icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Na stacjach spadki w detalu, zwyżki w hurcie

(Polska Izba Paliw Płynnych)

W 36. tygodniu 2015 r. w hurcie polskich rafinerii mamy ostre odreagowanie wakacyjnych obniżek. Na stacjach paliwa jednak nadal tanieją.

Od czwartku, 27 sierpnia do dziś zarówno w  płockiej rafinerii PKN Orlen, jak i gdańskiej Grupy Lotos, paliwa drożeją w ślad za rynkami światowymi. W hurcie Orlenu Pb95 w tym czasie zanotowała już +133 zł/m3 (Pb98 +122 zł/m3). Jeszcze mocniej drożał olej napędowy: +175 zł/m3(netto w temperaturze referencyjnej 15st.C). Najwięcej jednak wzrosły ceny oleju napędowego do celów grzewczych – Ekoterm Plus: +213 zł/m3. 

Grupa Lotos zaproponowała nieco mniejsze podwyżki: Pb95 +117 zł/m3 (Pb98 +108 zł/m3), a oleju napędowego +174 zł/m3. ONG Lotos Red zdrożał jednak więcej niż w Orlenie, bo aż +216 zł/m3. 

Tu warto przypomnieć, że mimo wakacyjnych obniżek benzyna nadal jest dziś w polskich rafineriach droższa niż w połowie stycznia br. o ok. 34 gr/l brutto (Pb98 ok. 41 gr/l), a oleje napędowe (ON, biodiesel – B100, ON premium, tzw. arktyczny) o ok. 12 gr/l. Do wartości z początku roku powróciły tylko ceny ON do celów grzewczych. 

Cena ropy Brent dziś nieco odreagowuje spekulacje nt. ograniczenia wydobycia przez kraje OPEC, wsparte w tym tygodniu informacjami agencyjnymi o efektach rozmów prezydenta Wenezueli z prezydentem Rosji w sprawie „stabilizowania” cen. W zeszły czwartek jednak cena surowca rafineryjnego skoczyła ok. 10%, przekraczając granicę 50 USD/b. Po wczorajszych zwyżkach kontynuuje korektę – dzisiejsze 50,13 USD/b oznacza -0,36%. 

W referencyjnych dla rynku europejskiego notowaniach hurtu paliw gotowych ARA (notowania z trzech największych na naszym kontynencie portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) cena Pb95 również odnotowała w tym czasie prawie +10% (+7% przez ostatnie 7 dni), a oleju napędowego (głównego paliwa transportowego światowej gospodarki) prawie +16% (7d +12%). W końcowym efekcie w ostatnich 30 dniach benzyna notuje jednak -18%, a ON -0,16%. W porównaniu z połową stycznia Pb jest nadal droższa o ponad 6%, a paliwo dieslowskie o ponad 3%.

Nadal drożeje też dolar. W tabelach NBP dziś notowany jest po 3, 3,7952 zł, czyli +0,33%, ale wspomniany czwartek 27.08 był to skok +1,39%. Od początków stycznia, kiedy mieliśmy najniższe ceny paliw, USD notuje już +4,79%. Tanieje zaś euro. W tabelach NBP dziś notowane po 4,229 zł, czyli -0,06%, ostatnie 7 dni: -0,08%, a od początków stycznia: -1,15%.

Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach w piątek, 4 września ukształtowały się na poziomie 4,31 zł/l ON; 4,67 zł/l Pb95 i 1,85 zł/l dla LPG*. Przez ostatnie 7 dni olej napędowy notuje więc -6 gr/l, benzyna -8 gr/l, a autogaz -3 gr/l. Tym samym po wakacyjnym okresie odbicia marża detaliczna polskich stacji ponownie zbliża się w okolice 2% ceny 1 litra paliwa – wartości średniej dla 2015 r., utrzymującej się zresztą od dłuższego czasu.

Od początku lipca br. ceny detaliczne ON spadły już o 42 gr/l, a Pb95 o 31 gr/l. W tym roku w miesiącach wakacyjnych drożał jedynie autogaz. Mimo że dziś w rezultacie obniżek z ostatnich 30 dni jest tańszy o 1 gr/l niż w początkach tegorocznych wakacji, ale w okresie 8-31 lipca drożał konsekwentnie, notując +11 gr/l. Zmniejsza się nieco zróżnicowanie cen obu podstawowych paliw, ale olej napędowy nadal średnio jest tańszy od benzyny o 36 gr/l, podczas gdy w początkach czerwca ON tylko o ok. 11 gr/l, a jeszcze w marcu był wyraźnie droższy. 

