Energetyka

Kurtyka: Samochody elektryczne mogą być przyszłością motoryzacji

Michał Kurtyka, fot. Ministerstwo Energii

Ministerstwo Energii uruchomiło cykl ,,Elektromobilność – technologia jutra”. Chce w ten sposób przybliżyć Polakom elektromobilność.

– Na początku XX wracamy z powrotem do tego, że to samochód elektryczny może być tym samochodem, który na nowo przejmie prymat w motoryzacji. Maleją koszty baterii, te samochody stają się coraz atrakcyjniejsze z punktu widzenia konsumenta – powiedział wiceminister energii Michał Kurtyka.

Co to jest elektromobilność? Zakłada ona korzystanie z pojazdów posiadających elektryczne jednostki napędowe. Do takich możemy zaliczyć: samochód, skuter, motocykl, rower, tramwaj, trolejbus, pociąg czy autobus.

Samochód elektryczny powstał m.in. w odpowiedzi na postępujące wyczerpywanie się zapasów surowców naturalnych, takich jak gaz ziemny czy ropa naftowa. Elektryfikacja transportu ma również pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Ponadto tego typu pojazdy mają wiele zalet – począwszy od znacznie niższych kosztów eksploatacji, a skończywszy na znacznie wyższym komforcie podróżowania dzięki temu, że auto elektryczne pracuje dużo ciszej.

Według ekspertów zajmujących się analizą trendów motoryzacyjnych prawdopodobnie już za 18 lat producenci samochodów całkowicie zaprzestaną produkcji aut z silnikami spalinowymi, zaś na europejskich drogach będzie można zobaczyć wyłącznie samochody napędzane paliwami alternatywnymi. Potencjał rodzącego się rynku najlepiej obrazuje prognoza wskazująca, że w 2040 r. na drogach będzie się poruszać aż 500 mln samochodów elektrycznych (na 2 mld pojazdów ogółem). W konsekwencji należy oczekiwać również gwałtownego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych. Jak wynika z wyliczeń Bloomberg New Energy Finance dziś sprzedaje się rocznie ok. 500 tys. samochodów elektrycznych, natomiast w 2040 r. będzie to nawet 41 mln sztuk. Oczekiwany wzrost rynku wielokrotnie przekracza potencjał produkcyjny funkcjonujących dziś producentów samochodów elektrycznych. Stanowi to szansę m.in. dla polskich firm, które chcą rozpocząć działalność w tym sektorze przemysłu.

Analizując światowe statystyki tempa wzrostu elektrycznych pojazdów i zdając sobie sprawę z unijnych wymogów dotyczących poprawy jakości powietrza, można wnioskować, że również Polskę, podobnie jak inne kraje europejskie, czeka epoka elektryczności w motoryzacji. Warto zwrócić uwagę, że np. w Holandii i Norwegii już od 2025 r. ma obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Francuski minister środowiska Nicolas Hulot zapowiedział, że podobne obostrzenia zostaną wprowadzone we Francji w 2040 r. Do przyjęcia przepisów zakazujących od 2040 r. sprzedaży samochodów z jednostkami diesla i benzynowymi przymierza się również rząd Wielkiej Brytanii.

Ministerstwo Energii postępując zgodnie z wytycznymi UE oraz śledząc aktualne trendy przygotowało Plan Rozwoju Elektromobilności, który jest wynikiem działań UE zmierzających do popularyzacji elektromobilności i paliw alternatywnych w krajach Wspólnoty. Więcej o inicjatywach podejmowanych przez ME w tym zakresie przeczytasz w zakładce Elektromobilność.

W cyklu „Elektromobilność – technologia jutra” przybliżymy Wam kluczowe informacje, które nierozerwalnie wiążą się z EV. Co to jest? Jakie rodzaje samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi można zobaczyć na europejskich drogach? Czym różni się PHEV od auta hybrydowego? O tym i o wielu innych aspektach elektromobilności opowiedzą eksperci Ministerstwa Energii w kolejnych częściach cyklu.

Ministerstwo Energii/BiznesAlert.pl


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X