Lotos i PGNiG chcą podbić Bałtyk gazem skroplonym (RELACJA)

19 kwietnia 2018, 12:10 Energetyka

Należąca do Grupy Lotos, spółka Lotos Asfalt oraz należąca do PGNiG, PGNiG Obrót Detaliczny będą oferowały usługę bunkrowania statków paliwem LNG pochodzącym z terminalu LNG w Świnoujściu.

fot. BiznesAlert.pl

Synergia Lotosu i PGNiG

Umowę o współpracy podpisano 19 kwietnia w Gdańsku podczas konferencji poświęconej przyszłości LNG jaki paliwa żeglugowego na Bałtyku. Spółki podkreślają, że porozumienie ma wymiar handlowy jak i ekologiczny. Dla PGNiG to także szansa na szersze, komercyjne wykorzystanie gazoportu w Świnoujściu.

– Terminal LNG daje nam szerokie możliwości wykorzystania konkurencyjnego cenowo gazu ziemnego, importowanego z rożnych źródeł. Jesteśmy przekonani, że popularność tego ekologicznego paliwa w kolejnych latach będzie rosła. Bunkrowanie statków paliwem LNG to nie tylko ekologia, ale także biznes z optymistyczną perspektywą dla rozwoju obu spółek – powiedział wiceprezes PGNiG ds. handlowych, Maciej Woźniak.

Zawarcie umowy to finalizacja ponadrocznej współpracy, w ramach, której na terenie Stoczni Remontowej SA w Gdańsku dokonano już ponad 30 bunkrowań paliwem LNG. Dzięki temu porozumieniu spółki liczą, że doświadczenia PGNiG w zakresie LNG oraz wiedza Lotosu dot. rynku paliw morskich pomogą stworzyć nową usługę – bunkrowania statków paliwem LNG.

– Lotos angażuje się w coraz większą liczbę projektów w zakresie paliw alternatywnych. Znamy polski rynek paliw, także ten dotyczący żeglugi dlatego współpraca z PGNiG w sprawie handlu LNG wpisuje się w strategię rozwoju Grupy. Lotos dąży do uzyskania pozycji lidera we wdrażaniu paliw alternatywnych nowej generacji, w tym także CNG oraz LNG – powiedział Mateusz A. Bonca, prezes Lotosu.

Zdaniem prezesa PGNiG Obrót Detaliczny, Henryka Muchy, współpraca Lotosu z PGNiG to ważne przedsięwzięcie logistyczne i trwa od września 2016 roku, kiedy Lotos Asfalt oraz PGNIG OD dostarczyły LNG jako paliwo żeglugowe do zbiorników nowobudowanej w stoczni jednostki. – Współpraca obu spółek Skarbu Państwa jest zgodna z Planem na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przygotowanym przez rząd – powiedział Mucha.

LNG po wprowadzeniu przez UE tzw. dyrektywy siarkowej staje się jednym z najczystyczych i coraz bardziej popularnym paliwem użytkowanym w żegludze. Polskie stocznie produkują już statki wyposażone w silniki napędzane takim paliwem.

Wsparcie rządu

– Umowa wpisuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju stoczni i portów. Umowa jest odpowiedzią na zapotrzebowania rynku. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w związku z rygorystycznymi normami środowiska. Chodzi o normy zawartości siarki i tlenku azoty w emisjach ze spalin. 13 kwietnia Międzynarodowa Organizacja Morska przyjęta strategie ograniczenia emisji CO2 o 40 proc. Do 2030 w transporcie morskim i o 50 proc. Do 2050 roku. Będzie to powodowało, że dostępność czystego paliwa żeglugowego umożliwi rozwój portów i wzrost przeładunków. Umowa wyeliminuje wąskie gardła dotyczące braku miejsc bunkrowania paliwa – powiedziała Katarzyna Krzywda, dyrektor departamentu gospodarki morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG dodał, że jego spółka jest dumna z dostarczania paliwa do urządzeń bunkrujących. – Mamy nadzieje także na współpracę z innymi portami. LNG to paliwo najwyższej jakości, znacznie wyższej jakości od paliwa z Rosji czy Kaliningradu. Nasza Grupa ma ambicje stać liderem paliw ekologicznych a nie pochodzących od ropy. Może to być pomost w stronę ekologicznego transportu, a PGNIG chętnie ten pomost zagospodaruje – powiedział.

Wiceprezes Grupy Lotos, Jarosław Kawula powiedział, że Lotos produkuje tradycyjne paliwa, ale musi też stawić czoło wyzwaniu. – Zgodnie z regulacjami transport żeglugowy będzie musiał być coraz bardziej ekologicznych, To wyzwanie dla armatorów jak i dla producentów. LNG to paliwo o jak najniższym poziomu zasiarczeniu. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom ambitnych graczy. Lotos jest w tym zakresie w zastosowaniu tego paliwa na Morzu jest pionierem. W naszej strategii Lotos Energy Hub to ma być początek w stronę podróżny ku zastosowaniu LNG i CNG w transporcie także kołowym – powiedział.