Najtańszy olej napędowy mają tradycyjnie stacje w woj. śląskim: 4,18 zł/l (-7 gr/l od 28 sierpnia). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,46 zł/l (-15 gr/l – to zarazem największe spadki przez ostatnie 7 dni).

Województwo dolnośląskie to najtańsza benzyna: średnia 4,60 zł/l (-10 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższa: 4,73 zł/l (-12 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe spadki przez ostatnie 7 dni to lubelskie: -13 gr/l, przy średniej 4,66 zł/l.

Stacje w woj. małopolskim to najtańszy autogaz: 1,79 zł/l (-4 gr/l). Najdroższy w woj. lubuskie: 1,96 zł/l (-2 gr/l). Największe spadki przez ostatnie 7 dni to woj. wielkopolskie: -4 gr/l przy średniej 1,85 zł/l.

 

Data Średnia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto) województwo
2015-09-04 4,30 4,60 1,85 dolnośląskie
2015-09-04 4,28 4,69 1,82 kujawsko-pomorskie
2015-09-04 4,23 4,66 1,81 lubelskie
2015-09-04 4,37 4,71 1,96 lubuskie
2015-09-04 4,30 4,67 1,85 łódzkie
2015-09-04 4,21 4,65 1,79 małopolskie
2015-09-04 4,34 4,71 1,86 mazowieckie
2015-09-04 4,34 4,73 1,93 opolskie
2015-09-04 4,34 4,66 1,79 podkarpackie
2015-09-04 4,34 4,62 1,85 podlaskie
2015-09-04 4,28 4,65 1,85 pomorskie
2015-09-04 4,18 4,61 1,84 śląskie
2015-09-04 4,25 4,65 1,86 świętokrzyskie
2015-09-04 4,32 4,70 1,83 warmińsko-mazurskie
2015-09-04 4,33 4,70 1,89 wielkopolskie
2015-09-04 4,45 4,73 1,91 zachodniopomorskie
średnia 4,31 4,67 1,86 średnia

(Polska Izba Paliw Płynnych)

W 36. tygodniu 2015 r. w hurcie polskich rafinerii mamy ostre odreagowanie wakacyjnych obniżek. Na stacjach paliwa jednak nadal tanieją.

Od czwartku, 27 sierpnia do dziś zarówno w  płockiej rafinerii PKN Orlen, jak i gdańskiej Grupy Lotos, paliwa drożeją w ślad za rynkami światowymi. W hurcie Orlenu Pb95 w tym czasie zanotowała już +133 zł/m3 (Pb98 +122 zł/m3). Jeszcze mocniej drożał olej napędowy: +175 zł/m3(netto w temperaturze referencyjnej 15st.C). Najwięcej jednak wzrosły ceny oleju napędowego do celów grzewczych – Ekoterm Plus: +213 zł/m3. 

Grupa Lotos zaproponowała nieco mniejsze podwyżki: Pb95 +117 zł/m3 (Pb98 +108 zł/m3), a oleju napędowego +174 zł/m3. ONG Lotos Red zdrożał jednak więcej niż w Orlenie, bo aż +216 zł/m3. 

Tu warto przypomnieć, że mimo wakacyjnych obniżek benzyna nadal jest dziś w polskich rafineriach droższa niż w połowie stycznia br. o ok. 34 gr/l brutto (Pb98 ok. 41 gr/l), a oleje napędowe (ON, biodiesel – B100, ON premium, tzw. arktyczny) o ok. 12 gr/l. Do wartości z początku roku powróciły tylko ceny ON do celów grzewczych. 

Cena ropy Brent dziś nieco odreagowuje spekulacje nt. ograniczenia wydobycia przez kraje OPEC, wsparte w tym tygodniu informacjami agencyjnymi o efektach rozmów prezydenta Wenezueli z prezydentem Rosji w sprawie „stabilizowania” cen. W zeszły czwartek jednak cena surowca rafineryjnego skoczyła ok. 10%, przekraczając granicę 50 USD/b. Po wczorajszych zwyżkach kontynuuje korektę – dzisiejsze 50,13 USD/b oznacza -0,36%. 

