icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Łabno-Falęcka: Mercedes-Benz wyda 1,3 mld euro na rozbudowę fabryki w Jaworze (ROZMOWA)

W planach jest rozbudowa lokalizacji (inwestycja rzędu 1,3 mld euro) o nowy zakład do produkcji dużych aut dostawczych opartych na architekturze VAN.EA. To są nasze najnowsze, bardzo ambitne plany – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland pytana o inwestycję w fabrykę w Jaworze w rozmowie z BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Jak planowana inwestycja w Jaworze wpisuje się w strategię Mercedes-Benz w obszarze elektromobilności?

Dr Ewa Łabno-Falęcka: W Jaworze planujemy budowę nowej fabryki produkcji dużych eVanów (elektrycznych aut dostawczych) w oparciu o nową platformę VAN.EA. Podpisaliśmy właśnie MoU ze stroną polską. Ten kolejny kamień milowy w kierunku transformacji do mobilności elektrycznej. Nowa lokalizacja wzmacnia naszą dotychczasową sieć produkcji, zabezpiecza konkurencyjność i przyszłą rentowność naszego biznesu.

Obiecujemy sobie tym samym skalowalność produkcji pojazdów elektrycznych, jako że Jawor jest naszym pierwszym dedykowanym zakładem produkującym tylko i wyłącznie elektryczne samochody dostawcze. Jest zaprojektowany z myślą o maksymalnej elastyczności i wydajności.

Jak oceniają Państwo Polskę jako rynek elektromobilności w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej?

Polska jest generalnie ważnym rynkiem dla Mercedesa w Europie Środkowo-Wschodniej. Dotyczy to wszystkich rodzajów pojazdów, w tym również elektrycznych aut dostawczych (eVans) marki Mercedes-Benz.

Pierwotnie w inwestycję miała być zaangażowana amerykańska firma Rivian, ale ostatecznie zrezygnowała. Jak to wpłynie na Państwa plany?

W Jaworze powstanie nowa fabryka Mercedesa i nasza decyzja jest w pełni niezależna od jakiejkolwiek planowanej współpracy z innymi partnerami.

Czy planują Państwo dalsze inwestycje w elektromobilność w Polsce?

Nasza istniejąca fabryka w Jaworze jest ważną częścią globalnej sieci produkcyjnej układów napędowych Mercedes-Benz. W 2019 roku zakład rozpoczął produkcję wysoko wydajnych czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych. Od 2020 roku fabryka baterii dostarcza do sieci produkcyjnej baterie do hybryd plug-in m.in. dla Klasy C, E i S. W 2021 roku zakład rozszerzył swoje portfolio o systemy baterii dla kompaktowych, w pełni elektrycznych modeli Mercedesa EQA i EQB. W planach jest rozbudowa lokalizacji (inwestycja rzędu 1,3 mld euro) o nowy zakład do produkcji dużych aut dostawczych opartych na architekturze VAN.EA. To są nasze najnowsze, bardzo ambitne plany.

Rozmawiał Michał Perzyński

Wiśniewski: Fabryka elektryków w Jaworze przyspieszy transformację motoryzacji (ROZMOWA)

 

W planach jest rozbudowa lokalizacji (inwestycja rzędu 1,3 mld euro) o nowy zakład do produkcji dużych aut dostawczych opartych na architekturze VAN.EA. To są nasze najnowsze, bardzo ambitne plany – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland pytana o inwestycję w fabrykę w Jaworze w rozmowie z BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Jak planowana inwestycja w Jaworze wpisuje się w strategię Mercedes-Benz w obszarze elektromobilności?

Dr Ewa Łabno-Falęcka: W Jaworze planujemy budowę nowej fabryki produkcji dużych eVanów (elektrycznych aut dostawczych) w oparciu o nową platformę VAN.EA. Podpisaliśmy właśnie MoU ze stroną polską. Ten kolejny kamień milowy w kierunku transformacji do mobilności elektrycznej. Nowa lokalizacja wzmacnia naszą dotychczasową sieć produkcji, zabezpiecza konkurencyjność i przyszłą rentowność naszego biznesu.

Obiecujemy sobie tym samym skalowalność produkcji pojazdów elektrycznych, jako że Jawor jest naszym pierwszym dedykowanym zakładem produkującym tylko i wyłącznie elektryczne samochody dostawcze. Jest zaprojektowany z myślą o maksymalnej elastyczności i wydajności.

Jak oceniają Państwo Polskę jako rynek elektromobilności w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej?

Polska jest generalnie ważnym rynkiem dla Mercedesa w Europie Środkowo-Wschodniej. Dotyczy to wszystkich rodzajów pojazdów, w tym również elektrycznych aut dostawczych (eVans) marki Mercedes-Benz.

Pierwotnie w inwestycję miała być zaangażowana amerykańska firma Rivian, ale ostatecznie zrezygnowała. Jak to wpłynie na Państwa plany?

W Jaworze powstanie nowa fabryka Mercedesa i nasza decyzja jest w pełni niezależna od jakiejkolwiek planowanej współpracy z innymi partnerami.

Czy planują Państwo dalsze inwestycje w elektromobilność w Polsce?

Nasza istniejąca fabryka w Jaworze jest ważną częścią globalnej sieci produkcyjnej układów napędowych Mercedes-Benz. W 2019 roku zakład rozpoczął produkcję wysoko wydajnych czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych. Od 2020 roku fabryka baterii dostarcza do sieci produkcyjnej baterie do hybryd plug-in m.in. dla Klasy C, E i S. W 2021 roku zakład rozszerzył swoje portfolio o systemy baterii dla kompaktowych, w pełni elektrycznych modeli Mercedesa EQA i EQB. W planach jest rozbudowa lokalizacji (inwestycja rzędu 1,3 mld euro) o nowy zakład do produkcji dużych aut dostawczych opartych na architekturze VAN.EA. To są nasze najnowsze, bardzo ambitne plany.

Rozmawiał Michał Perzyński

Wiśniewski: Fabryka elektryków w Jaworze przyspieszy transformację motoryzacji (ROZMOWA)

 

Najnowsze artykuły