icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Od lokomotywy do zeroemisyjnej ciężarówki

Nikola Motor Company to firma motoryzacyjna, która powstała w Salt Lake City w USA. Zajmuje się projektowaniem i produkcją zeroemisyjnych ciężarówek. Zaprezentowana przez jej CEO Trevora Miltona w Oslo w czasie Zero Conference 31 października wizja rozwoju firmy może być ciekawym rozwiązaniem dla transportu w Europie.

Sam Milton przyznaje, że od dziecka fascynowały go duże pojazdy i od dziecka miał marzenie żeby zbudować ciężarówkę na wzór lokomotywy. Ojciec Trevora Miltona był kolejarzem co jak sam Trevor Milton wspomina stało u podstaw transportowych zainteresowań.

Dlaczego Nikola Motors a nie inni?

Dlaczego firmie Nikola ma się udać zbudować zeroemisyjną ciężarówkę, która będzie mogła podbijać masowe rynki w tym Norweski? Dlaczego innym się to do tej pory nie udało?

Milton twierdzi, że sekretem są wysokie pensje i brak realnej chęci zmian w strukturach masowych firm motoryzacyjnych. Prezesi tych największych firm deklarują, że chcą zacząć produkować zeroemisyjne pojazdy zamiast diesli, ale tak naprawdę nie robią wiele by to osiągnąć. Bo w halach produkcyjnych mają zatrudnionych wiele osób, na które nie mają pomysłu. Jak je zagospodarować jeśli zmienią całą produkcję? Milton nie ma takich dylematów, ponieważ tworzy firmę od podstaw.

Współpraca z Bosch

W czasie prezentacji Trevor Milton wspomina, że dobrym przykładem transformacji jest firma Robert Bosch, która dostarcza komponenty dla Nikola i nie tylko deklaruje, że chce się zmienić, ale zmienia się. Nie wspomina o tym, że firma Robert Bosch była też zaangażowana w działania mające na celu tuszowanie emisji szkodliwych substancji i powiązana z aferą Dieselgate.

1000 KM mocy i 1,500 km zasięgu

Ciężarówka nad którą Nikola Motor pracuje (jest w trakcie homologacji w USA) ma moc 1000 KM, zasięg około 1500 km, ma być bezpieczniejsza niż ciężarówki spalinowe w związku z nisko położonym środkiem ciężkości, ma mieć więcej przestrzeni w kabinie. Najważniejsze chyba z perspektywy użytkowników ma być czas jej tankowania, które ma trwać około 15 minut. Elektryczne silniki mają napędzać każde z czterech kół. Tajemnica tkwi w ogniwach wodorowych, które zastosowano w ciężarówce Nikola. Dodatkowo jest ona tak skonfigurowana by mogła być pojazdem autonomicznym. Ma się to przekładać także na zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy, ponieważ systemy zabezpieczające pojazd w jeździe autonomicznej będą wspomagały kierowcę kiedy ten będzie w kabinie.

Autonomia i bezpieczeństwo

Trevor Milton o autonomii w pojazdach mówi, że to dużo lepsze rozwiązanie dla pojazdów elektrycznych ponieważ jest łatwiejsze do wdrożenia. Samochody elektryczne reagują szybciej i precyzyjniej niż można to osiągnąć w samochodach spalinowych.

Wodór dla millenialsów

Nikola Motors chce sprzedawać swoje ciężarówki taniej niż dostępne na rynku ciężarówki z silnikami Diesla. Filozofia firmy opiera się na zaspokojeniu potrzeb związanych z przemieszczaniem i transportem towarów a nie posiadaniem – typowym jak mówi Milton dla pokolenia millenialsów. Dlatego Nikola jest nie tylko producentem pojazdów ale i wodoru, zapewnia serwis.

„Pay for when you use it” jako filozofia w produkcji ciężarówek wydaje się rewolucyjna i ma przynieść firmie szybkie profity. Obecnie Nikola Motor przygotowuje się do rozpoczęcia ogromnej inwestycji, w której powstawać będzie nawet 50,000 egzemplarzy Nikola One i Nikola Two rocznie. Lokalizacja ma zostać ogłoszona w 2018 roku. Suma inwestycji to ponad miliard dolarów. Czas pokaże czy Europa jest gotowa na wodorowe ciężarówki.

