icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Mazur: W 2015 roku Polska uniezależni się od dostaw gazu z jednego kierunku

KOMENTARZ

Maciej Mazur

Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej

Polskie LNG S.A.

Zgodnie z kontraktem, konsorcjum realizujące inwestycję, na czele z włoską firmą SAIPEM, ma zakończyć inwestycję na przełomie roku – terminal ma być gotowy do odbioru dostaw skroplonego gazu w 2015 roku.

Zgodnie z raportami przedstawianymi przez wykonawcę, stan zaawansowania inwestycji przekroczył znacznie 75 proc. Obecnie prace prowadzone są równole­gle w części morskiej i lądowej. Ma to odzwierciedlenie w sile roboczej na placu budowy, gdzie w bieżącym pracowało nawet ponad 1500 osób dziennie. Za najbardziej istotne wydarzenia na placu budowy w ostatnim okresie należy uznać prace realizowane w zbiornikach magazynowych LNG – m.in. spawanie wewnętrznych zbiorników, montaż konstrukcji pomostów dachowych pod instalacje na obu zbiornikach, a także prefabrykację i przygotowanie do montażu rurociągów zbiornikowych.

Zakończono budowę konstrukcji żelbetowych wszystkich estakad rurociągowych i koryt betonowych w kompleksie, trwa montaż rurociągów i układanie kabli energetycznych i sterujących. W większości budynków terminalu zakończono główne prace konstrukcyjne, trwają prace wykończeniowe, takie jak montaż stolarki, posadzek, malowanie i tynkowanie. Prowadzone są także prace branż instalacyjnych (wod.-kan. i elektryczna) i montaż urządzeń (np. kompresory BOG, pompy, wyposażenie elektryczne etc.). W tzw. obszarze lądowym trwają prace na całym obszarze terminala – zamontowane zostały regazyfikatory SCV i zespoły wentylatorów, wybudowano główną rozdzielnię elektryczną, zamontowano konstrukcję, orurowanie i wyposażenie wydmuchów, wybudowano główne zbiorniki technologiczne (soda kaustyczna, woda ppoż., woda serwisowa, woda pitna).

Obecnie trwa budowa sieci podziemnych i montaż armatury, układanie kabli energetycznych w korytach kablowych oraz kabli sterujących. Prowadzone są także prace ogólnobudowlane (parkingi, drogi dojazdowe itp.). W części morskiej zamontowano ramiona rozładunkowe i wieżę trapową, wykonano główne konstrukcje stalowe (np. etażerka obsługowa ramion). Trwa także budowa budynków w części morskiej, montaż rurociągów na estakadzie oraz prace branży elektrycznej (układanie koryt kablowych i kabli energetycznych). Zamontowano pompy i wieże ppoż. z działkami wodnymi.

Sytuacja międzynarodowa potwierdza, że decyzja o budowie terminalu LNG była zasadna. W 2015 r. Polska uniezależni się od dostaw gazu z jednego kierunku, a terminal w istotny sposób uzupełni bezpieczeństwo gazowe Polski. Umożliwiając odbiór skroplonego gazu ziemnego z dowolnego kierunku na świecie (zdolność regazyfikacyjna terminalu to 5 mld m3, co odpowiada 1/3 krajowego zużycia), terminal stanie się gwarantem bezpieczeństwa energetycznego Polski. Z uwagi na fakt, że instalacja w Świnoujściu jest pierwszym tego typu projektem infrastrukturalnym nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej, inwestycja wpłynie także na bezpieczeństwo energetyczne całego regionu. To nowy, istotny podmiot na europejskim rynku gazu, marka czynnie konkurująca w regionie Morza Bałtyckiego.

KOMENTARZ

Maciej Mazur

Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej

Polskie LNG S.A.

Zgodnie z kontraktem, konsorcjum realizujące inwestycję, na czele z włoską firmą SAIPEM, ma zakończyć inwestycję na przełomie roku – terminal ma być gotowy do odbioru dostaw skroplonego gazu w 2015 roku.

Zgodnie z raportami przedstawianymi przez wykonawcę, stan zaawansowania inwestycji przekroczył znacznie 75 proc. Obecnie prace prowadzone są równole­gle w części morskiej i lądowej. Ma to odzwierciedlenie w sile roboczej na placu budowy, gdzie w bieżącym pracowało nawet ponad 1500 osób dziennie. Za najbardziej istotne wydarzenia na placu budowy w ostatnim okresie należy uznać prace realizowane w zbiornikach magazynowych LNG – m.in. spawanie wewnętrznych zbiorników, montaż konstrukcji pomostów dachowych pod instalacje na obu zbiornikach, a także prefabrykację i przygotowanie do montażu rurociągów zbiornikowych.

Zakończono budowę konstrukcji żelbetowych wszystkich estakad rurociągowych i koryt betonowych w kompleksie, trwa montaż rurociągów i układanie kabli energetycznych i sterujących. W większości budynków terminalu zakończono główne prace konstrukcyjne, trwają prace wykończeniowe, takie jak montaż stolarki, posadzek, malowanie i tynkowanie. Prowadzone są także prace branż instalacyjnych (wod.-kan. i elektryczna) i montaż urządzeń (np. kompresory BOG, pompy, wyposażenie elektryczne etc.). W tzw. obszarze lądowym trwają prace na całym obszarze terminala – zamontowane zostały regazyfikatory SCV i zespoły wentylatorów, wybudowano główną rozdzielnię elektryczną, zamontowano konstrukcję, orurowanie i wyposażenie wydmuchów, wybudowano główne zbiorniki technologiczne (soda kaustyczna, woda ppoż., woda serwisowa, woda pitna).

Obecnie trwa budowa sieci podziemnych i montaż armatury, układanie kabli energetycznych w korytach kablowych oraz kabli sterujących. Prowadzone są także prace ogólnobudowlane (parkingi, drogi dojazdowe itp.). W części morskiej zamontowano ramiona rozładunkowe i wieżę trapową, wykonano główne konstrukcje stalowe (np. etażerka obsługowa ramion). Trwa także budowa budynków w części morskiej, montaż rurociągów na estakadzie oraz prace branży elektrycznej (układanie koryt kablowych i kabli energetycznych). Zamontowano pompy i wieże ppoż. z działkami wodnymi.

Sytuacja międzynarodowa potwierdza, że decyzja o budowie terminalu LNG była zasadna. W 2015 r. Polska uniezależni się od dostaw gazu z jednego kierunku, a terminal w istotny sposób uzupełni bezpieczeństwo gazowe Polski. Umożliwiając odbiór skroplonego gazu ziemnego z dowolnego kierunku na świecie (zdolność regazyfikacyjna terminalu to 5 mld m3, co odpowiada 1/3 krajowego zużycia), terminal stanie się gwarantem bezpieczeństwa energetycznego Polski. Z uwagi na fakt, że instalacja w Świnoujściu jest pierwszym tego typu projektem infrastrukturalnym nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej, inwestycja wpłynie także na bezpieczeństwo energetyczne całego regionu. To nowy, istotny podmiot na europejskim rynku gazu, marka czynnie konkurująca w regionie Morza Bałtyckiego.

Najnowsze artykuły