icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Ministerstwo infrastruktury rozpoczyna nowe podejście do rozwoju kolei

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PKP PLK) oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR), rozpoczął prace nad projektem integracji sieci kolejowej w Polsce. Inicjatywa ta realizowana jest pod patronatem ministerstwa infrastruktury i ma na celu opracowanie długoterminowego planu rozwoju tras oraz infrastruktury kolejowej w kraju.

3 grudnia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem marszałków województw – organizatorów komunikacji publicznej – omówiono założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju infrastruktury kolejowej. Kluczowe elementy strategii opierają się na modelu zrównoważonego rozwoju sieci transportowej, który łączy regionalne linie kolejowe z głównymi ośrodkami miejskimi generującymi największe przepływy pasażerów.

Zaprezentowano również, w jaki sposób spójna współpraca pomiędzy kolejami regionalnymi a połączeniami dalekobieżnymi, dostępnymi na poziomie każdego powiatu, może pozytywnie wpłynąć na rozwój lokalnych społeczności i poprawę codziennej mobilności mieszkańców. Podczas spotkania przedstawiono plan konsultacji społecznych oraz harmonogram prac nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.

— Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

— Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Celem spotkania była również wymiana spostrzeżeń i problemów białych plam w transporcie publicznym. Od stycznia ministerstwo planuje spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.

Piotr Brzyski / Ministerstwo infrastruktury

Centralny Port Komunikacyjny nadal na etapie przetargów

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PKP PLK) oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR), rozpoczął prace nad projektem integracji sieci kolejowej w Polsce. Inicjatywa ta realizowana jest pod patronatem ministerstwa infrastruktury i ma na celu opracowanie długoterminowego planu rozwoju tras oraz infrastruktury kolejowej w kraju.

3 grudnia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem marszałków województw – organizatorów komunikacji publicznej – omówiono założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju infrastruktury kolejowej. Kluczowe elementy strategii opierają się na modelu zrównoważonego rozwoju sieci transportowej, który łączy regionalne linie kolejowe z głównymi ośrodkami miejskimi generującymi największe przepływy pasażerów.

Zaprezentowano również, w jaki sposób spójna współpraca pomiędzy kolejami regionalnymi a połączeniami dalekobieżnymi, dostępnymi na poziomie każdego powiatu, może pozytywnie wpłynąć na rozwój lokalnych społeczności i poprawę codziennej mobilności mieszkańców. Podczas spotkania przedstawiono plan konsultacji społecznych oraz harmonogram prac nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.

— Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

— Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Celem spotkania była również wymiana spostrzeżeń i problemów białych plam w transporcie publicznym. Od stycznia ministerstwo planuje spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.

Piotr Brzyski / Ministerstwo infrastruktury

Centralny Port Komunikacyjny nadal na etapie przetargów

Najnowsze artykuły