Centralny Port Komunikacyjny (CPK), we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PKP PLK) oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR), rozpoczął prace nad projektem integracji sieci kolejowej w Polsce. Inicjatywa ta realizowana jest pod patronatem ministerstwa infrastruktury i ma na celu opracowanie długoterminowego planu rozwoju tras oraz infrastruktury kolejowej w kraju.
3 grudnia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem marszałków województw – organizatorów komunikacji publicznej – omówiono założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju infrastruktury kolejowej. Kluczowe elementy strategii opierają się na modelu zrównoważonego rozwoju sieci transportowej, który łączy regionalne linie kolejowe z głównymi ośrodkami miejskimi generującymi największe przepływy pasażerów.
Zaprezentowano również, w jaki sposób spójna współpraca pomiędzy kolejami regionalnymi a połączeniami dalekobieżnymi, dostępnymi na poziomie każdego powiatu, może pozytywnie wpłynąć na rozwój lokalnych społeczności i poprawę codziennej mobilności mieszkańców. Podczas spotkania przedstawiono plan konsultacji społecznych oraz harmonogram prac nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
— Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
— Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Celem spotkania była również wymiana spostrzeżeń i problemów białych plam w transporcie publicznym. Od stycznia ministerstwo planuje spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.
Piotr Brzyski / Ministerstwo infrastruktury