AlertŻegluga

Gigant logistyczny Maersk chce, by jego flota była neutralna dla klimatu

okręt żegluga maersk kontenerowiec

Źródło: Maersk

Koncern logistyczny Maersk oświadczył, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej, uruchamiając pierwszy na świecie statek napędzany paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku, czyli siedem lat wcześniej niż pierwotnie zakładano.

Transformacja energetyczna żeglugi

Branża żeglugowa, która obsługuje około 80 procent światowego handlu i odpowiada za około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla, zobowiązała się w zeszłym roku do przygotowania statków i paliw żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. – Ze względu na postęp technologiczny i rosnące zapotrzebowanie klientów na zrównoważone łańcuchy dostaw, Maersk przyspiesza wysiłki zmierzające do dekarbonizacji działalności morskiej, wypuszczając pierwszy na świecie statek liniowy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w 2023 roku – podał gigant logistyczny.

Zużycie ropy naftowej do transportu jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do emisji gazów cieplarnianych, a Maersk, największy na świecie przewoźnik kontenerowy, stoi przed wyzwaniem zapewnienia odpowiednich dostaw paliwa alternatywnego. – Naszą ambicją jest, aby do 2050 roku nasza flota była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Dziś postrzegamy to jako ambitny, ale osiągalny cel do osiągnięcia – powiedział dyrektor generalny firmy Soren Skou.

Firma zaczyna od jednego ze swoich statków dostawczych – stosunkowo małego statku, który może przewozić do 2000 kontenerów – który będzie zasilany przyjaznym dla klimatu metanolem, chociaż w razie potrzeby będzie mógł wykorzystać ropę. W przyszłości wszystkie nowe statki będą miały zainstalowaną technologię dwupaliwową. Oprócz metanolu wytwarzanego z odpadów roślinnych Maersk powiedział, że eksperymentuje między innymi z amoniakiem, zwykle używanym jako nawóz. Dwóch największych na świecie producentów nawozów, CF Industries i Yara, poinformowało w zeszłym miesiącu, że chcą przebudować fabryki amoniaku w Stanach Zjednoczonych i Norwegii, aby produkować czystą energię do napędzania statków.

Reuters/Michał Perzyński

T&E: Wodór najbardziej przydałby się w lotnictwie i żegludze (INFOGRAFIKA)


Powiązane artykuły

Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Zmiana klimatu Polsce niestraszna. Mamy podziemne jeziora pełne wody

Polska posiada ogromne, niewykorzystane zasoby wód polodowcowych. Są to zbiorniki odnawialne, płytko zalegające pod ziemią i łatwo dostępne. Zagospodarowanie podziemnych...

Udostępnij:

Facebook X X X