektorze elektroenergetycznym?

Zastosowanie jej pozwoli na stabilizację sieci elektroenergetycznych w momencie największego poboru energii. Przede wszystkim chodzi tu o sieci niskiego i średniego napięcia, ponieważ tam jest najwięcej wyzwań związanych z faktem, że czerpią one energię z małych źródeł wytwórczych. Umożliwi to także większą optymalizację po stornie użytkownika końcowego i wprowadzenie mechanizmów zarządzania popytem. Na poziomie na którym stabilizacja sieci jest konieczna magazyny znajdą swoje zastosowanie.

Autobus elektryczny to więc nie jedyne zastosowanie dla baterii….

Dyskutując o autobusach elektrycznych należy pamiętać, że magazyny energii to jest szersza kwestia niż tylko bateria elektryczna w pojeździe. To jest także kwestia ładowania takiego pojazdu na zajezdni, które wymaga także dodatkowych mocy czy buforu. To są za każdym razem bardzo rożne wyzwania dla sieci, którym baterie pomogą sprostać. Wielkim wyzwaniem na poziomie biznesowym jest znalezienie takiego rozwiązania, które uwzględniałoby „drugie życie baterii” po wykorzystaniu w transporcie.

Kiedy możemy spodziewać powstania takiej baterii „podwójnego zastosowania”?

Musimy podążać krok po kroku wcześniej obraną śnieżką. Najpierw powinien pojawić się popyt, który będzie determinował rozwój branży i rynku, a rozwiązanie dzięki przyjaznemu otoczeniu sam powstanie.

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

Najnowsze artykuły