Nikola Motor Company/Agata Rzędowska

Nikola Motor Company to firma motoryzacyjna, która powstała w Salt Lake City w USA. Zajmuje się projektowaniem i produkcją zeroemisyjnych ciężarówek. Zaprezentowana przez jej CEO Trevora Miltona w Oslo w czasie Zero Conference 31 października wizja rozwoju firmy może być ciekawym rozwiązaniem dla transportu w Europie.

Sam Milton przyznaje, że od dziecka fascynowały go duże pojazdy i od dziecka miał marzenie żeby zbudować ciężarówkę na wzór lokomotywy. Ojciec Trevora Miltona był kolejarzem co jak sam Trevor Milton wspomina stało u podstaw transportowych zainteresowań.

Dlaczego Nikola Motors a nie inni?

Dlaczego firmie Nikola ma się udać zbudować zeroemisyjną ciężarówkę, która będzie mogła podbijać masowe rynki w tym Norweski? Dlaczego innym się to do tej pory nie udało?

Milton twierdzi, że sekretem są wysokie pensje i brak realnej chęci zmian w strukturach masowych firm motoryzacyjnych. Prezesi tych największych firm deklarują, że chcą zacząć produkować zeroemisyjne pojazdy zamiast diesli, ale tak naprawdę nie robią wiele by to osiągnąć. Bo w halach produkcyjnych mają zatrudnionych wiele osób, na które nie mają pomysłu. Jak je zagospodarować jeśli zmienią całą produkcję? Milton nie ma takich dylematów, ponieważ tworzy firmę od podstaw.

Współpraca z Bosch

W czasie prezentacji Trevor Milton wspomina, że dobrym przykładem transformacji jest firma Robert Bosch, która dostarcza komponenty dla Nikola i nie tylko deklaruje, że chce się zmienić, ale zmienia się. Nie wspomina o tym, że firma Robert Bosch była też zaangażowana w działania mające na celu tuszowanie emisji szkodliwych substancji i powiązana z aferą Dieselgate.

1000 KM mocy i 1,500 km zasięgu

Ciężarówka nad którą Nikola Motor pracuje (jest w trakcie homologacji w USA) ma moc 1000 KM, zasięg około 1500 km, ma być bezpieczniejsza niż ciężarówki spalinowe w związku z nisko położonym środkiem ciężkości, ma mieć więcej przestrzeni w kabinie. Najważniejsze chyba z perspektywy użytkowników ma być czas jej tankowania, które ma trwać około 15 minut. Elektryczne silniki mają napędzać każde z czterech kół. Tajemnica tkwi w ogniwach wodorowych, które zastosowano w ciężarówce Nikola. Dodatkowo jest ona tak skonfigurowana by mogła być pojazdem autonomicznym. Ma się to przekładać także na zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy, ponieważ systemy zabezpieczające pojazd w jeździe autonomicznej będą wspomagały kierowcę kiedy ten będzie w kabinie.

Autonomia i bezpieczeństwo

Trevor Milton o autonomii w pojazdach mówi, że to dużo lepsze rozwiązanie dla pojazdów elektrycznych ponieważ jest łatwiejsze do wdrożenia. Samochody elektryczne reagują szybciej i precyzyjniej niż można to osiągnąć w samochodach spalinowych.

Wodór dla millenialsów

Nikola Motors chce sprzedawać swoje ciężarówki taniej niż dostępne na rynku ciężarówki z silnikami Diesla. Filozofia firmy opiera się na zaspokojeniu potrzeb związanych z przemieszczaniem i transportem towarów a nie posiadaniem – typowym jak mówi Milton dla pokolenia millenialsów. Dlatego Nikola jest nie tylko producentem pojazdów ale i wodoru, zapewnia serwis.

„Pay for when you use it” jako filozofia w produkcji ciężarówek wydaje się rewolucyjna i ma przynieść firmie szybkie profity. Obecnie Nikola Motor przygotowuje się do rozpoczęcia ogromnej inwestycji, w której powstawać będzie nawet 50,000 egzemplarzy Nikola One i Nikola Two rocznie. Lokalizacja ma zostać ogłoszona w 2018 roku. Suma inwestycji to ponad miliard dolarów. Czas pokaże czy Europa jest gotowa na wodorowe ciężarówki.

Nikola Motor Company/Agata Rzędowska

Najnowsze artykuły