PERN chce monitorować pracę rurociągów, wykorzystując do tego loty patrolowe śmigłowcem na sześciu trasach przebiegu poszczególnych magistrali, którymi zarządza spółka. Loty mają być wykonywane kwartalnie, a także doraźnie, w przypadku awarii.
W ogłoszonym przetargu na wykonywanie lotów nad rurociągami PERN spółka podała, że umowa na świadczenie tej usługi zostanie zawarta z wybranym w postępowaniu podmiotem na trzy lata. Oferty można składać do 21 czerwca.
Jak poinformował PERN w dokumentacji przetargowej, loty patrolowe z wykorzystaniem śmigłowca mają być wykonywane z udziałem przedstawiciela tej spółki jako obserwatora, w godzinach umożliwiających ogląd trasy wybranego rurociągu „nieuzbrojonym okiem”.
PERN podał sześć tras, które mają zostać objęte cyklicznymi lotami patrolowymi, przeprowadzanymi w ustalonym wcześniej terminie, a także awaryjnymi – wykonywanymi niezwłocznie w przypadku takiej konieczności.
Wśród tras przelotów znalazły się m.in. rurociąg Odcinka Wschodniego, którym tłoczona jest rosyjska ropa naftowa z bazy magazynowej PERN w Adamowie przy granicy z Białorusią do bazy w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem, a także rewersyjna magistrala Odcinka Pomorskiego, biegnąca z bazy magazynowej spółki w Gdańska do bazy pod Płockiem.
Planowane loty patrolowe śmigłowcem, jak podał PERN, mają obejmować również trasy z Płocka do baz paliw w Nowej Wsi Wielkiej oraz w Rejowcu Poznańskim.
Według PERN, przeloty na poszczególnych trasach muszą być wykonywane w taki sposób, w tym na takiej wysokości, by umożliwić obserwatorowi m.in. ocenę wizualną ogólnego stanu infrastruktury, ocenę miejsca potencjalnych nieszczelności, a także inspekcję stanu oznakowania trasy magistrali oraz strefy ochronnej.
Na terenie kraju PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc.
PERN to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, która tłoczy ropę naftową, w ilości ok. 50 mln ton rocznie, z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau.
PERN zapewnia również transport surowca dostarczanego do Polski drogą morską poprzez gdański Naftoport. W Gdańsku, oprócz bazy magazynowej, PERN posiada także uruchomiony w 2016 r. Terminal Naftowy, działający jako hub morski, o łącznej pojemności 375 tys. metrów sześc. ropy naftowej.
Polska Agencja Prasowa