AlertEnergetykaInfrastrukturaOnetOZEWykop

Orlen kupi trzy statki na potrzeby morskich farm wiatrowych

Budowa morskiej farmy wiatrowej Arkona na niemieckim Bałtyku. Fot. E.ON

Budowa morskiej farmy wiatrowej Arkona na niemieckim Bałtyku. Fot. E.ON

Lotos Petrobaltic z Grupy Orlen podpisał umowę o współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) przy budowie trzech jednostek przeznaczonych do transferu pracowników na obszar morskich farm wiatrowych. Jednostki mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026. Będą mogły być również wykorzystywane podczas prac instalacyjnych oraz przy układaniu kabli.

Lotos Petrobaltic z Grupy Orlen podpisał umowę o współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) przy budowie trzech jednostek przeznaczonych do transferu pracowników na obszar morskich farm wiatrowych. Porozumienie dotyczy również zabezpieczenia finansowania na realizację projektu. Statki, które mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026, będą mogły być również wykorzystywane podczas prac instalacyjnych oraz przy układaniu kabli.

– Do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej podchodzimy kompleksowo. Inwestujemy w budowę pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, która powstanie na polskich wodach Bałtyku. To najbardziej zaawansowany projekt offshore wind w Polsce. Ostatnio uzyskaliśmy także pięć koncesji na budowę kolejnych farm wiatrowych na obszarze Polskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Aby zapewnić sprawną obsługę serwisową tych obiektów, będziemy potrzebować specjalistycznych statków. Umową z Agencją Rozwoju Przemysłu rozpoczynamy budowę floty do obsługi morskiej energetyki wiatrowej – mówi Daniel Obajtek, prezes Grupy Orlen.

Współpraca dotyczy statków przeznaczonych do transportu załogi (ang. crew transfer vessel, CTV). Zgodnie z zapisami umowy, wyznaczona spółka z Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu pozyska oferty od stoczni na budowę trzech takich jednostek, pozyska finansowanie, a następnie dostarczy gotowe już statki i odda je spółce LOTOS Petrobaltic w czarter typu bareboat (czyli bez załogi).

Jednostki mają zostać zbudowane przez polskie stocznie, a także zaprojektowane przez polskie biuro projektowe na podstawie dostarczonego przez LOTOS Petrobaltic projektu technicznego. Wymagania techniczne to m.in.: umożliwienie transportu 24 technikom, silnik typu dual-fuel, możliwość transportowania ładunków oraz własny dźwig. Jednostki mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026 i wyczarterowane do prac serwisowych na terenie morskich farm wiatrowych.

Grupa Orlen / Jędrzej Stachura

Rapacka: Czy pływający offshore nabierze wiatru w żagle?


Powiązane artykuły

Farma wiatrowa Wikinger. Fot. Ibedrola

Niemcy boją się turbin i paneli z Chin. „Ryzyko sabotażu”

Rząd federalny Niemiec wyraża rosnące obawy wobec udziału chińskich producentów w dostawach kluczowych komponentów dla niemieckiej infrastruktury energetycznej. W najnowszym...
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Fot. Energoatom.

Szef Rosatomu: możemy zużyć lub zwrócić amerykańskie paliwo

Rosja jest gotowa zużyć dostarczone przez USA paliwo nuklearne, które znajduje się w Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej lub też zwrócić je...

Pompa ciepła najtańsza, olej i gaz najdroższe w ogrzewaniu domu

Polski Alarm Smogowy opublikował aktualizację kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych w Polsce, opartą na cenach paliw z maja 2025 roku. Dla...

Udostępnij:

Facebook X X X