W referencyjnych dla rynku europejskiego notowaniach hurtu paliw gotowych ARA (notowania z trzech największych na naszym kontynencie portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) cena Pb95 również odnotowała w tym czasie prawie +10% (+7% przez ostatnie 7 dni), a oleju napędowego (głównego paliwa transportowego światowej gospodarki) prawie +16% (7d +12%). W końcowym efekcie w ostatnich 30 dniach benzyna notuje jednak -18%, a ON -0,16%. W porównaniu z połową stycznia Pb jest nadal droższa o ponad 6%, a paliwo dieslowskie o ponad 3%.

Nadal drożeje też dolar. W tabelach NBP dziś notowany jest po 3, 3,7952 zł, czyli +0,33%, ale wspomniany czwartek 27.08 był to skok +1,39%. Od początków stycznia, kiedy mieliśmy najniższe ceny paliw, USD notuje już +4,79%. Tanieje zaś euro. W tabelach NBP dziś notowane po 4,229 zł, czyli -0,06%, ostatnie 7 dni: -0,08%, a od początków stycznia: -1,15%.

Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach w piątek, 4 września ukształtowały się na poziomie 4,31 zł/l ON; 4,67 zł/l Pb95 i 1,85 zł/l dla LPG*. Przez ostatnie 7 dni olej napędowy notuje więc -6 gr/l, benzyna -8 gr/l, a autogaz -3 gr/l. Tym samym po wakacyjnym okresie odbicia marża detaliczna polskich stacji ponownie zbliża się w okolice 2% ceny 1 litra paliwa – wartości średniej dla 2015 r., utrzymującej się zresztą od dłuższego czasu.

Od początku lipca br. ceny detaliczne ON spadły już o 42 gr/l, a Pb95 o 31 gr/l. W tym roku w miesiącach wakacyjnych drożał jedynie autogaz. Mimo że dziś w rezultacie obniżek z ostatnich 30 dni jest tańszy o 1 gr/l niż w początkach tegorocznych wakacji, ale w okresie 8-31 lipca drożał konsekwentnie, notując +11 gr/l. Zmniejsza się nieco zróżnicowanie cen obu podstawowych paliw, ale olej napędowy nadal średnio jest tańszy od benzyny o 36 gr/l, podczas gdy w początkach czerwca ON tylko o ok. 11 gr/l, a jeszcze w marcu był wyraźnie droższy. 

Najtańszy olej napędowy mają tradycyjnie stacje w woj. śląskim: 4,18 zł/l (-7 gr/l od 28 sierpnia). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,46 zł/l (-15 gr/l – to zarazem największe spadki przez ostatnie 7 dni).

Województwo dolnośląskie to najtańsza benzyna: średnia 4,60 zł/l (-10 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższa: 4,73 zł/l (-12 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe spadki przez ostatnie 7 dni to lubelskie: -13 gr/l, przy średniej 4,66 zł/l.

Stacje w woj. małopolskim to najtańszy autogaz: 1,79 zł/l (-4 gr/l). Najdroższy w woj. lubuskie: 1,96 zł/l (-2 gr/l). Największe spadki przez ostatnie 7 dni to woj. wielkopolskie: -4 gr/l przy średniej 1,85 zł/l.

 

Data Średnia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto) województwo
2015-09-04 4,30 4,60 1,85 dolnośląskie
2015-09-04 4,28 4,69 1,82 kujawsko-pomorskie
2015-09-04 4,23 4,66 1,81 lubelskie
2015-09-04 4,37 4,71 1,96 lubuskie
2015-09-04 4,30 4,67 1,85 łódzkie
2015-09-04 4,21 4,65 1,79 małopolskie
2015-09-04 4,34 4,71 1,86 mazowieckie
2015-09-04 4,34 4,73 1,93 opolskie
2015-09-04 4,34 4,66 1,79 podkarpackie
2015-09-04 4,34 4,62 1,85 podlaskie
2015-09-04 4,28 4,65 1,85 pomorskie
2015-09-04 4,18 4,61 1,84 śląskie
2015-09-04 4,25 4,65 1,86 świętokrzyskie
2015-09-04 4,32 4,70 1,83 warmińsko-mazurskie
2015-09-04 4,33 4,70 1,89 wielkopolskie
2015-09-04 4,45 4,73 1,91 zachodniopomorskie
średnia 4,31 4,67 1,86 średnia

Najnowsze artykuły