Prezes Lotos Asfalt, Cezary Godziuk dodał, że paliwa Lotosu już teraz mają wysoką jakość, a zawartość siarki sięga 1-10 procent siarki, a współpraca z PGNiG umożliwi rozwój usługi i zaopatrywanie klientów w LNG.

Rośnie popularność LNG na Bałtyku 

Marcin Szczudło, wiceprezes PGNIG OD podkreślił, że zastosowaniu LNG i CNG sprzyja ustawa o elektromobliności i rozwoju paliw alternatywnych. – Na mocy ustawy do 2020 roku musi powstać 70 stacji zasilania CNG bądź LNG – powiedział. Zdradził, że Komitet Stał Rady Ministrów przyjął dzisiaj projekt ustawy, która ma przywrócić zerową stawkę na CNG jako paliwo dla transportu.

Dodał, że obecnie na akwenach pływa ponad 100 jednostek zasilanych LNG, ale zainteresowanie wciąż rośnie. – Obecnie w budowie jest  ponad 110 takich jednostek, a kolejne ponad 100 są zamówione. To pokazuje, że popularność LNG będzie rosła – powiedział Szczudło.

Prezes gdańskiej Stoczni Remontowa, Michał Habina podkreślił, że wśród armatorów widać zainteresowanie LNG. – Kanadyjski armator zamówił u nas remont dwóch jednostek na tzw. duel fuel. Chodzi także o budowę nowych jednostek, które będą zasilane paliwem LNG – powiedział prezes.

LNG jest obecnie jednym z najczystszych paliw używanych w żegludze. Jest to związane między innymi z pozytywnymi właściwościami gazu ziemnego, który w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. W nadchodzących latach paliwo LNG będzie zyskiwać na popularności między innymi ze względu na przyjęcie tzw. „Dyrektywy siarkowej”, nakładającej na armatorów, których jednostki poruszają się w obszarze SECA (Sulphur Emission Control Areas), m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nie przekraczającej 0,1%. Jednym ze sposobów sprostania tym wymogom jest wybór jednostek o napędzie LNG, w miejsce konwencjonalnych paliw ropopochodnych.

– Zastosowanie paliwa LNG pozwoli armatorom na redukcję kosztów operacyjnych oraz umożliwi spełnienie coraz bardziej restrykcyjnych regulacji środowiskowych. Z czasem statki, wykorzystujące LNG, będą również stanowiły coraz bardziej ekonomiczną alternatywę dla tradycyjnie napędzanych jednostek morskich – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNIG Obrót Detaliczny, odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.

Dodatkowo, od stycznia 2021 r. wejdzie życie ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) o 75% na obszarach NECA (Nitric Emission Control Area) – m.in. na Morzu Bałtyckim. Według ekspertów w najbliższych latach w obszarze SECA liczba jednostek napędzanych LNG zwiększy się blisko dwukrotnie.

Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania. Zgodnie z dyrektywą dla paliw alternatywnych – najpóźniej do 2025 r. powinna powstać sieć bazowa punktów bunkrowania LNG w portach morskich. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w „Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych” opracowanych przez Ministerstwo Energii.

W styczniu br. Grupa LOTOS i Remontowa LNG Systems podpisały list intencyjny w sprawie budowy pilotażowego systemu dystrybucji LNG. Umowa dotyczy zaprojektowania, budowy i przeprowadzenia badań pilotażowej stacji dokującej. Głównym jej zadaniem będzie długoterminowe utrzymywanie bezpiecznych parametrów technicznych intermodalnych, kriogenicznych zbiorników LNG. Remontowa LNG Systems opracowała koncepcję wykorzystania kontenerów LNG do bunkrowania statków poprzez kompleks zaworów i pomp zabudowany w ramie o rozmiarach 40-stopowego kontenera.

Wieloletnia współpraca PGNiG i Grupy Lotos

PGNiG jest dostawcą gazu ziemnego dla Grupy Lotos od 2010 r. Grupa Lotos wykorzystuje surowiec w procesach rafinacji ropy naftowej. Głównymi grupami produktowymi uzyskiwanymi w wyniku przerobu ropy naftowej są paliwa, ciężki olej opałowy, asfalty, paliwo lotnicze, benzyna surowa, LPG oraz oleje bazowe.

Oprócz tego PGNiG jest dostawcą lekkiej ropy naftowej, wydobywanej od 2013 r. w kopalni LMG (Lubiatów-Międzychód-Grotów) i dostarczanej przez LOTOS Kolej do gdańskiej rafinerii. Także od 2013 r. spółki współpracują ze sobą w obszarze poszukiwań węglowodorów na terenie Polski.

 

Sawicki: Polskie stocznie na LNG to szansa dla gazoportu

[AKTUALIZACJA: 19 kwietnia 2018 r., dodano Lotos]