KOMENTARZ
Mariusz Kozłowski
Naczelnik Wydziału Prasowego
Ministerstwo Gospodarki
Nie zmieniło się stanowisko Ministerstwa Gospodarki w kwestii wdrożenia energetyki jądrowej. Nie zapadły żadne decyzje , które miałyby rzekomo kasować program jądrowy. PPEJ jest realizowany.
Resortem odpowiedzialnym w Radzie Ministrów za zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego na mocy przepisów prawa jest Ministerstwo Gospodarki. Jednym z najważniejszych obszarów aktywności w tym względzie jest opracowywanie projektów polityki energetycznej Polski, które określają optymalny dla Polski tzw. miks energetyczny. Jest to takie zastawienie źródeł wytwórczych energii elektrycznej, które będzie gwarantowało Polakom energię w racjonalnej i przewidywalnej cenie, przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Rada Ministrów w drodze uchwały przyjmuje taką politykę do realizacji. Ze względu na duże skomplikowanie tematu, w procesie przygotowania polityki energetycznej zaangażowani są najlepsi krajowi eksperci i ośrodki naukowe. Następnie projekt polityki energetycznej poddawany jest bardzo szerokim konsultacjom w celu zapewnienia poszanowania praw i słusznych interesów różnych grup
Obecnie obowiązująca Polityka energetyczna Polski do roku 2030, która przyjęta została w 2009 r. przez Radę Ministrów przewiduje wdrożenie energetyki jądrowej do krajowego systemu energetycznego i podjęte zostały na szeroką skalę działania służące realizacji tego celu. Zmienione zostało również prawo pozwalające na sprawną budowę elektrowni jądrowej. Przyjęto ponad 40 rozporządzeń wykonawczych i przygotowywane są następne, które zagwarantują odpowiedni stopień bezpieczeństwa elektrowni jądrowej.
W 2014 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ), który został opracowany przez Ministerstwo Gospodarki. W perspektywie roku 2035 w Polsce mają powstać dwie elektrownie jądrowe o łącznej mocy 6000 MW. Program jądrowy definiuje role różnych instytucji i wyznacza cele. Inwestor prowadzi obecnie badania terenowe mające na celu wskazanie najlepszej lokalizacji elektrowni. Ministerstwo Skarbu Państwa jest odpowiedzialne za nadzór inwestorski nad Spółką PGE S.A. Ministerstwo Gospodarki natomiast prowadzi szereg działań mających na celu koordynację działań różnych instytucji w zakresie: gospodarki odpadami promieniotwórczymi, rozwoju zasobów ludzkich w obszarze energetyki jądrowej, zaangażowanie przemysłu krajowego, działania informacyjne i edukacyjne, i tym podobne.
Warto w tym miejscu dodać, że istnieje kilkanaście różnych dokumentów rządowych, które przewidują już rozwój energetyki jądrowej w Polsce. Można tu wskazać przykładowo: Strategia „Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko – perspektywa do 2020 r.”, „Strategia rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022”, Długookresowa Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności, Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki „Dynamiczna Polska 2020”, Strategii Rozwoju Kraju 2020. Obecnie trwają ostatnie prace nad Polityką energetyczną Polski do roku 2050, która również przewiduje intensywny rozwój energetyki jądrowej.
Nie trwa zatem dyskusja o tym czy budować elektrownię jądrową, ale jak ją zbudować w sposób najbardziej efektywny.
Polski rząd podjął decyzję o rozwoju energetyki jądrowej w oparciu o głęboka analizę. Dzięki energetyce jądrowej w miksie energetycznym zwiększy się poziom bezpieczeństwa energetycznego, pokryte zostanie rosnące zapotrzebowania na energię elektryczną i będzie możliwe stabilizowanie cen energii dzięki niewielkim wahaniom kosztów stałych i niskim kosztom wytwarzania energii. Energetyka jądrowa gwarantuje niezakłócone dostawy uranu z regionów stabilnych politycznie co najmniej do końca XXI wieku, czego nie można powiedzieć o innych paliwach kopalnych, których pokłady zlokalizowane są w większości w państwach niestabilnych, a okres ich dostępności liczony jest zaledwie w dziesiątkach lat. Elektrownia jądrowa wymaga również bardzo małych ilości paliwa jądrowego, które można łatwo składować i zgromadzić zapas na kilka lat. W przypadku elektrowni konwencjonalnych jest to praktycznie niemożliwe.
Poprawi się również dostępność i jakość energii elektrycznej w Północnej Polsce. Energetyka jądrowa to również brak emisji CO2 do atmosfery, co ma znaczenie w kontekście unijnej polityki klimatycznej, jak również brak jakichkolwiek emisji pyłów i szkodliwych tlenków. Energetyka jądrowa przyczyni się do rozwoju miejsc pracy i infrastruktury, co będzie dużym impulsem rozwojowym dla regionu oraz instytutów naukowych i przedsiębiorstw pracujących w dziedzinie najbardziej innowacyjnej gałęzi przemysłu.
Według ostatnich badań opinii społecznej realizowanych na zlecenie Ministerstwa Gospodarki w listopadzie i grudniu 2014 r. przez firmę Millward Brown, obecnie poparcie dla budowy w Polsce elektrowni jądrowej wynosi 58%, przy 35% przeciwników tej inwestycji. To właśnie w rozwoju tego źródła energii Polacy widzą sposób na walkę ze zmianami klimatycznymi oraz na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Z kolei badania społeczne przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Inwestora, czyli spółki PGE pokazują, że wśród społeczności gmin zamieszkujących na obszarze potencjalnej lokalizacji elektrowni jądrowych, odsetek popierających tę inwestycje jest nawet wyższy niż w całym województwie i sięga 80 proc. w gminie Choczewo. Poparcie dla inwestycji rośnie również wśród mieszkańców województwa pomorskiego. Wynosi ono 74% dla planów budowy elektrowni w Polsce oraz 70% dla planów budowy elektrowni w sąsiedztwie. Nieco niższy poziom akceptacji deklarują mieszkańcy Trójmiasta, nadal jednak ponad połowa z nich popiera projekt budowy elektrowni jądrowej w Polsce (58%) i w sąsiedztwie (56%).