W środę sąd w Amsterdamie poparł organizację Fossil Free, która oskarżyła holenderskie linie lotnicze KLM o praktykowanie greenwashingu w swoich kampaniach reklamowych. Sąd uznał, że prezentowane w reklamach KLM pozytywne aspekty dla środowiska są niejasne i „malują zbyt optymistyczny obraz” firmy, co może wprowadzić konsumentów w błąd – informuje Reuters.
KLM została skrytykowana przez sąd za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez niezgodne z prawem reklamy, które malowały “zbyt optymistyczny obraz działań linii lotniczych na rzecz środowiska” – pisze Reuters. Sąd w Amsterdamie uznał, że firma „rysuje zbyt różowy obrazek”, opierając się na takich aspektach jak używanie biopaliwa i sadzenie drzew.
Firma KLM twierdzi, że wyrok jest „klarowny” i nie nakłada na nią żadnych kar. Jednakże holenderska organizacja pozarządowa Fossil Free, która wytoczyła sprawę przeciwko KLM, uznaje tę decyzję za istotną w walce z greenwashingiem – praktyką polegającą na reklamowaniu się jako firmy dbającej o środowisko bez realnych działań.
– Strategia KLM jest powszechna w sektorze lotniczym. Grupa BEUC, która reprezentuję konsumentów zgłosiła do Komisji Europejskiej skargę na 17 innych europejskich linii lotniczych za podobne praktyki – skomentował Johnny White (prawnik z organizacji Client Earth, która doradzała stronie pozywającej).
– Nie uważam tego za greenwashing (..) To konkretny przykład tego, co robimy, aby poprawić zrównoważony rozwój linii lotniczych… To nie jest sprawiedliwa ocena – stwierdził dyrektor generalny Air France-KLM Benjamin Smith
KLM zadeklarowało, że rozważa bardziej dogłębną odpowiedź. Działacze Fossil Free jednak są przeciwni podejściu linii lotniczych, twierdząc, że ich kampania „Lataj odpowiedzialnie” jest myląca, biorąc pod uwagę ogromne emisje gazów cieplarnianych związane z lotnictwem.
Mimo wezwań do wprowadzenia całkowitego zakazu firma KLM zauważyła, że orzeczenie nie zobowiązuje ich do sprostowania, a to pozwala im kontynuować reklamowanie swoich usług klientom. Niemniej Trybunał zaznaczył, że w przyszłości twierdzenia dotyczące ochrony środowiska muszą być „uczciwe i konkretne”.
Reuters / Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała