AlertWszystko

Litwa szuka taniego kredytu na gazoport

Statek do regazyfikacji LNG (FSRU) firmy Hoegh LNG

Statek do regazyfikacji LNG (FSRU) firmy Hoegh LNG

(The Baltic Course/Piotr Stępiński)

Operator terminala LNG w Kłajpedzie spółka Klaipedos Nafta planował pokryć część swoich kosztów związanych z arendą statku magazynującego surowiec LNG. Chciał wykorzystać do tego celu wzięcie nowego kredytu w wysokości 30 tys. euro]. Ostatecznie jednak spółka będzie co roku zaciągać niewielkie kredyty po 15-20 mln euro.

Mniej więcej o tyle zostaną zmniejszone roczne koszty utrzymania terminalu, a wraz z nimi obciążenia narzucone na odbiorców. Pływający obiekt do regazyfikacji (FSRU) w Kłajpedzie ma zostać wykupiony w 2024 roku chociaż planowano zrobić to wcześniej.

– Opracowaliśmy plan refinansowania arendy statku zgodnie z zasadą wzięcia kredytu nie od razu na całą sumę, a partiami po 15-20 mln euro. […] Obecnie prowadzimy rozmowy z bankami i wierzę, że w najbliższym czasie wybierzemy bank, który przedstawi nam kredyt na ten rok – powiedział dyrektor generalny Klaipedos Nafta Mantas Bartuska.

Według niego jeśli rząd ostatecznie zatwierdzi decyzję o wykupie terminala w ciągu 10 lat to w 2024 roku kredyty mogą powrócić i to na znacznie dłuższy okres już po 2024 roku. Według szacunku FSRU może być eksploatowane. Bartuska podkreśla, że decyzja o wykupie statku w 2024 roku będzie zależało od tego czy banki zgodzą się na udzielenie kredytu. – Będzie to dość unikalny i skomplikowany model finansowania, całkowicie nowy dla banków ale wydaje się, że może on zostać zrealizowany. Dążymy do zmniejszenia taryf dla terminala LNG – powiedział szef Klaipedos Nafta.

Premier Algirdas Butkevičius potwierdził w rozmowie z agencją BNS, że takim model kredytowy był omawiany podczas posiedzenia kierowanej przez niego komisji ds. realizacji projektu terminala LNG w Kłajpedzie w miniony piątek. Według szefa rządu w ubiegłym roku Litwa interesowała się możliwością wcześniejszego wykupienia FSRU – to jest do 2024 roku – ale jego właściciel spółka Hoegh LNG nie zgodziła się na to.

Litewskie FSRU, czyli wydzierżawiony od norweskiego Hoegh LNG, pływający obiekt do regazyfikacji gazu skroplonego, rozpoczął pracę w 2015 roku. Aby zwiększyć potencjał terminala w Kłajpedzie Litwini chcą powiększyć przepustowość z 1,5 mld m3 do 3,8 mld m3 rocznie. Musieli w tym celu wybudować także gazociąg Kłajpeda-Kurszenai. Jego długość wynosi 110 km a koszt 64 mln euro z czego 27,6 mln zapewniła Komisja Europejska. Gazociąg jest potrzebny, aby połączyć z portem w Kłajpedzie planowany na 2020-2021 rok magazyn gazu w Syderiai. Bez niego Litwini muszą wypożyczać magazyny łotewskie, a w przyszłości być może skorzystają z polskich. Pierwsza faza budowy obiektu zakłada 0,5 mld m3 pojemności, ale Litiwini rozważają zwiększenie jej nawet do 7 mld m3.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X