Litwa, prowadząc rozmowy z Polską o synchronizacji systemu elektroenergetycznego państw Bałtyckich z Europą Zachodnią, ma nadzieję, że uda się jej wyłączyć przeszkadzający w negocjacjach, choć przez Warszawę temat taryf kolejowych dla Orlen Lietuva.
Nowy szef rady nadzorczej itewskiej spółki elektroenergetycznej Litgrid, Rimvydas Štilinis przyznał, że w trakcie rozmów o współpracy energetycznej z Polakami Warszawa cały czas podnosi temat sporu Orlen Lietuva z litewską spółką kolejową Lietuvos Gelezinkeliai. Štilinis wyraził nadzieję, że te kwestie uda się od siebie oddzielić.
Poinformował również, że ustalono już, że rozmowy o Gazociągu Polska-Litwa (GIPL) były oddzielone od negocjacji w sprawie taryf kolejowych Litewskich Kolei dla Orlen Lietuva.
– Temat gazociągu (GIPL) jest rozwiązywany oddzielnie bez związku z taryfami dla Orlen Lietuva. Gdyby tak się nie stało, rozmowy nie mogłyby ruszyć do przodu. Jeśli kwestia Orlenu nie będzie rozwiązywana w powiązaniu z tą sprawą, to przecież litewskie ministerstwo energetyki nie ma kompetencji do podjęcia decyzji, przez co wszystkie projekty zostaną wstrzymane. W tym przypadku sprawie nadano wyższy bieg. Te kwestie można rozwiązywać oddzielnie pomiędzy ministerstwami energetyki, a pozostałe łącznie – powiedział Štilinis.
Zapewnił, że już pod koniec tego roku Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej opublikuje plan synchronizacji elektroenergetycznej krajów bałtyckich z systemem w pozostałej części Europy kontynentalnej. Wówczas będzie można użyć argumentu, że synchronizacja jest szczególnie ważnym projektem, który wymaga szybkich rozmów.
Dodał, że negocjacje w tej kwestii mogą dać impuls dla pozostałych państw bałtyckich do podjęcia decyzji o zakazie importu energii elektrycznej z Rosji oraz Białorusi, ponieważ Polska stara się, aby na jej rynek nie trafiała energia z państw trzecich, by nie musiała wstrzymać pracy elektrowni węglowych.
W ubiegłym tygodniu minister energetyki Litwy Rokas Masiulis poinformował, że w trakcie dyskusji nad projektami energetycznymi Polska podnosi kwestię taryf kolejowych dla Orlen Lietuva.
Prezes Lietuvos Gelezinkeliai Stasys Dailydka przekonuje, że rozmowy z Polakami są trudne ponieważ kilka lat temu, a także wiosną tego roku rozmowy zostały czasowo przerwane. W sierpniu tego roku zostały ponownie wznowione.
The Baltic Course/Piotr Stępiński