EnergetykaGaz.

LNG ze Świnoujścia dotrze do klientów koleją i drogami

GAZTERM 2017, fot. BiznesAlert.pl

Podczas drugiego dnia XX Konferencji GAZTERM w Międzyzdrojach Aleksander Zawisza, zastępca dyrektora ds. rozwoju w Gaz-System przedstawił prezentację poświęconą rynkowi gazu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Przedmiotem analizy stały się Polska, Czechy, Węgry, Litwa i Ukraina oraz ich rynki gazu.

– Ruszyło studium wykonalności drugiego terminalu LNG, który mógłby powstać gdyby nie udało się zbudować Korytarza Norweskiego – powiedział przedstawiciel Gaz-Systemu. – Na razie nie będę mówił o możliwym terminalu w okolicach Trójmiasta.

– Dostawy LNG koleją będą się prawdopodobnie odbywały za pomocą kontenerów ISO. Nie ma bocznic kolejowych w innych terminalach, jak Zeebrugge czy Gate. Stopień gazyfikacji państw, o których mówimy jest znacząco inny niż u nas. Jesteśmy dość dużym państwem, mamy długą drogę logistyczną, ale jesteśmy przy tym słabo zgazyfikowani. To jeden z powodów, dla których będzie się u nas opłacała budowa bocznicy kolejowej przy terminalu LNG – tłumaczył ekspert.

– Będą mniej więcej trzy punkty w kraju, gdzie spółki będą przeładowywać LNG na transport kołowy i w niedalekiej odległości dostarczać do klientów – powiedział Zawisza. – Zmienia to całkowicie układ logistyki LNG.

– Kiedy uruchomimy terminal działający przez dwadzieścia cztery godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, to liczba cystern tankowanych LNG sięgnie około 300 cystern w miesiącu – podał przedstawiciel Gaz-Systemu. Jego zdaniem transport kołowy gazu skroplonego będzie się rozwijał, a potencjał pokazuje terminal Zeebrugge w Belgii, gdzie rocznie tankowane jest około 1500 autocystern.

– W Polsce działa wiele punktów wejścia do sektora gazowego – powiedział gość konferencji. – Brakuje natomiast punktów wyjścia. Za kilka lat będziemy mieć możliwość wyprowadzania dużych ilości gazu do sąsiadów.

Jego zdaniem wyzwaniem będzie dominacja głównego dostawcy, fragmentacja rynku, podatność na kryzysy dostaw i niedojrzałość rynków. Pozytywne owoce ewentualnego sukcesu to wzrost dywersyfikacji, rozwój rynku gazu i niższa cena.


Powiązane artykuły

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

Jak wygląda przyszłość wodoru w polskim transporcie?

Liczba czynnych stacji tankowania i pojazdów napędzanych wodorem na ulicach determinuje poziom wykorzystania tej technologii. Obecnie w Polsce jest tylko...

Cięcia w produkcji energii z OZE rosną. A rekompensat brak

Nierynkowe ograniczenia produkcji energii przez przemysłowe instalacje OZE nadal rosną, choć na razie nie tak dynamicznie, jak w ubiegłym roku....
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom w opałach. Rosja wszczęła postępowanie antymonopolowe

Rosyjski organ antymonopolowy wszczął postępowanie przeciwko Gazpromowi, w związku ze spadkiem wolumenu i ceny benzyny sprzedawanej na giełdzie w Sankt...

Udostępnij:

Facebook X X X