InfrastrukturaKolejeWszystko

Migała: Bez GSM-R nie osłabi się bezpieczeństwo na kolei

Czy niedawne unieważnienie przez PKP PLK przetargu na budowę systemu łączności GSM-R (Global System for Mobile Communication- Rail) o wartości 1 mld 132 mln zł nie osłabi stanu bezpieczeństwa na polskich kolejach w najbliższych latach? W jakiej mierze zmienia się – wg UTK – bezpieczeństwo kolejowych przewozów pasażerskich?

– Unieważnienie przetargu na system łączności GSM-R w ocenie Urzędu Transportu Kolejowego nie osłabi bezpieczeństwa na polskich kolejach w najbliższych latach, z uwagi na fakt, iż obecnie obowiązujące procedury zapewniają wystarczająco wysoki jego poziom. Świadczą o tym poniższe dane dotyczące wypadków – mówi naszemu portalowi Kamil Migała, rzecznik UTK.

W opinii rzecznika systemy ETCS i GSM-R prezentują nową jakość w zakresie sterowania ruchem na kolei.

– Trzeba jednak pamiętać, że wspomniany ETCS nie steruje pociągiem, a jedynie czuwa w szerszym zakresie, aniżeli starsze systemy bezpieczeństwa, aby maszynista wykonywał swoją pracę w sposób poprawny – twierdzi dalej Migała.

Jego zdaniem dane statystyczne zgromadzone w Urzędzie Transportu Kolejowego wskazują, że mimo odnotowania w 2012 r. tragicznego w skutkach wypadku kolejowego pod Szczekocinami, poziom bezpieczeństwa systemu kolejowego ulega stałej poprawie, np. pod względem liczby odnotowanych zdarzeń, gdzie odnotowano spadek o 10 % w roku 2012 w porównaniu do roku 2011 i o 6,4 % w 2013 r. – Zaznaczyć należy, że dane za rok 2013 są wstępne i mogą ulec zmianie, w związku z niezakończeniem wszystkich postępowań oraz wyjaśnień – twierdzi dalej Migała.

Rzecznik wyjaśnia, że, jak zostało wyjaśnione już wcześniej, dane statystyczne o zdarzeniach na ogólnodostępnej sieci linii kolejowych gromadzone w Rejestrze zdarzeń kolejowych prowadzonym przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, nie podlegają rejestracji jako towarowe i pasażerskie, a są poddawane identyfikacji ze względu na niepokojące zjawiska i trendy oraz przyczyn wypadków.

– W latach 2013 – 2014 prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał 103 decyzje w sprawie ograniczenia/wyłączenia pojazdów z eksploatacji dla przewoźników pasażerskich (Koleje Mazowieckie, Przewozy Regionalne, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska, Warszawska Kolej Dojazdowa, Koleje Dolnośląskie, ARRIVA RP). Ponadto w 2013 r. prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na poszczególnych przewoźników 5 kar za zwłokę w wyłączeniu pojazdów z eksploatacji, o łącznej wysokości ponad 40 tys. zł – kończy rzecznik.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X