EnergetykaMotoryzacjaOpinieRozmowy

Łabno-Falęcka: Mercedes-Benz wyda 1,3 mld euro na rozbudowę fabryki w Jaworze (ROZMOWA)

Mercedes. Źródło: Wikimedia

Mercedes. Źródło: Wikimedia

W planach jest rozbudowa lokalizacji (inwestycja rzędu 1,3 mld euro) o nowy zakład do produkcji dużych aut dostawczych opartych na architekturze VAN.EA. To są nasze najnowsze, bardzo ambitne plany – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland pytana o inwestycję w fabrykę w Jaworze w rozmowie z BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Jak planowana inwestycja w Jaworze wpisuje się w strategię Mercedes-Benz w obszarze elektromobilności?

Dr Ewa Łabno-Falęcka: W Jaworze planujemy budowę nowej fabryki produkcji dużych eVanów (elektrycznych aut dostawczych) w oparciu o nową platformę VAN.EA. Podpisaliśmy właśnie MoU ze stroną polską. Ten kolejny kamień milowy w kierunku transformacji do mobilności elektrycznej. Nowa lokalizacja wzmacnia naszą dotychczasową sieć produkcji, zabezpiecza konkurencyjność i przyszłą rentowność naszego biznesu.

Obiecujemy sobie tym samym skalowalność produkcji pojazdów elektrycznych, jako że Jawor jest naszym pierwszym dedykowanym zakładem produkującym tylko i wyłącznie elektryczne samochody dostawcze. Jest zaprojektowany z myślą o maksymalnej elastyczności i wydajności.

Jak oceniają Państwo Polskę jako rynek elektromobilności w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej?

Polska jest generalnie ważnym rynkiem dla Mercedesa w Europie Środkowo-Wschodniej. Dotyczy to wszystkich rodzajów pojazdów, w tym również elektrycznych aut dostawczych (eVans) marki Mercedes-Benz.

Pierwotnie w inwestycję miała być zaangażowana amerykańska firma Rivian, ale ostatecznie zrezygnowała. Jak to wpłynie na Państwa plany?

W Jaworze powstanie nowa fabryka Mercedesa i nasza decyzja jest w pełni niezależna od jakiejkolwiek planowanej współpracy z innymi partnerami.

Czy planują Państwo dalsze inwestycje w elektromobilność w Polsce?

Nasza istniejąca fabryka w Jaworze jest ważną częścią globalnej sieci produkcyjnej układów napędowych Mercedes-Benz. W 2019 roku zakład rozpoczął produkcję wysoko wydajnych czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych. Od 2020 roku fabryka baterii dostarcza do sieci produkcyjnej baterie do hybryd plug-in m.in. dla Klasy C, E i S. W 2021 roku zakład rozszerzył swoje portfolio o systemy baterii dla kompaktowych, w pełni elektrycznych modeli Mercedesa EQA i EQB. W planach jest rozbudowa lokalizacji (inwestycja rzędu 1,3 mld euro) o nowy zakład do produkcji dużych aut dostawczych opartych na architekturze VAN.EA. To są nasze najnowsze, bardzo ambitne plany.

Rozmawiał Michał Perzyński

Wiśniewski: Fabryka elektryków w Jaworze przyspieszy transformację motoryzacji (ROZMOWA)

 


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X