AlertLogistykaOnetWykopŻegluga

Gigant logistyczny Maersk chce, by jego flota była neutralna dla klimatu

okręt żegluga maersk kontenerowiec

Źródło: Maersk

Koncern logistyczny Maersk oświadczył, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej, uruchamiając pierwszy na świecie statek napędzany paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku, czyli siedem lat wcześniej niż pierwotnie zakładano.

Transformacja energetyczna żeglugi

Branża żeglugowa, która obsługuje około 80 procent światowego handlu i odpowiada za około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla, zobowiązała się w zeszłym roku do przygotowania statków i paliw żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. – Ze względu na postęp technologiczny i rosnące zapotrzebowanie klientów na zrównoważone łańcuchy dostaw, Maersk przyspiesza wysiłki zmierzające do dekarbonizacji działalności morskiej, wypuszczając pierwszy na świecie statek liniowy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku – podał gigant logistyczny.

Zużycie ropy naftowej do transportu jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do emisji gazów cieplarnianych, a Maersk, największy na świecie przewoźnik kontenerowy, stoi przed wyzwaniem zapewnienia odpowiednich dostaw paliwa alternatywnego. – Naszą ambicją jest, aby do 2050 roku nasza flota była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Dziś postrzegamy to jako ambitny, ale osiągalny cel do osiągnięcia – powiedział dyrektor generalny firmy Soren Skou.

Firma zaczyna od jednego ze swoich statków dostawczych – stosunkowo małego statku, który może przewozić do 2000 kontenerów – który będzie zasilany przyjaznym dla klimatu metanolem, chociaż w razie potrzeby będzie mógł wykorzystać ropę. W przyszłości wszystkie nowe statki będą miały zainstalowaną technologię dwupaliwową. Oprócz metanolu wytwarzanego z odpadów roślinnych Maersk powiedział, że eksperymentuje między innymi z amoniakiem, zwykle używanym jako nawóz. Dwóch największych na świecie producentów nawozów, CF Industries i Yara, poinformowało w zeszłym miesiącu, że chcą przebudować fabryki amoniaku w Stanach Zjednoczonych i Norwegii, aby produkować czystą energię do napędzania statków.

Reuters/Michał Perzyński

T&E: Wodór najbardziej przydałby się w lotnictwie i żegludze (INFOGRAFIKA)


Powiązane artykuły

Polski pilnuje 40-letni okręt podwodny. Czy umowa z Koreą to zmieni?

Na Bałtyku rośnie zagrożenie hybrydowe ze strony Rosji. Statki powiązane z flotą cieni są widziane w pobliżu podmorskiej infrastruktury (również...
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...

Udostępnij:

Facebook X X X